Velké potravinářské společnosti většinou vyrábí spoustu druhů potravin, od těch méně kvalitních až po ty prémiové. Letošní zpráva organizace ATNi ukázala, že tyto firmy prodávají v chudších zemích méně zdravé výrobky.
Společnost Global Access to Nutrition Index hodnotila 30 světových výrobců potravin a nápojů, kteří představují 23 % celosvětového trhu. Zajímalo ji, jak tito výrobci zlepšují svůj výkon v oblasti výživy, resp. jestli se snaží vyrábět výživnější potraviny.
Nezisková skupina ve svém průzkumu zjistila, že společnosti prodávají produkty s nižším skóre hodnocení v zemích s nižšími příjmy, a naopak v zemích s vyššími příjmy prodávají produkty s vyšším skóre.
Produkty jsou hodnoceny systémem Health Star Rating – ty nejlepší získají 5 hvězdiček, za zdravější volbu jsou považovány produkty, které mají alespoň 3,5 hvězdičky. Letos byly země s nižšími a vyššími příjmy v hodnocení rozděleny úplně poprvé. Jak ale bylo zjištěno, v chudších zemích měly produkty skóre 1,8, v bohatších zemích 2,3.
„Je to velmi jasný obrázek, že to, co tyto společnosti prodávají v nejchudších zemích světa, kde jsou stále aktivnější, nejsou jejich zdravější produkty,“ řekl Mark Wijne, ředitel výzkumu ATNi, v rozhovoru pro Reuters.
Tento průzkum je důležitý, protože poukazuje na souvislost mezi obezitou a tím, že potravinářské společnosti prodávají v chudších zemích méně zdravé výrobky. Podle údajů Světové zdravotnické organizace (WHO) z roku 2022 ve světě žije 2,5 miliardy lidí s nadváhou, přibližně 890 milionů lidí má obezitu.
Některé společnosti se k indexu společnosti ATNi vyjádřily následovně: „Zavázali jsme se, že budeme zvyšovat prodej výživnějších potravin a také vést lidi k vyváženější stravě,“ uvedl mluvčí Nestlé pro Reuters. Vyjádřila se i společnost Danone, která v indexu dopadla úplně nejlépe. „Uznáváme, že je vždy potřeba udělat víc, jak na obchodní, tak na průmyslové úrovni,“ řekla Isabelle Esser, vedoucí výzkumu, kvality a bezpečnosti potravin ve společnosti Danone.
Zdroje: Kupi.cz, ATNi, Reuters, WHO