Vánoce jsou v plném proudu. Období návštěv, velkého množství jídla a dárků – jenže i když to známí i příbuzní myslí dobře, dárek nám nemusí vždy úplně vyhovovat. Ať už proto, že neodpovídá našemu vkusu, jedná se o oblečení špatné velikosti nebo darovaná věc vykazuje nějaké závady. Víte, jak postupovat, když chcete dárek vrátit či reklamovat a získat za něj peníze nebo jiný výrobek?
Prodejci v kamenných obchodech nemají žádnou povinnost vyměňovat zboží nebo za něj vracet peníze, pokud se nejedná o vadný výrobek. Vždy záleží pouze na jejich vůli.
Obchodní řetězce tuto možnost nicméně většinou nabízejí – a tím spíš po Vánocích, kdy je evidentní, že se někdo netrefil při výběru dárku. Zboží ale nesmí být nijak poškozené a oblečení musí mít originální visačku. Obalový materiál obvykle nutný není.
S e-shopy je to o něco snadnější, neboť jim zákon nařizuje poskytnout zákazníkům minimálně čtrnáctidenní lhůtu na vrácení zboží. I když jsou produktové fotografie sebekvalitnější, mohou výrobky na internetu působit úplně jinak než v reálu a zákazník se poté může divit, co mu to nakonec přišlo.
V období Vánoc mívají e-shopy delší lhůtu, přesto s vrácením zboží neotálejte. Pakliže od kupní smlouvy odstoupíte ve stanovené lhůtě, nemusíte udávat žádný důvod.
V zásadě ne, ale je to lepší. Potřebujete totiž důkaz, že zboží bylo skutečně zakoupeno v daném obchodě. Může jím být i výpis z účtu, kamerový záznam nebo třeba svědek, ovšem přinést účtenku je nejjistější. Pokud se tedy rozhodnete vrátit nevyhovující dárek, je potřeba spolupracovat s člověkem, který vám jej dal.
Kupte se slevou Bohemia Sekt Ice.
Pod stromečkem vás dárek ohromil, avšak jak šel čas, začaly se na něm projevovat vady? Pak na nic nečekejte a jděte jej reklamovat. Minimální záruční lhůta je dva roky, mnohé obchody nicméně nabízejí lhůtu tříletou, či na některé zboží dokonce delší.
K reklamaci potřebujete doklad o koupi, případně záruční list. V obchodě společně s prodavačem sepíšete reklamační protokol, do kterého se mimo jiné podrobně zaznamená, jaké vady se na zboží projevují. Nejpozději do třiceti kalendářních dnů vás pak musí obchodník informovat o výsledku reklamace.
Reklamace většinou skončí ve prospěch spotřebitele. Co když však ne? Pokud vám obchodník sdělí, že se závada neprojevila, máte možnost nechat vyhotovit znalecký posudek. Zaplatit si ho ovšem musíte vy sami, a tak se hodí jen tehdy, když reklamujete něco dražšího. Jestliže vás zlobí rychle zničené boty, je lepší koupit si nové.