Největší český pivovar bude od října zdražovat některá čepovaná i balená piva. Plzeňský Prazdroj k navýšení cen přistupuje po dvou letech, důvodů uvádí hned několik. Kterých značek se zdražení dotkne? A o kolik si za ně budeme muset v hospodách i obchodech připlácet?
Plzeňský Prazdroj nedávno představil nový ceník platný od října 2025, čímž některé majitele menších hospod nebo obchodní řetězce zaskočil. ČTK pak na základě jejich podnětů o novince informovala, zdražení kanceláři potvrdil i samotný pivovar, který také na svých stránkách uveřejnil aktualizovaný ceník.
Podle nových cen by mělo dojít k navýšení u části sudových i balených produktů značek Velkopopovický Kozel, Radegast, Master a Primus, a to v průměru o necelá 3 %. V reálu to pak znamená, že u některých piv zaplatí odběratelé za půllitr o pár desítek haléřů více, u jiných to může být i o více než korunu (s DPH), například u tmavého točeného Kozla nebo oblíbeného nealka Birell Pomelo & Grep.
Sudový Gambrinus by měl podražit o 50 haléřů, a to jak jedenáctka, tak i dvanáctka. U desítky se ceny nezmění, stejně tak se nebude vůbec zdražovat plzeňský ležák Pilsner Urquell.
Na největší cenový skok se pak hostinští i jejich zákazníci musí připravit u výčepního piva Radegast. Rázná desítka i Ryze hořká dvanáctka od podzimu zdraží o 2 koruny. Nemusí se to zdát jako mnoho, jak jsme ale již zmínili, jedná se o částku pro odběratele, která může být ještě navýšena o marži. Spotřebitelé si tak mohou připlatit i mnohem více.
„Konečná cena je vždy na rozhodnutí toho, kdo pivo prodává či čepuje. Za restaurace ani obchody mluvit nemůžeme,“ uvedl pro iDNES.cz mluvčí Prazdroje Zdeněk Kovář.
Důvodem plošného zdražování části portfolia jsou pak podle pivovaru zejména zvyšující se náklady na dopravu a logistiku, inflační vlivy i rostoucí poplatky za výrobu a likvidaci obalů.
Ostatní velké české pivovary zatím zdražení svých produktů neoznámily a ceny pro odběratele ponechávají stejné, mezi nimi například i Budějovický Budvar. I ten nicméně pociťuje neustále rostoucí náklady na obalové materiály.
„O případné změně cen jsme zatím nerozhodli. Situaci na trhu pečlivě sledujeme. Zaměřujeme se hlavně na ceny surovin a obalových materiálů. V poslední době rostou zejména náklady na plechovky, a právě tyto vlivy při rozhodování zohledňujeme. Pokud bychom k úpravě cen přistoupili, budeme o tom včas a otevřeně informovat,“ uvedla na dotaz redakce Kupi Barbora Povišerová, manažerka komunikace Budějovického Budvaru.
A co si o očekávaném zvyšování cen za piva v českých hospodách myslí sami zákazníci? Zde jsou odpovědi některých, které redakce náhodně oslovila v nákupních centrech.
Pomazánka z tvarůžků a piva zaujme svou nevšední chutí nejednoho milovníka voňavých sýrů. Její příprava je rychlá, jednoduchá a výsledek naprosto fantastický. Tak ji pojďte s námi vyzkoušet.
Podle dat Českého statistického úřadu vycházela v květnu letošního roku průměrná cena výčepního (lahvového) světlého piva v Česku na 13,1 Kč, což je dokonce o pár haléřů méně než loni touto dobou v září.
S letákovými akcemi se ale snadno můžete dostat i pod tuto hranici. Jak například vyplývá z databáze srovnávače Kupi, pokud narazíte na slevy, světlá výčepní piva koupíte v supermarketech obvykle o 20–35 % výhodněji – k nejlevnějším desítkám v akci patří například Budvar nebo Svijany za 9,90 Kč či Staropramen za 10,90 Kč. Gambrinus aktuálně ve slevách vychází i na necelých dvanáct korun, Radegast v akci najdete už od 13,90 Kč.
Zdroje: Plzeňský Prazdroj, ČTK, iDNES, ČSÚ, Kupi, Budějovický Budvar a respondenti pro redakci