Napříč Českem si výdejní boxy oblíbili nejen zákazníci, ale bohužel i zloději. Toto anonymní vyzvedávání balíčků mnohdy čelí útokům jednotlivců či skupin. Tyto moderní schránky, obvykle vybavené technologiemi jako kamerové systémy a alarmy, by měly být neproniknutelné. Přesto však každoročně řeší doručovací společnosti desítky případů násilného vniknutí.
V Chotěboři si narušitel vyhlédl boxy konkrétní zásilkové společnosti. Kromě škody na zařízení zmizely i balíčky. „Svým jednáním pachatel způsobil škodu přesahující 50 tisíc korun za poškozené zařízení a další škoda vznikla odcizením zásilek,“ uvedla pro iDnes mluvčí policie Michaela Lébrová.
Přestože podobné případy nejsou denním chlebem každé policejní služebny, trampoty s výdejními boxy jsou známé na mnoha místech v zemi. Statistiky však nejsou zcela transparentní, a to zejména s ohledem na rostoucí počet boxů.
Technologie a bezpečnostní opatření výdejních zařízení se rok od roku zlepšují. Mluvčí společnosti Alza Eliška Čeřovská zdůrazňuje, že jejich AlzaBoxy jsou pod nepřetržitým dohledem. „AlzaBoxy jsou střeženy alarmem a kamerovým systémem 24 hodin denně, 7 dní v týdnu. Pokud systém vyhodnotí neobvyklý pohyb s bezpečnostním zámkem na schránce, naše dohledové centrum obdrží zprávu a ihned kontrolují kamery, zda se nejedná o zloděje, a případně obratem posílají na místo policii,“ popisuje.Bezpečnostní opatření pomohla například v Bílině na Teplicku, kde se během dvou dnů podařilo ztotožnit pachatele díky kamerovým záznamům po vlámaní do 62 dvířek AlzaBoxu. Celkově však bezpečnostní systémy nemusí vždy stačit, neboť zloději často rychle reagují na nová technologická zabezpečení.
Vedle AlzaBoxů řeší podobné problémy i další doručovací systémy, například Zásilkovna. „V rámci dostupnosti služby vždy zajišťujeme, aby byl Z-Box co nejdříve opraven a uveden do provozu,“ uvedla mluvčí společnosti Tereza Kotková.
Při podobných incidentech obvykle společnosti odškodňují odesílatele, nikoli samotné příjemce balíčků. Například u Alzy je tento proces jasný: „Škodu na zásilkách vždy nahrazujeme v celkové hodnotě odesílateli a následně ji uplatňujeme v rámci trestního řízení,“ dodává Čeřovská.
Pro zákazníky může být útěchou alespoň to, že podobné případy obvykle končí rychlou opravou zařízení a obnovením jeho provozu. Každý případ poškození boxu je navíc hlášen na policii k další analýze a vyšetřování.
V období Vánoc je nárůst počtu online objednávek enormní. Boxy tak představují více než jen praktický způsob doručení. Stávají se cílem masivního logistického náporu, ale i nechtěným adventním kalendářem pro zloděje. Jednotlivé společnosti se proto snaží svá zařízení stále více zdokonalovat, a to jak technologicky, tak organizačně.
Zeptali jsme se před pražským výdejním místem, jakou zkušenost mají náhodní kolemjdoucí.
„Přišel jsem o dárek pro syna,“ sdílí svou zkušenost pan Karel z Liberce. „Objednal jsem mu stavebnici, kterou mi uložil kurýr do boxu. Bohužel jsem ji nestihl vyzvednout tentýž den, a když jsem druhý den dorazil k boxu, byl již prázdný. Zákaznický servis mi sice slíbil kompenzaci, ale zklamání syna pod stromečkem, když dárky rozbaloval, už to nevrátí.“
Paní Jana z Ostravy měla obdobnou zkušenost. „Měla jsem doručené knihy pro vnuka. Následující ráno jsem zjistila, že výdejní box byl kompletně poškozen a většina zásilek zmizela. Měla jsem sice balíky pojištěné, ale jen samotný proces reklamace byl velmi stresující, a hlavně ztráta času. Od té doby se snažím vždy vybrat balíček ihned, jakmile mi přijde oznámení.“
Mladý student Ondřej z Prahy byl naopak svědkem pokusu o krádež. „Šel jsem večer kolem boxů a všiml jsem si dvou mužů, kteří si kolem boxu něco zjevně chystali. Nejspíš měli vyhlédnutý konkrétní paket, protože si vzájemně ukazovali něco na telefonu. Zavolal jsem okamžitě na policii, protože se mi to nezdálo. Nakonec je policie přistihla přímo při činu. Bylo to docela dobrodružství, na které nezapomenu.“
Tyto zkušenosti dokazují, že výdejní boxy se staly nejen oblíbeným doručovacím systémem, ale také cílem pro zloděje. Společnosti i zákazníci by měli věnovat maximální pozornost prevenci a rychlé reakci při jakémkoli podezření na krádež.
Zdroje: Kupi.cz