Pivaři pláčou! Hektolitry piva, které se vylily do odpadu, mohou mít za následek zvýšení cen

Pivaři šílí! Hektolitry, které se vylily do odpadu, zdraží pivo Canva

Koronavirus tvrdě zasáhl pivovarnický průmysl v Česku, podle ekonomů přesahují ztráty od března do května částku 4,7 miliardy korun. Konzumace piva představuje podstatnou část zisku nejen pivovarů, ale také hospod a restaurací. Do ztrát započítaly pivovary i pivo, které v důsledku expirace musely vylévat do odpadů. Český svaz pivovarů a sladoven včera zasedal, aby projednal dopady koronakrize, a výsledkem je, že pivo bude muset možná podražit.

Přečtěte si také

Jak vyzrát na statickou elektřinu? Vypořádá se s ní jednoduchý trik s ramínkem i sprej za pár korun

V odpadech skončilo 1,5 milionu hektolitrů piva

Koronavirus potrápil nejen zdravotníky v první linii, svou daň si vybral také v ekonomice. Své o tom vědí nejen restaurace a bary, které byly dlouho zavřené, ale také pivovarnictví. Výrobci piva upozorňují, že jej museli vylévat hektolitry do kanálu, protože zejména nepasterované, nefiltrované a tankové pivo nemá dlouhou trvanlivost. Český svaz pivovarů a sladoven včera projednával následky krize na své schůzi, kde mj. upozorňoval, že neprodané pivo musely provozy, které byly v době nouzového stavu zavřené, likvidovat, placení spotřební daně jim vláda ale neodpustila. Výsledkem jednání pivovarníků je, že budou stát žádat o kompenzaci nájemného a dočasné snížení spotřební daně nebo DPH. Jestliže jejich návrh u vlády neprojde, budou pravděpodobně nuceni zdražit pivo točené i lahvové. 

Ministryně Schillerová zasahuje

Podle návrhu ministryně financí Aleny Schillerové stát sládkům odpustí na pivo po minimálním datu trvanlivosti spotřební daň. Schillerová se nechala vyfotit s půllitrem piva, které vylévá z okna. „Podám pozměňovací návrh ke změně zákona o spotřebních daních. Pomoci má pivovarům snížit vzniklé ztráty z vylitého piva,“ přidala komentář ke své fotografii, kterou zveřejnila na svých sociálních sítích.

Pivo v době koronaviru v číslech

  • Ekonomické ztráty pivovarnického průmyslu za období březen až květen jsou vyčísleny na 4,7 miliardy korun
  • Prodej piva poklesl od března do května o 55 procent, což je 728 tisíc hektolitrů
  • Prodej piva tzv. „off trade“ (prodej v obchodech v balení) naopak vzrostl, Češi za pivo v lahvích zaplatili o 800 milionů korun více než loni
Bude těžké lidi znovu zaujmout tak, aby se vrátili ke zvyku chodit do hospod Canva
Kam na pivo v akci?

Nový pohodlný trend: Z hospod do obýváků

Český svaz pivovarů a sladoven na své schůzi zveřejnil, že vzrostl prodej piva tzv. „off trade“ (prodej v obchodech v lahvích a jiných balení). Tohoto nového trendu se ale obává výkonná ředitelka svazu Marcela Ferencová. „Lidem se zalíbilo pohodlí spojené s lahvovým pivem. Bude těžké je znovu zaujmout tak, aby se vrátili zpět k zvyku chodit do hospod, jak byli zvyklí před krizí.“

„Pohostinství a s ním provázané pivovarnictví utrpělo v době koronavirové krize výrazné ztráty. Většina hospodských sice v červnu znovu otevřela, ale o tom, jestli přežijí, budou rozhodovat následující týdny.

Nejkritičtější situace je v Praze, Karlových Varech a dalších lokalitách závislých na cestovním ruchu. Pro další období bude klíčové, aby vláda pokračovala v podpoře nejvíce zasažených sektorů včetně pohostinství a současně je nezatěžovala novými administrativními a regulačními opatřeními,“ komentuje situaci Ferencová.