Personál na Informacích v obchodech: Jak jsou s ním Češi spokojení?

Muž s tabletem v rukou v obchodě voronaman / Shutterstock.com

Informace v obchodech jsou od toho, aby se na nich lidé dozvěděli podrobnosti o čemkoliv, co se týká nakupování. Rozmohl se ale dle vás, zákazníků, nešvar, že zaměstnancům často chybí znalosti. A někdy dokonce v informačním oddělení ani na nikoho nenarazíte, a nemá vám tedy kdo poradit.

Přečtěte si také

Obchody používají triky se světlem, aby prodaly více zboží! Ani si toho nevšimnete, ale funguje to

Informace v obchodě

Téměř každý obchod má většinou vedle pokladen prostor, který se nazývá „Informace“. Ideálně na nich najdete zaměstnance, kteří mají mít znalosti o obchodě a nakupování. Můžete se tam zajít poradit o cenách, soutěžích, aplikacích, letácích, samotném zboží nebo věrnostním programu. Pokud na pokladně nedostanete slevu, která byla avizována, opět vás pokladní odkáže právě sem. Řeší se zde i reklamace.

V ideálním případě přijdete, ohlásíte problém nebo věc, se kterou potřebujete poradit, a do pár minut spokojeně odcházíte s vyřešeným problémem nebo novými znalostmi, díky kterým se vám příště bude nakupovat lépe. Zákazníci si ale v poslední době stěžují na to, že na Informacích chybí personál nebo je neinformován. Stepují na nich pak i několik minut, což je zdržuje, někdy dokonce i naštve, a občas se stává, že odchází bez vyřešeného problému, protože na čekání nemají čas nebo náladu. Někteří mají ale jen tu nejlepší zkušenost a žádný problém nevnímají.

Žena se usmívá a rovná zboží v regále voronaman / Shutterstock.com

Jak fungují Informace v obchodech?

Některé Informace fungují nejen jako pomoc pro zákazníky, ale například obchodní řetězec Kaufland je používá pro vydávání drahého alkoholu. Vyvaruje se tak krádežím a rozbití. Systém funguje tak, že v regálech jsou pouze prázdné krabice, které si zákazník vezme, zaplatí a na Informacích ukáže účtenku a dojde k výměně za plná balení.

Prodejny Lidl Informacemi nedisponují. Zákazníci se mohou obrátit přímo na naše kolegyně a kolegy v prodejně, kteří jim ochotně poradí a pomohou,“ uvádí pro Kupi za obchod Lidl Eliška Froschová Stehlíková.

„V rámci každého našeho hypermarketu je u hlavního vstupu na prodejní plochu oddělení Informací. Dbáme na to, aby zde byl zákazníkům vždy k dispozici proškolený personál. Náplní práce našich kolegů na Informacích je příjem reklamací a s nimi spojené úkony. Zároveň se sem zákazníci chodí poradit ohledně sortimentu, slev, cen, věrnostního programu Můj Globus či funkčnosti mobilní aplikace. Oddělení Informací také poskytuje služby nad rámec běžného chodu obchodního domu. Zákazníci si tak zde mohou například v začátku školního roku nechat obalit sešity a učebnice za cenu obalů, před Vánoci pak je tu možné zakoupit dárkové koše,“ prozradila Kupi Aneta Turnovská za Globus.

Informace v obchodě jsou k ničemu, říkají zákazníci

„Protože jsem důchodce, často se mi stává, že něčemu nerozumím nebo nedostanu slevu, na kterou mám nárok, takže jdu na Informace, kam mě většinou odkáže paní na pokladně. Přijdu tam (rozumějte dobelhám) a tam nikdo. Koukám se kolem sebe, ale nevidím nikoho, kdo vypadá jako zaměstnanec obchodu. Chybí i zvoneček nebo nějaký systém, jak bych si někoho mohla přivolat. Po pár minutách to vzdávám, protože už ve svém věku nevydržím dlouho stát, a odcházím nespokojena. Někdy to už dokonce ani nezkouším, ale pokud nedostanu slevu, která mi byla slíbena, a pak mi s tím ani nikdo nepomůže, připadá mi to k ničemu,“ komentuje čtenářka Vlasta.

Člověk ve žluté vestě s tabletem v rukou chingyunsong / Shutterstock.com

„Informace mi přijdou jako úplně zbytečné místo, protože buď personál informovaný není, nebo má informace pouze částečné, anebo mi nemá kdo poradit. Nechápu, proč tuto službu nezastávají pokladní, protože tam většinou přijdu na nesrovnalost, takže bych to ráda vyřešila už tam,“ přidává svůj přístup Emílie.

Negativní zkušenost sdílí i Magda: „Jednak informovaní nejsou a za druhé mám z nich pocit, jako bych je otravovala. Jsou nepříjemní a nemají chuť se s vámi bavit, nebo vám dokonce pomoci. Jsem s tím velmi nespokojena.“

Někde to ale funguje tak, jak má

Ne každý má ale špatný zážitek: „Poradit jsem potřeboval snad jen jednou a vše fungovalo tak, jak by mělo. Přišel jsem, tam už čekala paní, vyřešila můj problém, zodpověděla mé dotazy a do dvou minut jsem odcházel. Nečekal jsem ani jsem nezaznamenal nesrovnalost,“ sdílí Adam.

Já si Informace nemohu vynachválit. Mám takovou zkušenost, že mi na nich pokaždé poradí někdo kompetentní, kdo má veškeré info a ještě se mi nestalo, že bych čekala nebo odešla s nepořízenou,“ přidává se Miroslava.

Dívka srovnává v obchodě zeleninu BearFotos / Shutterstock.com

Pravděpodobným problémem bude nedostatek personálu, který musí zvládat více pozic najednou, například být na Informacích, ale i na samoobslužných pokladnách najednou. Pak se jednoduše může stát, že na Informacích nikdo není, navíc se na nich většinou netvoří fronta a než aby zaměstnanec seděl a klidně i několik desítek minut čekal, než někdo přijde řešit svůj problém nebo se na něco zeptat, může být nápomocný jinde.

Je nutné si uvědomit, že po jedné zkušenosti nelze házet všechny do jednoho pytle, což víme, že někteří lidé mají v oblibě. Nikdy se nikdo nezavděčí všem a najdou se lidé spokojení, ale i nespokojení.

Zdroj: Kupi