Oblíbený Carrefour opustil Česko už před skoro 20 lety. Nyní se ale jeho produkty zase vrátily

Careffour a jeho minulost v ČR Ritu Manoj Jethani / Shutterstock.com

Už v devadesátých letech začaly na tuzemský trh proudit zahraniční řetězce. V této době zamířil do České republiky i francouzský hypermarket Carrefour. Tento řetězec je z celosvětového pohledu dodnes velmi úspěšný a působí v několika desítkách států po celém světě. V Česku ani na Slovensku ale jeho počínání neskončilo příliš slavně. Nyní se ale jeho produkty do Čech zase vrací.

Přečtěte si také

Akční bomby týdne 27. 11. – 3. 12.: Adventní kalendáře za polovic, máslo od 49,90 Kč

Carrefour měl na území České republiky ještě před zhruba dvaceti lety celkem jedenáct hypermarketů. Strategie této společnosti se zaměřovala na větší města. Další čtyři pobočky Carrefouru se nacházely i v sousedním Slovensku. Éra tohoto maloobchodníka na českém a slovenském trhu ale v roce 2005 skončila.

Podobně jako v případě jiných řetězců zažíval Carrefour ke konci své přítomnosti v Česku obrovské finanční problémy. Konkrétně za rok 2005 se Carrefour na českém trhu dostal do ztráty asi půl miliardy korun. To byl navíc už pátý rok po sobě, ve kterém se Carrefouru v Česku nepodařilo dostat do ziskových hodnot.

Carrefour skončil jako osmý největší řetězec v Česku

I proto firma s rozhodnutím dlouho neotálela a rozhodla se Česko opustit. Přitom v roce 2005 byl Carrefour z pohledu celkových tržeb dokonce osmým největším řetězcem, který v Česku v té době působil.

Prodejny Carrefouru ale bez svého majitele dlouho nezůstaly. Na převzetí hypermarketů se totiž francouzský řetězec dohodl se společností Tesco, která v České republice působí dodnes. Za českou a slovenskou síť se vedení podniku Tesco rozhodlo Carrefouru zaplatit celkem 5,6 miliardy korun.

Pro Tesco byla tato transakce z pohledu celkové strategie důležitá. Firma na český trh vstoupila sice už v roce 1996, ale do roku 2005 se jí povedlo otevřít jen šest obchodních domů a 32 hypermarketů. I proto se akvizice Carrefouru jevila perspektivně, neboť Tesco se nově dostalo i do měst, ve kterých dříve nepůsobilo. Příkladem je třeba Ústí nad Labem.

Logo společnosti Carrefour Below the Sky / Shutterstock.com

Částečný návrat Carrefouru zpět

V letošním roce se ale Carrefour do Česka opět vrátil. Neotevřel zde sice své kamenné prodejny, ale francouzská firma se vrátila na tuzemský trh zpět skrze distribuci vlastních výrobků do jiných obchodů.

Konkrétně se produkty Carrefouru již prodávají ve 14 velkokapacitních prodejnách JIP Svět potravin. Provozovny této společnosti se nacházejí ve velkých městech, a to včetně Prahy, Brna, Ostravy, Zlína, Mostu nebo Českých Budějovic.

Carrefour není jediným obchodním řetězcem v historii, který se rozhodl tuzemský trh opustit. Podobnou reakci na nepříliš ideální finanční situaci měly v minulosti i jiné firmy, a to včetně značek Plus, Edeka, Julius Meinl nebo třeba Spar. Většina z nich doplatila mimo jiné na to, že v Česku je konkurence mezi zahraničními obchodními řetězci obrovská.

Zdroje: Kupi.cz