Nejvíc loni utrácel za reklamu obchodní řetězec Lidl. Vyplynulo to z analýzy výzkumné agentury Nielsen, která žebříček pěti nejsilnějších zadavatelů reklamy představila v rámci svého měsíčního monitoringu Ad Intel. Podle něj loni Lidl utratil za reklamní kampaně dokonce 2,7 miliardy korun, následován řetězci Kaufland či Albert. Obchodní řetězce přitom patří k nejsilnějším zadavatelům napříč celým trhem.
Supermarkety a hypermarkety musejí do reklamy investovat nemalé částky, aby získaly co nejvíce zákazníků a prodej zboží se jim vyplatil.
Podívejte se, kolik jednotlivé řetězce utratily za reklamu v uplynulém roce.
Nejvíce loni do reklamy investoval obchodní řetězec Lidl. Přehled pěti nejsilnějších reklamních zadavatelů připravila v rámci svého měsíčního monitoringu reklamy Ad Intel výzkumná agentura Nielsen. Podle výsledků činila útrata řetězce Lidl za loňský rok bezmála tři miliardy korun.
Nejvýznamnějším reklamním počinem Lidlu byl bezpochyby televizní spot, z něhož vznikl i hudební klip, ve spojení s hudebníkem Jiřím Burianem známým jako Kapitán Demo. Klip, který vyšel loni v červenci, měl s humorem poukázat na to, že ačkoli je řetězec levný, nabízí též vysoce kvalitní značkové výrobky.
V dubnu loňského roku představil Lidl ještě jednu reklamní kampaň, která staví na propagaci jednoduchého, pohodlného a levného nákupu v tomto řetězci. Nazval ji jednoduše – „Jednoduše Lidl“. Jejím hlavním cílem byla propagace privátních značek tohoto řetězce.
Kupte se slevou Šunka krůtí prsní Pure Pikok.
„Novou kampaní jsme chtěli zdůraznit to, na co jsou u nás zákazníci zvyklí. Pod pojmem Jednoduše Lidl si mohou představit rychlý a komfortní nákup, při kterém pořídí vše potřebné ve vysoké kvalitě,“ vysvětlil Michal Farník, jednatel Lidlu odpovědný za reklamu a nákup.
Druhou nejvýznamnější investici učinil s 2,3 miliardami korun řetězec Kaufland, který přišel s kampaní postavenou na šestičlenné rodině Chytrých, která nakupuje právě v Kauflandu, který má podle hlavní myšlenky chytré řešení pro každého bez ohledu na věk. Třetí místo patří řetězci Albert s útratou přes 2 miliardy. Na čtvrtém místě skončila Billa s investicí 1,4 miliardy a na posledním místě pak Penny Market s necelou jednou miliardou.
Kupte se slevou Máslo.
Z meziročního srovnání přitom vyplývá, že je toto pořadí víceméně neměnné a investice do reklamy se rok od roku zvyšují. Řetězec Lidl zaznamenal oproti roku 2021 29% nárůst, Kaufland 15%, Albert 13% a Billa 10%.
S reklamními kampaněmi se loni nenechal zahanbit ani řetězec Penny Market, který se v září spojil s legendou českého popu Michalem Davidem. Oblíbený hit Decibely lásky použil jako ústřední motiv kampaně s upraveným textem „Koukej na ty slevy, to je pohoda“.
Michal David si přitom spolupráci s Penny vyzkoušel už na jaře, kdy byl součástí narozeninové kampaně řetězce. „První spot s Michalem Davidem se zařadil mezi nejúspěšnější české reklamy posledních let. Jen na YouTube vidělo spot do dnešního dne více než 1,3 milionu uživatelů a inspiroval také naši konkurenci,“ uvedl Vít Vojtěch, vedoucí strategického marketingu Penny.
Loňskou reklamní scénou zarezonoval i reklamní sport fastfoodového řetězce McDonald's. Ten se spojil s šéfkuchařem Přemkem Forejtem v bizarním videoklipu s názvem Mc'n'Roll, v němž Forejt rapoval a hrál na hamburgerové žemle. Ústřední motiv písně „Mňam, mňam, mňam, je to fresh, mám to rád“ rychle obletěl sociální sítě a ačkoli v mnoha případech vzbudil spíše nelibost, McDonald's rozhodně zaujal.
Kupte se slevou Limonáda Coca Cola.
Pro fast food je to již druhé hudební video – dříve se spojil s hudebníkem Pokáčem, s nímž vydal song „Žeru naši planetu“ dotýkající se tématu udržitelnosti.
Obdobím, kdy se reklamní kampaně vyrojí jako houby po dešti, jsou bezpochyby Vánoce. Řetězce v nich většinou děkují svým zákazníkům a apelují na jejich touhu konat dobré skutky. Motivem vánoční kampaně řetězce Penny, v níž vystupuje malý chlapec, je význam sousedských vztahů. „Poselstvím našeho příběhu je především pomoc lidem v našem okolí. Řada lidí okolo nás ji potřebuje a je jen na nás, zda si toho všímáme a dokážeme si vzájemně pomáhat, a to nejen o Vánocích,“ přibližuje myšlenku kampaně vedoucí strategického marketingu Penny Vít Vojtěch.
Obchodní řetězec Lidl ve svém spotu poukázal na to, že nikdo si nezaslouží být o Vánocích sám, ani poněkud povadlý vánoční stromeček. Billa předává poselství o tom, že Vánoce nejsou o dokonalosti, ale o společně stráveném čase. Hypermarket Albert pak vyzýval své zákazníky ke konání dobrých skutků.