Ministerstvo dopravy odhalilo mapu nových dálnic v ČR! Propojí velká města a budou stát 320 miliard

Pohled na dálnici s auty Jan Nedbal / Shutterstock.com

Když se v Česku řekne dálnice, asi každému hned naskočí 370 km dlouhá „Dé jednička“, která propojuje Prahu s Brnem. Ale věděli jste, že v ČR máme přes 1 500 km dálnic? A přibudou další. Ministerstvo dopravy nyní odhalilo mapu, kde všude by měly vést nové dálnice po roce 2050. Podívejte se.

Přečtěte si také

Mozzarella v cornflakes: Nejlepší recept, jak zužitkovat zbytky sýra a udělat z nich křupavou dobrotu

Mapa: Rozvoj dálnic po roce 2050

Letos v půlce dubna schválila centrální komise Ministerstva dopravy studii s názvem „Možnosti a příležitosti rozvoje dálniční sítě po roce 2050“. Tento dokument obsahuje plány (mapu) na výstavbu nových dálnic, které by měly vzniknout v blízké budoucnosti. Podívejte se na mapu níže.

„Celková délka hlavních koridorů určených k dalšímu sledování činí přibližně 540 km s odhadovanými náklady 320 miliard Kč. Tyto projekty jsou navrženy tak, aby nejen zlepšily dopravní dostupnost, ale také přispěly k ekonomickému rozvoji regionů,“ řekl ministr dopravy Martin Kupka (ODS).

Mapa dálnic v ČR MDČR

Mezi nejatraktivnější novinky po roce 2050 patří vnější okruh Prahy, který by ulevil vnitřnímu okruhu metropole. Minimalizovaly by se kolony, například od sjezdu z D11 do Štěrbohol. Zajímavé je taky propojení po ose Plzeň – Písek – Jihlava, které v přímém směru dosud neexistuje a vyžaduje dlouhou zajížďku na sever. Také do Olomouce už by se z Čech nemuselo jezdit přes Brno, ale odklonem rovnou.

Které úseky řidičům nejvíc pomůžou?

Jedná se o vizi, která se v průběhu let ještě může měnit. Ovšem řada současných prací už počítá právě s tímto plánem.

„Studii je třeba chápat jako návrh pokračování stanoveného a nyní dokončovaného cílového stavu soustavy dálniční sítě a sítě silnic I. třídy. Tento teoretický návrh, pokud v navazujících pracích prokáže svoji územní, technickou a ekonomickou projednatelnost a realizovatelnost, přispěje k výraznému zvýšení kvality dopravy,“ píše v tiskové zprávě Ministerstvo dopravy.

„Bavíme se o tom, že začneme v tom území hledat tu nejvýhodnější trasu. Byl bych nerad, kdyby si někdo zoomoval trasu a říkal, že je třeba kilometr od obce, a proto je nepřípustná,“ vysvětlil ministr Kupka.

Nově plánované koridory po roce 2050:

  • Okruh kolem Prahy v bližší poloze (PHA I)
  • Okruh kolem Prahy ve vzdálenější poloze (PHA II)
  • Propojení Plzeň – Písek – Veselí/L. – Jihlava
  • Propojení Jihlava – Chlumec/C.
  • Propojení Jihlava – Olomouc (vzdálenější poloha od Brna)
  • Jihomoravský koridor (bližší poloha od Brna)
  • Brno, jihovýchodní tangenta
  • Spojení Mladá Boleslav – Jičín
  • Spojení Hradec Králové (D11) – Vamberk
Tabulka Rozvoj silnic po roce 2050 MDČR

Aktuální práce na českých dálnicích

Ředitelství silnic a dálnic, potažmo stavební firmy, letos hospodaří s rekordním rozpočtem přes 80 miliard korun.

Ke konci dubna 2025 měří dálniční síť v ČR 1 502,4 km. Podle webu ŘSD se nyní pracuje na 40 projektech s celkovou délkou trasy 193,8 km. Dalších 15 projektů v délce 80,3 km je ve fázi soutěže. Kromě toho inženýři připravují dalších 67 projektů, jejichž celková délka činí 365,4 km.

ŘSD už na začátku roku avizovalo, že v roce 2025 chce otevřít 74,1 kilometru nových dálnic a 25,2 km silnic první třídy. Hotová by měla být dálnice D1 a výrazně se rozšíří severní propojení Čech a Moravy po dálnici D35. Dokončena bude mj. také dálnice D6 ve Středočeském kraji (Hořovičky a Hořesedly) a křižovatka „Kosmonosy“ na D10 u Mladé Boleslavi.

Železnice zrychlí díky vysokorychlostním tratím

Dálnicemi to nekončí. Ministerstvo dopravy ČR plánuje zahájit výstavbu vysokorychlostních tratí, které propojí hlavní města a regiony s evropskou dopravní sítí. Mezi nejdůležitější patří tratě Praha – Brno – Ostrava – Katowice, Brno – Břeclav – Vídeň/Bratislava nebo trať Praha – Ústí nad Labem – Drážďany.

Celková délka plánovaných tratí je 767 km, z toho 484 km je již ve fázi projektu. Stavba první části trati z Brna do Přerova začne letos. Tyto vysokorychlostní tratě budou klíčové pro zajištění rychlé a efektivní dopravy mezi městy i sousedními zeměmi, což přispěje k ekonomickému růstu a zvýšení konkurenceschopnosti České republiky na evropském trhu,“ dodal ministr Kupka.

Co říkáte vizi dálnic v ČR a vysokorychlostních vlakových tratí? Napište nám svůj názor do diskuze.

Zdroje: Kupi.cz, Ministerstvo dopravy ČR, ČTK, Portál řidiče