Přiznejme si, stát ve frontě je někdy peklo. Pár kusů zboží máte ve svém vozíku, ale paní u pásu není zrovna nejrychlejší, zákazník před vámi dělal asi kvartální nákup a ještě k tomu už podruhé neobratně zadává PIN do platebního terminálu. Jak se vyhnout frontám v supermarketech? Tady jsou 4 ověřené tipy.
Která fronta bude v supermarketu nejrychleji postupovat, ovlivňují tyto 3 faktory: Zaprvé, jak rychle to jde danému pokladnímu u pásu, zadruhé, jaký typ lidí je ve frontě před vámi, a zatřetí, co mají ve vozíku. Některé následující tipy jsou možná mírně nekorektní, ale jejich cílem není nikoho se dotknout.
Zamiřte ideálně do fronty, kde to jde energické pokladní evidentně rychle od ruky. Některé starší ročníky, například senioři, kteří si za kasou přivydělávají, jsou při markování a zadávání plateb objektivně pomalejší.
„No někdy je to teda hrůza. Nechci se nikoho dotknout, ale některým prodavačkám to neskutečně trvá. I prodavačům. To mám sto chutí vždycky odejít radši k samoobslužným, ale když toho mám hodně a ještě kočárek, tak radši chodím k pokladně,“ říká pro Kupi.cz maminka Veronika.
Dále se zaměřte, jací lidé jsou ve frontě před vámi – mladý člověk, který má v ruce telefon a chystá se zaplatit s ním (nebo s hodinkami), bude rychlejší než zákazník hledající bankovky, mince a věrnostní kartičku. V neposlední řadě se dívejte, co mají zákazníci před vámi v košíku – nejrychleji budou odbaveni ti, co mají málo zboží, nebo hodně zboží, ale jednoho druhu.
„Vybírání pokladny se mi moc nedaří. Vždycky všechny pokladny kolem mě jedou rychleji a já čekám,“ řekl Kupi.cz padesátník Vladimír. „Já bych na pokladnu klidně i šla a počkala si, ale kolikrát tam ani nikdo není! Nebo je otevřená jenom jedna a tam je strašně moc lidí,“ stěžuje si seniorka Gabriela s tím, že je nucena využívat samoobslužné pokladny. „(smích) To je kapitola sama pro sebe,“ dodává.
Zajímavé je, že někteří odborníci tvrdí, že velké nákupy nezpomalují fronty tolik jako lidi. Je tedy údajně lepší vybrat si frontu s jedním nebo dvěma zákazníky s velkým nákupem než frontu s 5 zákazníky s menším nákupem. Nejvíc času, údajně až 41 sekund, zabere pozdrav, placení a převzetí tašek, zatímco načtení jedné položky z pásu zabere průměrně jen okolo 3 sekund.
Jednou ze základních věcí je chodit nakupovat do supermarketů mimo špičku, respektive v časech, kdy v nich není moc lidí. Pokud vám to práce a životní rytmus, který máme každý jiný, umožňuje, snažte se navštěvovat supermarkety hned po otevírací době, nebo naopak těsně před zavíračkou. „Docela se mi zdá, že nejvíc v pohodě je to brzo ráno. Hlavně teda o víkendu, protože lidi asi dospávají ten pracovní týden, nebo nevím,“ říká zákaznice Gabriela.
Zatímco těsně po otevření je situace takřka ideální, protože k pokladnám ještě nedošli žádní zákazníci, následující ranní „časové okno“ může být problematické. Na doplnění zásob se totiž vydávají důchodci, ale třeba také maminky na mateřské dovolené. Trochu uvolněnější bývá čas okolo 10 až 11 hodin.
„Je to tak, nakupovat chodíme s malým většinou po snídani, před obědem, kdy je v supermarketech docela málo lidí. Ale před obědem se to začíná zhoršovat, tomu se snažíme vyhnout,“ říká maminka Veronika.
Pak nastává polední špička, kdy lidé o obědové pauze vybíhají na rychlé nákupy. Následuje opět volnější období, cca od 13 do 15 hodin, kdy jsou lidé v práci. Odpoledne a v podvečer bývá situace pro běžného zákazníka s pár kusy produktů nepříjemná, protože u pokladen jsou fronty plné právě lidí, kteří přišli nakoupit po práci.
Nakupování těsně před koncem otevírací doby je výhodné nejen kvůli liduprázdným uličkám a prakticky nulovým frontám, ale i z toho důvodu, že supermarkety zlevňují zeleninu, ovoce, saláty a další čerstvé potraviny.
„Za mě je to největší katastrofa vždycky ten den ráno, když začínají slevy a obchody jsou plné důchodců. Není ani kde zaparkovat. Nebo v pátek po práci, když si lidi dělají zásoby na víkend,“ přemýšlí Vladimír a podotýká, že těmto časům se až na nutné výjimky vyhýbá.
Ještě před pár lety to byla novinka, které se řada zákazníků bála, ale dnes už jsou samoobslužné pokladny samozřejmostí ve většině supermarketů. Zákazníkům umožňují vyhnout se frontám u pokladen, načíst si zboží individuálně, zaplatit a odejít několikanásobně rychleji.
„Expresní pokladny používám. Chodím tam i s většíma nákupama, protože tam většinou fronta není a udělám si to všechno sám a rychle,“ myslí si Vladimír. „Když vidím, že u pokladny je fronta, tak jdu k samoobslužným, to je jasný,“ přidává se Veronika. „Ale blbý je, když se stane nějaká chyba, to pak člověk musí čekat na obsluhu,“ dodává.
Většina samoobslužných pokladen má váhu, na níž zvážíte ovoce a zeleninu, několik snímačů čárového kódu, ruční skener, kdyby se vám položka náhodou na pultíku nechtěla načíst, a terminál pro platby kartou, telefonem či hodinkami. Ne všechny samoobslužné pokladny umí přijímat a vydávat hotovost, takže na to je potřeba dávat pozor. Ale pokud se bavíme o „co nejrychlejším“ nákupu, doporučujeme platit bezkontaktně.
Je fér zmínit taky dvě nevýhody. První je, že některé pobočky supermarketů mají jen málo personálu u klasických pokladen s pásem, takže se fronty tvoří i u samoobslužných pokladen. Druhou nevýhodou – a velkou nepříjemností – je, když se vám při skenování vyskytne nějaká chyba, například chybné naskenování produktu nebo problém s váhou. Pak jste nuceni čekat na obsluhu, která většinou nestíhá, aby načetla svou zaměstnaneckou kartu a problém vyřešila.
Na obsluhu si budete muset počkat taky v případě, kdy nakupujete alkohol a další zboží nad 18 let. Jinak jsou ale samoobslužné pokladny jistě efektivním zrychlením.
Asi nejvíce zrychlíte proces nakupování, když se naučíte skenovat zboží přímo při nákupu a budete ho rovnou vkládat do tašek. Funguje to dvojím způsobem – buď si při vstupu do prodejny půjčíte jeden ze skenerů, nebo si do telefonu stáhnete aplikaci daného obchodu a jako skener použijete svůj telefon.
„To nepoužívám. Ale myslím, že naši mladí jo,“ říká seniorka Gabriela. „Vždycky na to koukám, ale ještě jsem to nevyzkoušel. Tak to asi zkusím, když se mě na to ptáte,“ říká Vladimír. „Když jdeme s manželem, tak používáme už jenom skenování s telefonem. Ty jejich skenery ne. Je super, že člověk dá do tašek všechno tak, aby se mu to doma pak dobře vybalovalo, do jedné jogurty a věci do ledničky, do další pečivo a tak,“ chválí si moderní způsob markování a placení Veronika.
Bezdrátový skener si zákazník může půjčit u vstupu do prodejny. U každého produktu, který si chce koupit, nejprve naskenuje čárový kód a až pak je vloží do své nákupní tašky. U zeleniny a ovoce je potřeba vyhledat váhu, potravinu zvážit, nalepit štítek na sáček a ten naskenovat. V případě pečiva, například rohlíků, zákazník naskenuje kód na regálu a na skeneru zadá počet kusů. U expresní pokladny (stejná nebo poblíž samoobslužných) jen nákup dokončí a zaplatí. Kromě toho, že se zákazník vyhne markování zboží u samoobslužné pokladny, má i přehled o hodnotě nákupu už na prodejně.
Ještě modernější a rychlejší způsob, jak rychle nakoupit, je použít místo skeneru vlastní mobilní telefon s foťákem. Stačí si stáhnout aplikaci, zahájit naskenováním QR kódu u vstupu začátek nákupu a pak už vše funguje stejně jako se zapůjčeným skenerem. Do aplikace si jednou na začátku nahrajete i svou členskou kartu. Jakmile budete mít vše v taškách, nákup opět ukončíte naskenováním QR kódu poblíž pokladen, zaplatíte kartou uloženou v mobilu a odcházíte.
Je potřeba počítat s tím, že jednou za čas budete v případě použití skeneru i aplikace vybráni k náhodné kontrole, která spočívá v tom, že obsluha samoobslužných pokladen nebo infocentra namátkově naskenuje některé položky vašeho nákupu, aby ověřila, že jste je všechny poctivě načetli.
Štvou vás nejen fronty, ale i samotné hledání v regálech, vážení zeleniny a vůbec „chození mezi lidi“? Tomu všemu se vyhnete nakupováním potravin a dalších věcí pro domácnost online z pohodlí domova. Existují specializované online supermarkety nebo můžete nakoupit i na e-shopech vašich oblíbených kamenných supermarketů.
Nejen, že při placení vás nečeká žádná fronta, ale i samotný proces nákupu online některým zákazníkům vyhovuje víc. Zboží si vyhledáte pomocí vyhledávacího políčka nebo nahlížením do příslušných kategorií a všechny ceny, slevy i alternativy vidíte na jednom místě. Výhodou je i vytváření vlastních nákupních seznamů, takže svůj obvyklý nákup si můžete objednat prakticky za pár sekund. Kurýr vám nákup doveze ještě tentýž den, následující den nebo jindy podle vašich preferencí.
„Jednou za čas nakoupíme přes Rohlík, ale je to dražší,“ říká Veronika. „Vyberu si tam různé čokolády, co třeba v supermarketu tady ve městě nemají, nebo kojenecké pomůcky. Mají i velký výběr třeba masa, přítel tam kupuje třeba žebra a omáčky na grilování. Nebo je to dobré třeba na vyhledávání konkrétní sójové omáčky a podobně. Co mi odtamtud nechutná, je třeba pečivo, to si radši zajdu sem,“ říká v supermarketu maminka Veronika.
Nevýhodou nakupování online je zpravidla nemožnost zjistit minimální dobu trvanlivosti. Zatímco v obchodě si to přečtete na daném produktu, v internetovém prohlížeči nebo v aplikaci na mobilu máte „jen“ zboží, jeho popis a cenu. Výjimkou je zboží z kategorií, které nabízejí právě zlevněné produkty s blížící se expirací.
Používáte skenování během nákupu? Nakupujete online, nebo patříte „ke staré škole“, co se ráda vidí s prodavačem na pokladně? Napište nám do diskuze.
Zdroje: Kupi.cz