Na co si dát pozor při koupi poklic na kola? Jen průměr nemusí stačit! A jak je neztratit?

Muž s pracovními rukavicemi připevňuje kryt na levé zadní kolo auta Vitstyle / Shutterstock.com

V zimním období řada motoristů mění letní litá kola za plechové disky, na nichž má obuté zimní pneumatiky. A protože „plecháče“ nevypadají moc dobře, je na ně potřeba dokoupit ještě kryty, takzvané poklice. Víte, podle čeho je vybrat, aby dobře držely? Jen správná velikost nemusí stačit!

Přečtěte si také

Hořčík je důležitý nejen pro dospělé! Pro zdravý vývoj a růst dětí je naprosto klíčový

Proč koupit poklice na kola?

„Kola dělají auto.“ Tak zní staré a moudré motoristické rčení. Řada řidičů preferuje velká litá kola, se kterými udělají na silnicích i na parkovišti hodně parády, ale i mnozí z nich na zimu obouvají své čtyřkolé miláčky do plecháčů. Důvod je většinou takový, že na litých ráfcích mají letní pneumatiky a na plechových zimní, takže nepřezouvají pneumatiky, ale celá kola.

Jenže plechová kola v 99 % případů nevypadají moc dobře, trpí na reznutí, zejména šrouby, a ulpívá na nich bláto a další nečistoty, takže se na ně připevňují už zmíněné poklice. Koupíte je v autoservisech, pneuservisech, supermarketech, hobbymarketech i na internetu za cca 400–2 000 Kč. Značkové ještě dráž. Ale podle čeho je vybrat, aby dobře držely?

Hlavním parametrem poklic je průměr

Při výběru poklic, které se prodávají po jednom nebo rovnou po čtyřech kusech, musíte znát v první řadě průměr svých ráfků. Zjistíte ho jednoduše na pneumatice kola. Pokud je zde například 225/45 R16, znamená to, že potřebujete poklice s průměrem 16" (palců). Větší ani menší vám na kola nebudou pasovat, protože upevňovací drát poklice musí přesně sedět se záhybem ráfku.

Dalším kritériem je bezpochyby vzhled. Preferujete spíš sportovní design, nebo něco nenápadného? A líbí se vám stříbrná, nebo černá barva? Pokud se bavíme o neoriginálních poklicích, na výběr máte z opravdu široké palety různých stylů. Některé disky jsou plné, jiné mají více paprsků a snaží se imitovat litá kola.

Drtivá většina poklic je vyrobena z plastu, přičemž jediným jiným materiálem je kovový drát, zajišťující upevnění poklice v ráfku. Ovšem kvalita plastů se liší. Kvalitní plasty jsou pružné a odolné, takže bez problému vydrží nasazování i sundávání poklic, zatímco některé velmi laciné poklice mají tendenci křehnout a praskat, a to nejen v zimě. Vyrábí se i speciální, spíše okrasné poklice z kovu, které ale můžeme vidět především na veteránech.

Detail krytu na kolo Vershinin89 / Shutterstock.com

Na co si dát u poklic pozor?

Přestože si koupíte poklice správného rozměru, i tak vás může při nasazování čekat nepříjemné překvapení. Některé vozy mají plechová kola příliš vypouklá nebo se na nich nachází „výstupky“, které brání správnému zacvaknutí poklice. Jak se dočtete na motoristických fórech, tímto problémem jsou známé především dodávky a další užitkové vozy, ale setkat se s nimi můžete i na osobních autech.

Příliš vypouklé plechové ráfky mají i některé běžné modely, například Škoda Fabia, ať už se jedná o první, druhou, nebo třetí generaci. Pokud jste si tedy zakoupili celou sadu 4 poklic, které se vám líbí, ale do ráfků nejdou zacvaknout, máte problém. Nicméně dá se s trochou šikovnosti vyřešit.

Pokud to výlisek poklic umožňuje, stačí odřezat nožem, odlámat kleštěmi nebo zbrousit pilníkem místa, která brání správnému zacvaknutí poklice. Jakmile uděláte výstupkům na plechovém kole místo, poklice půjde zacvaknout. Ale lepší je koupit si jednu poklici, vyzkoušet, jestli sedí, a až pak pořídit další tři. V případě, že se chcete jakýmkoliv komplikacím vyhnout, objednejte si originální poklice na váš vůz.

Ráfek demontované plastové krytky auta, zadní špinavá část michalwojtkowiak / Shutterstock.com

Jak správně nasadit poklice

Ideální je instalovat poklice v pěkném počasí, ne v teplotách okolo nuly, nebo dokonce v mrazu, kdy plasty křehnou. Většina motoristů často řeší upevnění poklic po výměně za zimní kola/pneumatiky, tedy před 1. listopadem. Jaký je správný postup?

  1. Očistěte plechové ráfky od bláta a další špíny. Můžete použít hadr nebo smetáček.
  2. Vyjměte poklici z obalu a zkontrolujte, že je v pořádku. Může se stát, že je někde prasklá už z obchodu.
  3. Podívejte se, kde je v drátu na poklici oblouček na ventilek kola, a přitlačte poklici k ráfku. Pokud poklice nejde nasadit zatlačením, můžete si pomoct zatlačit „pacičky“ plochým šroubovákem nebo na poklici poklepat pěstí.
  4. Po zacvaknutí poklice zkontrolujte, že po celém obvodu dobře sedí. V místech vyvažovacích destiček na ráfku může poklice mírně odstávat, což nevadí.
  5. Nechcete nové poklice ztratit? Proveďte trik níže.
Detail poklice připevněné stahovacím páskem k ráfku Kupi

Trik, jak zabránit ztrátě poklice

Poklice nejsou na kolech nijak přišroubovány, drží pouze díky plastovým háčkům (pacičkám) a napětí obvodového drátu, takže se může stát, že z kol upadnou. Stačí se podívat do škarpy podél silnice a po chvíli hledání určitě nějakou najdete. Abyste poklici neztratili, můžete je k plecháčům připevnit pomocí stahovacích pásků.

Toto řešení sice mírně naruší design vámi vybraných poklic, ale zase máte jistotu, že vaše investice nepřijde vniveč. Každou poklici je vhodné připevnit k plechovému ráfku, kde bývají kulaté otvory, na dvou místech. Použít můžete černé nebo průhledné pásky – podle toho, které budou na vámi zakoupených poklicích méně vidět. Po přiměřeném utažení zbytek plastového pásku uštípněte štípačkami.

Pásky zvláště v zimních měsících rády praskají, takže jejich přítomnost doporučujeme pravidelně kontrolovat, aby vaše designové poklice zůstaly tam, kde mají.

Zdroje: Kupi