Končí Albert potichu s bezobalovým prodejem? Potraviny byly dražší než s obalem, stěžují si zákazníci

Logo Albertu Photo Nature Travel / Shutterstock.com

Řetězec Albert měl ve svých prodejnách několik let sekci s bezobalovými produkty, díky kterým si mohli zákazníci kupovat těstoviny, ořechy, cereálie a spoustu dalších potravin do svých vlastních nádob a neplýtvat tak zbytečně obalem. Jak se ale ukázalo, tento koncept mnoho úspěchu nesklidil.

Přečtěte si také

Zatočte s bolestí hlavy! 10 potravin, které ji utlumí podobně jako prášek

Bezobalové stěny neuspěly

Bezobalový prodej je koncept, který má za cíl minimalizovat odpady z obalů. Zákazníci, kteří sdílí podobné hodnoty, mohli v Albertu nakupovat různé potraviny do svých vlastních opakovatelně použitelných nádob nebo sáčků.

„Bezobalové stěny jsme testovali společně s našimi dodavateli několik let. Zákazníkům jsme nabídli stovky produktů od suchých plodů, luštěnin, snídaňových cereálií až po detergenty. Potraviny zákazník nakupoval do vlastní či zakoupené nádoby ze speciálních násypníků. Celá logistika byla bezplastová a probíhala v bio certifikovaném logistickém řetězci, jelikož potraviny v násypnících byly v bio kvalitě,“ popisuje koncept pro Kupi.cz Jiří Mareček, ředitel komunikace obchodů Albert.

Žena nakupuje v Albertu Ioannis7 / Shutterstock.com

Pro zákazníky jsou zajímavější levnější výrobky s obalem

Ačkoliv by mnozí možná čekali, že potraviny bez obalu budou levnější, ve většině případů je to spíš naopak. Jelikož si zákazník musí přinést do obchodu vlastní obal pro potraviny, které jsou dražší, není divu, že si většina kupuje rovnou výrobek v obalu.

„Ono by se to (možná) chytlo, kdyby to nebylo výrazně dražší než klasické balení,“ napsal jeden ze zákazníků na sociální síť Reddit. „Já mám tyhle bezobalové obchody rád, ale ne za prémiovou ‚bio‘ cenu,“ přidal se další. Možná, že právě to je důvodem, proč se Albertu nepodařilo bezobalový prodej učinit pro zákazníky atraktivním.

„Bezobalovým stěnám jsme věnovali prominentní umístění v našich prodejnách. Po pětiletém úsilí o propagaci a testování jsme dospěli k závěru, že v této podobě není model funkční a bude zapotřebí jej změnit či dopracovat, pokud jej budeme chtít na prodejnách ponechat,“ vysvětlil Jiří Mareček.

„Děkujeme zákazníkům, kteří věnovali přízeň tomuto druhu nákupů do vlastních či zakoupených opakovaně použitelných obalů. Zároveň se těmto zákazníkům omlouváme za přerušení tohoto konceptu prodeje,“ uzavřel.

Zdá se, že je potřeba, aby se v Evropské unii změnila pravidla pro složení obalů i jejich následnou recyklaci, aby bylo možné maximálně využívat recyklované obalové materiály, a tím se předešlo zbytečnému plýtvání plasty a dalšími obaly.

Prodejna dm drogerie Kupi.cz

Bezobalový prodej nabízí i drogerie

Prodej výrobků bez obalu se netýká pouze potravin, ale i drogerie. V drogerii dm si mohou zákazníci naplnit vlastní nádobu prostředkem na mytí nádobí, univerzálním čističem, pracím gelem nebo třeba aviváží.

Při prvním nákupu si zákazník sice musí koupit originální obal se speciálním čipem (kvůli zákonné povinnosti), pak už si ji ale může opakovaně nosit do drogerie a doplňovat si čisticí prostředky. Tento koncept se ukázal velmi žádaným, a to natolik, že se drogerie rozhodla zavést plnicí stanice v každém krajském městě.

„Koncept bezobalového prodeje zaznamenal pozitivní ohlas, proto jsme se rozhodli zpřístupnit ho ještě většímu počtu zákazníků,“ sdělil Jiří Peroutka, manažer komunikace dm. Zákazníci mohou opakovaným využíváním plnicích stanic ušetřit až 60 gramů plastu.

Zdroj: Albert, Dm, Kupi.cz