Revoluce na trhu s televizory: Češi masově vyměňují staré modely za nové. Pouze 8 % domácností nemá žádnou

Muž s ženou v obchodě s elektronikou si prohlíží televizory Gorodenkoff / Shutterstock.com

Z průzkumu vyplývá, že běžná česká rodina si život bez televize stále neumí představit, přestože jí v posledních letech konkurují obrazovky telefonů nebo tabletů. Jen méně než 8 % Čechů doma nemá žádnou televizi a 30 % si koupilo novou v posledních dvou letech. Důvodem je mj. výrazný pokles cen u velkoformátových TV.

Přečtěte si také

5 špičkových kávovarů, se kterými si doma vychutnáte kávu jako z kavárny

Co stojí za zlevněním velkých televizí?

Velký průzkum realizovalo CZC, tuzemská dvojka (po Alze) v prodeji s elektronikou, na konci prvního kvartálu 2024 na více než tisícovce svých zákazníků. Proč Češi začali hojně obměňovat své televize?

„V první řadě mnoho lidí reagovalo na výrazné snížení cen televizorů s většími úhlopříčkami a také na velmi atraktivní akční nabídky,“ vysvětluje Vladimír Vyhnal, produktový manažer kategorie televizorů v CZC. Nižší ceny prý vedly současně k tomu, že nákupem nového přístroje Češi vyřešili dosud stále hojně používanou nekomfortní kombinaci staršího televizoru a externího DVB-T2 boxu, ačkoliv na nový standard ČR přešlo už v roce 2020.

„K vlně nákupů přispěl i posun v technologiích. Velmi žádané se staly modely s obrazovkou QLED, které nabízejí drtivé většině zákazníků aktuálně nejlepší poměr cena/výkon a z pohledu ceny a vlastností se stávají atraktivní volbou,“ doplňuje Vyhnal.

Kolik dáte za TV s velkou úhlopříčkou?

Cena samozřejmě roste hlavně s velikostí úhlopříčky. Na srovnávači Heureka.cz aktuálně drží první místo v oblíbenosti televize Samsung UE55CU7172 s úhlopříčkou 55″ (138 cm) a LED displejem, kterou koupíte od 9 890 Kč do 13 230 Kč.

Jinak patří podle žebříčku Heureky k nejoblíbenějším tyto dvě cenové kategorie televizí. 

  • Rychlá poznámka: Vždy se jedná o chytré televize s operačním systémem, rozšířením Hbb TV (např. iVysílání ČT) a možností instalace aplikací typu Netflix či YouTube.

První kategorií jsou televize cca od 8 000 Kč do 12 000 Kč. Za takovou částku můžete mít TV s velkou úhlopříčkou od 100 do 150 cm a množstvím chytrých funkcí, o nichž už byla řeč. Ze značek nejvíc bodují s ohledem na poměr cena/výkon Samsung a TCL. Tyto televize většinou využívají klasikou technologii LED, která má vysoký jas a pěkné barvy, nicméně nemá úplně temnou černou.

Graf s odpověďmi respondentů průzkumu CZC CZC

Druhou kategorií jsou televize cca od 15 000 Kč výše, které nabízí právě lepší podání barev včetně skutečně temné černé. Ze značek bodují Samsung, LG, Sony, TCL nebo Hisense. Zatímco živější barvy mívají většinou televize s tzv. QLED displejem, v černé barvě nemají konkurenci OLED televize.

Jinak je nabídka chytrých funkcí prakticky stejná jako u levnějších televizí, ovšem s jedinou výjimkou – dražší televize umí zrcadlení z mobilu nebo počítače přes Chromecast (řešení pro Google/Android) nebo AirPlay (řešení pro zařízení Apple).

Tip! Televize za dobrou cenu se dají často najít i v akčních letácích, stačí si je prolistovat na nákupním rádci Kupi.cz, kde jsou všechny letáky od supermarketů, hobbymarketů až po elektra na jednom místě a online. 

Co Češi od televize nejčastěji vyžadují?

Z průzkumu vychází, že jen méně než 8 % rodin televizor dnes doma nemá a pro sledování audiovizuálního obsahu jim stačí telefony, počítače nebo notebooky. Ty však neposkytují takový zážitek.

Mezi nejčastější důvody k pořízení nejnovějšího televizoru patří z 38 % touha po lepším obrazu, zvuku či jiné lepší technologii. To potvrzuje, že lidé, kteří používají starší obrazovou technologii LCD, chtějí obraz s výraznějším podáním černé barvy, vyšším kontrastem a dalšími vlastnostmi zlepšujícími sledování sportovních přenosů či rychlých akčních scén. 

Po jaké době je ideální vyměnit televizi?

Televizi si uživatel pořizuje na několik let, takže se většinou jedná o větší investici. Celkem 27 % respondentů má doma televizi starší než 5 let a 24 % si TV naposledy kupovalo před 3 až 5 lety. Ovšem hned 31 % dotázaných zatoužilo po novém přístroji a také si ho koupilo v posledních 2 letech, tedy skoro jedna třetina. Důvodem je právě i lepší cenová dostupnost než dříve.

Zdroj: CZC, Heureka, Kupi