Kamery umístěné na tělech prodavačů v obchodech? Walmart testuje kontroverzní bezpečnostní opatření

Interiér supermarketu Noah Sauve / Shutterstock.com

Walmart přišel s nevšedním řešením sílících krádeží a konfliktních situací. V některých svých amerických prodejnách testuje tělesné kamery na prodavačích. Jak tato technologie ovlivní nakupování a co by na ni říkali čeští zákazníci?

Přečtěte si také

Vyrobte si domácí cottage. Chutná lépe jak z obchodu a má lepší složení

Walmart nasazuje technologii proti kriminalitě

Walmart, jeden z největších maloobchodních řetězců na světě, se potýká s rostoucími problémy v oblasti bezpečnosti. Ztráty způsobené krádežemi i rostoucí počet konfliktů v prodejnách donutily řetězec přemýšlet nad radikálními opatřeními. Řešení? Tělesné kamery na zaměstnancích.

Jedná se o pilotní projekt, který probíhá v jedné americké oblasti. Prodavači nosí kamery na uniformách a mají možnost je aktivovat v případě vyhrocených situací. „Konkrétní podrobnosti o bezpečnostních opatřeních nesdílíme, vždy ale hledáme inovace, které zajistí bezpečné a příjemné prostředí v našich prodejnách, uvedl mluvčí Walmartu.

Kamery nejsou v maloobchodě úplnou novinkou. Některé společnosti už podobné technologie testují. Walmart ale nabízí unikátní pohled na jejich použití – obává se nejen ztrát způsobených krádežemi, ale také ochrany svých zaměstnanců čelících stresovým situacím.

Budova Walmart Alexanderstock23 / Shutterstock.com

Jsme připraveni na takovou kontrolu?

Tělesné kamery dnes známe především z policejních složek, kde slouží jako prostředek ochrany a dokumentace zásahů. Měly by ale podobnou úlohu i v maloobchodě? Pro zaměstnance mohou být určitou psychologickou ochranou, protože vědí, že mají možnost dokumentovat konfliktní situace.

Na druhé straně přichází otázka, zda tento typ technologie neovlivní atmosféru v obchodě, kde by se měli zákazníci i zaměstnanci cítit co nejpříjemněji. „Přítomnost kamer může odradit zákazníky od nepřátelského chování, tvrdí David Podhorný, majitel bezpečnostní agentury, ale zároveň může působit jako bariéra mezi zaměstnanci a jejich zákazníky, doplňuje Podhorný pro redakci Kupi.cz.

Americké obchody bojují s krádežemi

Není žádným tajemstvím, že krádeže v amerických obchodech v posledních letech prudce stoupají. Podle maloobchodních asociací došlo k nárůstu o 93 % ve srovnání s dobou před pandemií. Spotřební zboží, elektronika nebo luxusní produkty jsou častými cíly organizovaných skupin.

Některé „smash-and-grab“ loupeže, kdy skupiny zlodějů během pár minut vyprázdní regály, šokovaly svět. Právě tyto případy tlačí majitele obchodů k přijetí nových opatření – od přítomnosti bezpečnostních agentur až po zmiňované inovativní technologie, jako jsou tělesné kamery nebo pokročilý bezpečnostní software.

Jak je na tom český maloobchod?

Walmart v České republice nepůsobí, přesto i u nás maloobchodní řetězce řeší problém kriminality technologickými inovacemi. Například Albert provozuje v některých prodejnách kamerové systémy řízené umělou inteligencí, které nad pokladnami monitorují pohyb zboží a pomáhají prodavačům usnadnit jejich práci.

COOP zase nasadil umělou inteligenci ve své chytré prodejně. Tento systém dokáže upozornit na podezřelé chování nebo pokusy o krádež. Kamery s umělou inteligencí jsou schopné rozpoznat nejen ruce, ale i konkrétní předměty a analyzovat pravděpodobnost krádeže.

Etika, soukromí a budoucnost

Zavádění pokročilých technologií do maloobchodních prodejen přináší důležitou společenskou debatu o hranicích sledování. Kritici tvrdí, že zákazníci i zaměstnanci mohou při vědomí monitoringu ztrácet důvěru v přirozené prostředí. Udržet rovnováhu mezi bezpečností a pocitem osobního prostoru bude pro firmy skutečně zásadní výzvou.

Zákazníky čeká doba, kdy technologie budou každodenní součástí jejich nákupů. Budou vědět, že tato opatření neslouží ke kontrole, ale k jejich ochraně? Nebo jim přítomnost kamer a pokročilých AI systémů vytvoří nekomfortní pocit? Jedno je jisté: Obchodníci se nápadů, jako jsou tělesné kamery či chytré prodejny, jen tak nevzdají.

Zdroj: Kupi.cz