Jak to, že jim šetří miliony ročně? Elektronické cenovky mají Lidl, Penny, Albert i další supermarkety a obchody

Elektronické cenovky Albert

Běžný zákazník skoro ani nepozná, že cedulka s cenou není vytištěný papírek, ale že jde o elektronickou (digitální) cenovku. Tyto vysoce úsporné displeje fungují na podobném principu jako displeje elektronických knih, dají se ovládat na dálku a díky tomu šetří supermarketům miliony korun ročně.

Přečtěte si také

Růžové čisticí pasty pobláznily celý svět. Stojí opravdu za to?

Jak fungují elektronické cenovky

Elektronické nebo též digitální cenovky patří k nejvýraznějším inovacím, které jsme mohli jako zákazníci v posledních letech pozorovat v českých supermarketech a další obchodech. Toto řešení se jmenuje ESL (z anglického electronic shelf labels – elektronické regálové štítky) a spočívá v tom, že ceny zboží jsou zobrazeny na malých nízkoenergetických displejích.

Standardní cenovky dodáváme v barevném provedení displeje BWR (černá, bílá, červená) nebo BWRY (černá, bílá, červená, žlutá). Ve své podstatě se jedná o e-ink displej, který najdete například ve čtečkách e-knih,“ říká pro Kupi Radek Bábíček z firmy Satomar, která elektronické cenovky prodává.

Digitální cenovky umožňují rychlou aktualizaci cen z centrály (přes rádio/WiFi nebo lokálně přes Bluetooth/NFC), sjednocení cenových informací na všech prodejnách najednou a v neposlední řadě šetří řetězcům miliony korun ročně za papír a zaměstnance, kteří dříve měnili papírové cedulky ručně. Nicméně přechod na moderní technologii vyžaduje nemalé investice, jedna malá černobílá cedulka vyjde cca na 170 Kč a barevná či velkoformátová může stát i několik tisíc korun. I tak se výměna supermarketům údajně vyplatí.

Napájení elektronických cenovek je zajištěno pomocí baterií či nabíjecích akumulátorů, ve výjimečných případech kabelem.

Někteří obchodníci se obávají nutnosti technické údržby, například výměny baterií, ale moderní technologie mají dlouhou životnost a minimální požadavky na údržbu,“ říká pro Kupi Štěpánka Kramperová z Novatec ČR, což je dodavatel ESL řešení.

Elektronické štítky u krabiček s jahodami Pili Greem / Shutterstock.com

Penny mezi prvními, Lidl už je má všude

S elektronickými cenovkami začal experimentovat v roce 2018 Kaufland u ovoce a zeleniny a cca od roku 2019 se přidaly v různé míře i další řetězce jako Penny Market, Albert, Glubus nebo Billa. Například Tesco nebo Lidl byly ohledně elektronických cedulek zdrženlivější, oblíbený německý řetězec digitálně přecenil všechny své pobočky až v říjnu 2023.

V průměru vyměnila jedna prodejna za rok asi 45 tisíc cenovek, což představovalo nemalou zátěž pro zaměstnance prodejen. Celková spotřeba cenovkového papíru ve všech prodejnách byla cca 3 000 tun ročně,“ řekla pro Kupi Eliška Froschová Stehlíková, mluvčí Lidlu, s tím, že zavedení digitálních cenovek vyžadovalo investici několika milionů korun.

Aktuálně se s nimi zákazníci setkají na několika desítkách prodejen a do budoucna počítáme s dalším rozšiřováním. Přináší úsporu času zaměstnanců při přeceňování zboží, místo manuální výměny cenovek se ceny automaticky změní stiskem jednoho tlačítka. Důležité je i hledisko udržitelnosti, jelikož elektronické cenovky šetří papír, který by se musel jinak využít na tisk cenovek,“ řekl pro Kupi Tomáš Kubík za Penny Market.

Co se týče dalších velkých prodejců, elektronické cedulky aktuálně najdeme i v showroomech a na pobočkách Alzy, Datartu nebo Tchiba.

Proč řetězcům šetří miliony korun?

Hlavní výhodou digitálních cenovek je už zmíněná centralizace. Obchodům umožňuje jediným kliknutím změnit klidně všechny cenovky na všech prodejnách, zatímco manuálně jim tato práce dříve zabrala několik hodin. Cena za papír a tisk plus výplata pro zaměstnance či brigádníky dosahovaly u českých supermarketů několika milionů korun ročně.

Krásným příkladem budiž lékárny, kde drahý proškolený personál tráví týdně hodiny zbytečným přeceňováním zboží, místo toho, aby se věnoval zákazníkům. Aktuálně běží i dotační programy, které mohou obchodníkům až polovinu investice do elektronických cenovek vrátit,“ vysvětluje za dodavatele e-cenovek Radek Bábíček, že modernizaci podporují státní i komerční instituce.

Díky digitálním cenovkám zákazníci můžou vidět nejen cenu, ale i další informace, jako je například označení akce (Black Friday, výprodej apod.), popis produktu nebo důležité upozornění k používání daného zboží. Plošná kontrola a aktualizace cenovek eliminuje také případné pokuty od České obchodní inspekce – nejvyšší pokuty dostaly například Billa nebo Penny.

Stejně tak lze cenovky efektivně využít pro denní výprodeje, například pro automatické zlevnění pečiva před koncem prodejní doby nebo nejrůznější happy hour, kdy se na cenovkách na daný časový úsek může změnit automaticky šablona na akční,“ dodává Bábíček.

Pracovník supermarketu ovládá tablet s managementovým systémem na obrazovce Panuwat Phimpha / Shutterstock

Zákazníci z inovací také profitují

Také se vám stalo, že u produktu v regálu cedulka úplně chyběla? Papírové cenovky se občas ztrácí, protože je personál špatně připevnil nebo o ně zavadil zákazník. To se v případě elektronické cedulky nestane, protože je pevně připevněna na svém místě. Pokud je celá prodejna vybavena jednotným systémem ESL, zákazníci se v ní lépe orientují, protože všechny cenovky vypadají profesionálně.

Například barevné zpracování cenovek má vliv na psychologii nakupování, a pokud je zachována konzistence s papírovými cenovkami, zákazníci nemají problém přejít na digitální variantu,“ myslí si Kramperová z Novatec ČR.

Elektronické cenovky ale nejsou jedinou inovací, se kterou supermarkety v posledních letech přišly. Už dříve jsme psali o stále dokonalejších samoobslužných pokladnách nebo o skenerech, které umožňují markovat zboží na prodejně, vkládat ho do vlastní tašky a zaplatit mobilem či hodinkami.

Neustále sledujeme technologické trendy nejen v oblasti digitalizace maloobchodního prodeje, ale i pracovních procesů, energetiky, logistiky, zpracování dat či komunikace. Na prodejnách se pak naši zákazníci mohou setkat například s elektronickými cenovkami či samoobslužnými pokladnami,“ říká za Penny mluvčí Kubík.

Rozšiřujeme samoobslužné pokladny, které přizpůsobujeme tak, aby byl nákup pro naše zákazníky komfortní a rychlý. Do budoucna bychom chtěli vyzkoušet například možnosti automatizace – tak, aby zákazník nemusel interagovat s našimi zaměstnanci nebo se případně prokazovat účtenkou,“ prozrazuje plány Lidlu mluvčí Froschová Stehlíková.

Všímáte si, že supermarkety a další prodejci postupně přecházejí na elektronické cenovky a další inovace? Setkali jste se s nějakými chybami? Napište nám svůj názor do diskuze pod článkem.

Zdroje: Kupi.cz