Fidorka vznikla již za první republiky. Přes 100 let dominuje na trhu, konkurenční značky se pokouší o její napodobení

3 druhy fidorek ZRyzner / Shutterstock.com

Fidorku má rád snad každý z nás. Její historie sahá až do první republiky a na našem trhu tato oplatka dominuje více než 100 let. I tak se ale některé konkurenční značky pokoušejí o její napodobení. Víte, kdo může za to, že tato sladká a kulatá pochoutka existuje?

Přečtěte si také

Bagel: Pečivo s dírkou dobylo Ameriku. Připravte si ho na „milion“ způsobů i doma

Fidorka se zrodila v Opavě

V průběhu 19. století se Opava začala rozrůstat a nabírala postavení významného správního a ekonomického centra. Město bylo domovem jak českého, tak německého obyvatelstva, přičemž německá komunita měla značný vliv na průmyslový a ekonomický rozvoj regionu. Opava se postupem času vyvíjela ve stínu průmyslově bohatší ostravsko-karvinské oblasti, která byla zaměřena především na těžbu a strojírenství.

Fidorka bez obalu Opavia

Na trhu je více než 100 let

V Opavě následně převládaly odvětví lehkého průmyslu, zejména textilní výroba a ve druhé polovině století také potravinářství. Mezi nimi vynikala jedna firma, která se od svého založení stala dominantní silou nejen v samotném městě, ale i v širším regionu. Šlo o podnik patřící německé rodině Fiedorů. Opavská továrna založená Theodorem Fiedorem na počátku 20. let minulého století se stala kolébkou oblíbených fidorek, které si získaly srdce nejen dětí, ale i dospělých jedinců.

Tyto barevné, kulaté oplatky, které se na našem území vyrábějí více než 100 let, se staly velmi populární díky své jedinečné chuti. Původní receptura obsahovala 40 % lískooříškových jader, která byla součástí náplně mezi dvěma oplatkami, které byly zalité čokoládou. Postupem času se však na trh dostávaly i další příchutě a každý si tak mohl vybrat to své. Kdo měl štěstí, mohl si koupit odřezky těchto oplatků přímo u továrny, a to za rovnou jednu korunu, což mnoho lidí velmi lákalo.

Žlutá fidorka Fidorka

Fidorka se dodnes vyrábí v Opavě

Fidorka se však za ta léta na trhu začala hodně měnit. Nejenže přibyly nové příchutě, ale také se inovoval i její vzhled. Firma na trh uvedla speciální valentýnské nebo vánoční edice, které někdy doplňuje o takzvané limitované edice. Mezi ně patří fidorka ve tvaru srdce nebo s příchutí dobré kávy.

Tato tradiční pochoutka je i dodnes vyráběna v Opavě. Každoročně se odtud expeduje více než 30 milionů kusů do obchodů nejen po České republice, ale také na Slovensko. Fidorky si však našly své příznivce i ve vzdálenějších zemích. Není proto divu, když se některý kousek objeví i ve Spojených státech nebo na Filipínách.

Nový design i příchutě

V roce 2022 se společnost rozhodla pro velkou změnu. Po rovných jedenácti letech se u této oplatky změnil design loga a obalů. Cílem bylo představit zákazníkům něco nového a ukázat, že i tak historická oplatka může postupovat vpřed.

„Každá příchuť, včetně novinky s kakaovou náplní, bude mít nově tři verze obalu. Kromě svěžejší verze klasického obalu půjde o obal s rošťáckým smajlíkem pro lepší náladu a medailový obal, kterým můžou zákazníci odměnit sebe nebo někoho dalšího. Všechny tři designy dané příchutě budou různě namíchané v každém kartonu,“ pochvalovali si manažeři značky Fidorka.

3 různé oplatky Barborka Michaela Hanelová

Konkurence se snaží fidorku napodobit

Jenže tím, že čas plyne jako voda, se i konkurence rozhodla tuto oblíbenou pochutinu napodobovat. Například Lidl uvedl v roce 2017 na trh svou kulatou oplatku, kterou prezentuje pod názvem Koletka. O podobné napodobeniny se pokoušel i obchodní řetězec Penny, který kulaté oplatky představil pod názvem Barborka. Podle všeho je ale stará a dobrá Fidorka stále na první příčce oblíbenosti.

Zdroje: Fidorka, 100+1