Biedronka na Slovensku mění své plány. Odkládá otevření prodejen

Obchod s potravinami zevnitř Magda Wygralak / Shutterstock.com

Diskontní řetězec Biedronka odložil plánované otevření prvních prodejen na Slovensku. Místo konce roku 2024 se zákazníci dočkají až během prvního čtvrtletí 2025. Tento krok ovšem znamená, že obchod nestíhá důležité předvánoční období, které bývá zlatým hřebem maloobchodních tržeb.

Přečtěte si také

Rakouská továrna na slavné pralinky Mozart je uzavřena. Přesune se výroba do Polska?

Co Biedronku zpomalilo?

Diskontní řetězec Biedronka, který patří do portfolia portugalské společnosti Jerónimo Martins, měl původně naplánováno vstoupit na slovenský trh do konce roku 2024. Společnost však minulý týden potvrdila, že otevření prodejen bude odloženo. „S cílem zajistit všechny formality související s procesem otevření, včetně potřebných licencí, předpokládáme zahájení provozu prvních obchodů v prvním čtvrtletí 2025, uvedla společnost pro slovenský web Aktuality.sk.

Tento skluz pravděpodobně souvisí s náročností příprav na vstup na nový trh. Kroky zahrnují nejen budování, úpravy a provozní přípravy samotných prodejních prostor, ale také uzavření obchodních smluv s lokálními dodavateli, nastavení vhodné logistiky a distribuce, splnění specifických režimových podmínek slovenské legislativy a sestavení týmu zaměstnanců.

Obchod Biedronka zvenku Magda Wygralak / Shutterstock.com

Přišli o vrchol sezóny

Odložení otevření znamená, že Biedronka přijde o nejsilnější část maloobchodní sezóny – adventní období. To je pro většinu obchodníků nejvýdělečnějším časem roku díky prudkému nárůstu spotřebitelských výdajů na potraviny, sladkosti, alkohol a dárky.

Neúčast v předvánočním boji o zákazníky může ohrozit důležité první dojmy slovenských spotřebitelů, kteří očekávali novou cenově dostupnou alternativu. Aktuálním lídrům slovenského trhu, jako je Lidl, Kaufland, Coop Jednota nebo Tesco, tak Biedronka nepřinese žádný výrazný konkurenční tlak alespoň do počátku roku 2025.

Ambice soupeřit se zavedenými hráči

Biedronka, která v Polsku provozuje více než 3 500 prodejen, plánuje na Slovensku nabídnout model založený na nízkých cenách a vlastních privátních značkách. Společnost již dříve potvrdila, že zaměří svoji nabídku také na lokální potraviny, čímž chce přilákat slovenské zákazníky sázející na produkty z domácí produkce.

Mezi městy, kde měly být obchody otevřeny, byly Levice, Nové Zámky, Považská Bystrica, Zvolen, Senica nebo obec Miloslavov poblíž Bratislavy. Podle dostupných informací Biedronka ve vybraných lokalitách intenzivně připravuje prostory a hledá zaměstnance. Zároveň žádá o registraci privátních značek včetně „Naše dobroty“ pro lokální potraviny nebo „Mléčná dolina“ pro mléčné produkty.

Obchod Biedronka Magda Wygralak / Shutterstock.com

Konkurence na pozoru

Biedronka představuje pro slovenský trh potenciálně významnou změnu, a to nejen díky širokému sortimentu zboží, ale i kvůli možnosti výrazného tlaku na ceny. Cenová politika mateřské společnosti Jerónimo Martins a její schopnost konkurovat německým gigantům, jako je Lidl nebo Kaufland, by mohla například snížit ceny základního potravinového koše. Konkurence si ovšem může přechodně oddechnout, protože její vstup se minimálně o několik měsíců odkládá.

Zdroj: Kupi.cz