S trochou nadsázky se dá říct, že motoristé jezdí v zimních měsících na dvě pohonné hmoty – na benzín (naftu) a na kapalinu do ostřikovačů. Ta umí mizet závratnou rychlostí, zvláště když je břečka nebo jezdíte po dálnicích za ostatními auty. V tomto článku se dozvíte, na co si dát pozor při výběru zimní kapaliny, kde ji koupíte nejlevněji a kde nejdráž.
Složení kapaliny do ostřikovačů se liší podle daného výrobce a při pohledu na etiketu je často nejasné. Obvykle se vyrábí z demineralizované vody a alkoholu na bázi ethanolu, ale to není vše. Součástí bývá také saponát, barvivo a parfém, který přebíjí lidem nepříjemný zápach alkoholu.
Na trhu je spousta více či méně kvalitních výrobků tohoto typu, takže si dejte pozor, co kupujete. Nejlevnější směsi koupíte v supermarketu nebo na e-shopech, nejdražší pak na benzinkách. Zároveň je lepší vybavit se už před začátkem sezony, kdy jsou ceny příznivější.
Letní kapaliny obsahují méně alkoholu, nebo dokonce žádný. Hlavní složkou je už zmíněná voda a „povrchově aktivní látky“, tedy různé formy saponátu a rozpouštědel, díky nimž ze skla snadno odstraníte hmyz a další špínu. Často má žlutou barvu.
Letní směsi jsou určeny pouze do teplot nad 0 °C, protože v mrazu by kvůli malému podílu alkoholu zamrzly. Pokud byste například zapomněli na zimu doplnit zimní směs nebo byste tu letní dolili pouze malým množstvím zimní, hrozilo by vám zamrznutí kapaliny v hadičkách a jejich popraskání. A to určitě nechcete.
Zimní směsi tedy obsahují více nemrznoucí složky, nejčastěji ethanolu, díky čemuž můžete být v zimních měsících klidní. Vyrábí se zimní kapaliny do -5 °C, ale i do -10 °C, -20 °C nebo dokonce do - 30 °C. Čím více lihu kapalina do ostřikovačů obsahuje, tím větší mrazy vydrží, aniž by zmrzla. Také ji můžete více zředit (viz níže).
Zimní kapaliny mívají nejčastěji modrou nebo růžovou barvu a výrazné číslo, jaké maximální mrazy zvládnou.
Ideální jsou kapaliny s přírodním lihem (ethanolem), který je ale dražší než méně kvalitní náhražky. V nejlevnějších směsích proto najdete nejčastěji methanol. Ten je pro člověka toxický a část se ho do kabiny dostane přes ventilaci.
K jeho negativním vlastnostem patří to, že opakovaným použitím narušuje strukturu pryžových částí vozu (gumičky stěračů, těsnění apod.) a ty můžou popraskat nebo se sloupnout. Po jednom použití ostřikovačů a stěračů se asi nic nestane, ale z dlouhodobého hlediska to může být problém.
Ještě horší je, pokud vámi zakoupená kapalina bude obsahovat aceton. Jedná se o velmi účinné rozpouštědlo, které sice odstraní špínu, led i hmyz, ale narušuje pryž i lak automobilu. Opět platí, že tyto negativní účinky se můžou dostavit až po nějaké době.
Problém je ovšem v tom, že složení kapaliny do ostřikovačů je často nejasné. Zatímco na potravinách mají výrobci povinnost rozepsat vše do detailu, na zimní směsi je často uvedeno jen něco jako „povrchově aktivní látka“ nebo „aniontově aktivní látka“ apod. Redakce Kupi našla uvedený „ethanol“ jen na 1 z 5 prohlížených výrobků. Indikátorem, že směs neobsahuje nebezpečný methanol nebo aceton může být formulka „nenarušuje plasty a pryže“.
Je mírná zima a vy jste si koupili drahou směs do -30 °C? Jak jsme zmínili, vše zaleží na poměru vody a alkoholu, takže svou kapalinu můžete zředit.
Ovšem ne jen tak obyčejnou vodou, ta totiž obsahuje spoustu minerálů, které by vám časem mohly zanést hadičky a zničit je. K ředění se používá destilovaná, lépe řečeno demineralizovaná voda, prodávaná obvykle ve stejných regálech jako směsi do ostřikovačů. Tu pak stačí nalít do nádržky k původní směsi.
Například jedna ze směsí, kterou Kupi testovalo, byla určena do teplot až -19 °C. Zředěním směsi 1:1 vodou získá motorista nemrznoucí směs s mrazuvzdorností do -6 °C. Pokud vám kapalina zbude v autě až do jara či léta, samozřejmě ji nemusíte nijak odsávat, ale prostě ji doplníte demineralizovanou vodou nebo letní směsí.
Nejlevnější zimní směsi do ostřikovačů najdete v supermarketech, hobby marketech a dalších obchodech se smíšeným zbožím. Ideálně někdy na podzim. Nejdražší směsi jsou na čerpacích stanicích, kór na těch na dálnici, kde řidič musí volit mezi čistým sklem a slepotou.
V jednom ze supermarketů jsme objevili barel kapaliny do -30 °C značky My Project o objemu 5 l za 129,90 Kč, což vychází na 26 Kč za 1 litr. V kolonce složení bylo uvedeno „méně než 5 % aniontově povrchově aktivních látek“ a také informace o tom, že směs nenarušuje polykarbonáty. Neměly by teda obsahovat methanol ani aceton. V jiném supermarketu mají směs do -19 °C od privátní značky o objemu 4 l za 119,90 Kč, tedy za 30 Kč za 1 litr. Podobná směs, ale od renomované značky, vyjde na cca 50 Kč za 1 litr.
Redakce Kupi vyrazila i na městskou čerpací stanici jedné z největších sítí v ČR. Směs do -20 °C o objemu 4 l stála dokonce 349 Kč, tedy 88 Kč na 1 litr.
Řešením je koupit zimní kapalinu i na e-shopu. Například oficiální online obchod výrobce tradiční české značky aut nabízí směs do -25 °C v kanystru o objemu 3 litry za 369 Kč, tedy za 123 Kč za 1 litr. Naopak na jednom z největších e-shopů v ČR mají kanystr kapaliny do -20 °C od renomované značky o objemu 5 l pouze za 162 Kč, tedy za 32,4 Kč.
Zdroj: Kupi