Řetězce končí s plastovými vaničkami! Nově maso koupíte ve flowpacku

Balíčky mletého maso v supermarketu Albert

České obchodní řetězce postupně přecházejí na ekologičtější balení mletého masa – plastové vaničky nahrazují fóliovým balením zvaným flowpack. Tato inovace snižuje spotřebu plastů až o 80 % a podporuje ochranu životního prostředí. Některé řetězce již toto balení zavedly, zatímco jiné ho teprve testují.

Přečtěte si také

Obchodní řetězce rozdávají vánoční odměny. Na co se mohou zaměstnanci těšit?

V posledních měsících si zákazníci v regálech českých supermarketů mohli všimnout výrazné změny u mletého masa. Místo tradičních plastových vaniček se začíná prosazovat balení v neprodyšném plastovém sáčku, pro který se používá anglický název flowpack. Obchodní řetězce si od této novinky slibují výraznou úsporu plastů a snížení ekologické zátěže.

Tesco: Úspora až 56 tun plastu ročně

Jedním z průkopníků nového balení je společnost Tesco. „Díky tomuto průlomu v oblasti balení se podaří každoročně ušetřit až 56 tun plastového odpadu,“ řekla pro Kupi Katarína Navrátilová, generální ředitelka Tesco pro Českou republiku. Maso v novém obalu je nabízeno ve dvou velikostech – 500g balení umožňuje úsporu 82 % plastu, 800g varianta dokonce 84 %.

Kromě ekologických benefitů má změna i ekonomické výhody pro zákazníky. Tesco se zavázalo, že i přes nový obal nebude zdražovat, naopak bude produkty v tomto balení nabízet v akčních nabídkách za výhodné ceny. Obal perfektně chrání maso a je plně recyklovatelný.

Muž stojí v obchodě u chladicích regálů 1000 Words / Shutterstock.com

Lidl byl první, kdo flowpack zavedl

Diskontní řetězec Lidl začal mleté maso balit do flowpacku už v roce 2018 jako vůbec první v Česku. „Příkladem může být mleté vepřové maso, které je namísto vaničky baleno v tzv. flow packu. Díky této změně jsme jen v rámci této akce ušetřili neuvěřitelné 2 tuny plastu a přitom jsme 100% zachovali funkci obalu tak, aby i nadále uchovával vysokou kvalitu masa,řekl Zoltán Nepp, jednatel společnosti Lidl odpovědný za nákup.

Lidl si stanovil ambiciózní cíl snížit do roku 2025 množství plastů u vlastních značek o 30 %. Zaměřuje se na zmenšení některých obalů, výrobu z tenčí fólie, odstraňování plastů u některých produktů a zvyšování recyklovatelnosti.

Penny, Billa a Albert testují, Kaufland zatím nemá změnu v plánu

Řetězec Penny Market aktuálně nabízí u mletého masa obě varianty balení a fólii prozatím testuje. Vedle flowpacku zkouší také vakuové balení, které umožňuje snížit množství plastů o 65 až 75 procent.

Také v prodejnách Billa najdete jak tradiční vaničky, tak nové flowpacky. Vloni zde navíc přistoupili ke změně u porcovaného masa, kdy původní černé vaničky nahradili průhledným plastem vhodným k recyklaci.

Síť supermarketů Albert také postupně vyřazuje vaničky ze své nabídky a v chladicích boxech jsme jich našli překvapivě velké množství. „Pro zákazníka se jedná o malou změnu, v celkovém objemu ovšem úspora plastového obalu dosahuje až 100 tun ročně,“ upřesnil mluvčí Albertu Jiří Mareček.

V řetězci Kaufland jsme při naší redakční rešerši prozatím přechod na flowpack nezaznamenali, ale u mletého masa Kaufland již delší dobu používá vaničky se sníženým obsahem plastu.

Chilli con carne
Čas přípravy: 1 hod 30 min Obtížnost: Střední

Chilli con carne

Chilli con carne je mexický pokrm, jehož základ tvoří mleté maso. Většinou se používá hovězí maso, ale můžete sáhnout i po vepřovém, krůtím nebo jehněčím. Chilli con carne bývá často označováno jako ohnivý pokrm, jelikož se do něj dává spousta koření a bylinek. Příprava je vcelku jednoduchá, vhodná i pro kuchaře začátečníky.

Chilli con carne
Lasagne Bolognese
Čas přípravy: 4 hod Obtížnost: Náročný

Lasagne Bolognese

Lasagne Bolognese s bešamelovou omáčkou je ohromující italské jídlo, které si zamilujete na první sousto. Jde o vrstvený pokrm kombinující chutě masového ragú, bešamelové omáčky a plátků širokých těstovin – lasagní. Připravte si doma tuto neodolatelnou klasiku a ochutnejte kousek Itálie.

Lasagne Bolognese

Zákazníci si musí zvyknout, ale většinou změnu vítají

Podle námi oslovených zákazníků tuto změnu většinou při nákupu vítá většina konzumentů. Z našeho průzkumu v supermarketu vyplývá, že zákazníci si na nový obal musí zvyknout a ověřit si, zda se neprotrhává nebo z něj nevytéká šťáva. Vyžaduje trochu opatrnější zacházení než pevnější plastová vanička. Na druhou stranu šetří místo v nákupní tašce i v odpadcích.

Dalším vzorkem při naší rešerši byly internetové diskuze, kde se většina zákazníků k novému balení staví poměrně vstřícně. Buď ho přímo vítají, nebo jim alespoň nevadí. Někteří se dokonce diví, proč s ním obchody nepřišly už dávno.

Zdroj: Kupi