České obchodní řetězce postupně přecházejí na ekologičtější balení mletého masa – plastové vaničky nahrazují fóliovým balením zvaným flowpack. Tato inovace snižuje spotřebu plastů až o 80 % a podporuje ochranu životního prostředí. Některé řetězce již toto balení zavedly, zatímco jiné ho teprve testují.
V posledních měsících si zákazníci v regálech českých supermarketů mohli všimnout výrazné změny u mletého masa. Místo tradičních plastových vaniček se začíná prosazovat balení v neprodyšném plastovém sáčku, pro který se používá anglický název flowpack. Obchodní řetězce si od této novinky slibují výraznou úsporu plastů a snížení ekologické zátěže.
Jedním z průkopníků nového balení je společnost Tesco. „Díky tomuto průlomu v oblasti balení se podaří každoročně ušetřit až 56 tun plastového odpadu,“ řekla pro Kupi Katarína Navrátilová, generální ředitelka Tesco pro Českou republiku. Maso v novém obalu je nabízeno ve dvou velikostech – 500g balení umožňuje úsporu 82 % plastu, 800g varianta dokonce 84 %.
Kromě ekologických benefitů má změna i ekonomické výhody pro zákazníky. Tesco se zavázalo, že i přes nový obal nebude zdražovat, naopak bude produkty v tomto balení nabízet v akčních nabídkách za výhodné ceny. Obal perfektně chrání maso a je plně recyklovatelný.
Diskontní řetězec Lidl začal mleté maso balit do flowpacku už v roce 2018 jako vůbec první v Česku. „Příkladem může být mleté vepřové maso, které je namísto vaničky baleno v tzv. flow packu. Díky této změně jsme jen v rámci této akce ušetřili neuvěřitelné 2 tuny plastu a přitom jsme 100% zachovali funkci obalu tak, aby i nadále uchovával vysokou kvalitu masa,“ řekl Zoltán Nepp, jednatel společnosti Lidl odpovědný za nákup.
Lidl si stanovil ambiciózní cíl snížit do roku 2025 množství plastů u vlastních značek o 30 %. Zaměřuje se na zmenšení některých obalů, výrobu z tenčí fólie, odstraňování plastů u některých produktů a zvyšování recyklovatelnosti.
Řetězec Penny Market aktuálně nabízí u mletého masa obě varianty balení a fólii prozatím testuje. Vedle flowpacku zkouší také vakuové balení, které umožňuje snížit množství plastů o 65 až 75 procent.
Také v prodejnách Billa najdete jak tradiční vaničky, tak nové flowpacky. Vloni zde navíc přistoupili ke změně u porcovaného masa, kdy původní černé vaničky nahradili průhledným plastem vhodným k recyklaci.
Síť supermarketů Albert také postupně vyřazuje vaničky ze své nabídky a v chladicích boxech jsme jich našli překvapivě velké množství. „Pro zákazníka se jedná o malou změnu, v celkovém objemu ovšem úspora plastového obalu dosahuje až 100 tun ročně,“ upřesnil mluvčí Albertu Jiří Mareček.
V řetězci Kaufland jsme při naší redakční rešerši prozatím přechod na flowpack nezaznamenali, ale u mletého masa Kaufland již delší dobu používá vaničky se sníženým obsahem plastu.
Chilli con carne je mexický pokrm, jehož základ tvoří mleté maso. Většinou se používá hovězí maso, ale můžete sáhnout i po vepřovém, krůtím nebo jehněčím. Chilli con carne bývá často označováno jako ohnivý pokrm, jelikož se do něj dává spousta koření a bylinek. Příprava je vcelku jednoduchá, vhodná i pro kuchaře začátečníky.
Lasagne Bolognese s bešamelovou omáčkou je ohromující italské jídlo, které si zamilujete na první sousto. Jde o vrstvený pokrm kombinující chutě masového ragú, bešamelové omáčky a plátků širokých těstovin – lasagní. Připravte si doma tuto neodolatelnou klasiku a ochutnejte kousek Itálie.
Podle námi oslovených zákazníků tuto změnu většinou při nákupu vítá většina konzumentů. Z našeho průzkumu v supermarketu vyplývá, že zákazníci si na nový obal musí zvyknout a ověřit si, zda se neprotrhává nebo z něj nevytéká šťáva. Vyžaduje trochu opatrnější zacházení než pevnější plastová vanička. Na druhou stranu šetří místo v nákupní tašce i v odpadcích.
Dalším vzorkem při naší rešerši byly internetové diskuze, kde se většina zákazníků k novému balení staví poměrně vstřícně. Buď ho přímo vítají, nebo jim alespoň nevadí. Někteří se dokonce diví, proč s ním obchody nepřišly už dávno.
Zdroj: Kupi