Velké potravinářské firmy prodávájí v chudších zemích méně zdravé výrobky, vyplývá z průzkumu

Sortiment nápojů, sladkostí a slaných snacků v regálech obchodu Abdul Razak Latif / Shutterstock.com

Velké potravinářské společnosti většinou vyrábí spoustu druhů potravin, od těch méně kvalitních až po ty prémiové. Letošní zpráva organizace ATNi ukázala, že tyto firmy prodávají v chudších zemích méně zdravé výrobky.

Přečtěte si také

Popraskané crinkles se stanou hvězdou vašich Vánoc! Základem ale musí být ta správná čokoláda

Společnost Global Access to Nutrition Index hodnotila 30 světových výrobců potravin a nápojů, kteří představují 23 % celosvětového trhu. Zajímalo ji, jak tito výrobci zlepšují svůj výkon v oblasti výživy, resp. jestli se snaží vyrábět výživnější potraviny.

Firmy prodávají v chudších zemích méně zdravé výrobky

Nezisková skupina ve svém průzkumu zjistila, že společnosti prodávají produkty s nižším skóre hodnocení v zemích s nižšími příjmy, a naopak v zemích s vyššími příjmy prodávají produkty s vyšším skóre.

Produkty jsou hodnoceny systémem Health Star Rating – ty nejlepší získají 5 hvězdiček, za zdravější volbu jsou považovány produkty, které mají alespoň 3,5 hvězdičky. Letos byly země s nižšími a vyššími příjmy v hodnocení rozděleny úplně poprvé. Jak ale bylo zjištěno, v chudších zemích měly produkty skóre 1,8, v bohatších zemích 2,3.

Je to velmi jasný obrázek, že to, co tyto společnosti prodávají v nejchudších zemích světa, kde jsou stále aktivnější, nejsou jejich zdravější produkty,řekl Mark Wijne, ředitel výzkumu ATNi, v rozhovoru pro Reuters.

Mladá usmívající se žena s nákupním vozíkem si vybírá zeleninu v supermarketu AYO Production / Shutterstock.com

Ve světě je čím dál více obezity

Tento průzkum je důležitý, protože poukazuje na souvislost mezi obezitou a tím, že potravinářské společnosti prodávají v chudších zemích méně zdravé výrobky. Podle údajů Světové zdravotnické organizace (WHO) z roku 2022 ve světě žije 2,5 miliardy lidí s nadváhou, přibližně 890 milionů lidí má obezitu.

Některé společnosti se k indexu společnosti ATNi vyjádřily následovně: „Zavázali jsme se, že budeme zvyšovat prodej výživnějších potravin a také vést lidi k vyváženější stravě, uvedl mluvčí Nestlé pro Reuters. Vyjádřila se i společnost Danone, která v indexu dopadla úplně nejlépe. Uznáváme, že je vždy potřeba udělat víc, jak na obchodní, tak na průmyslové úrovni, řekla Isabelle Esser, vedoucí výzkumu, kvality a bezpečnosti potravin ve společnosti Danone.

Zdroje: Kupi.cz, ATNi, Reuters, WHO