Ponožky k sušenkám, plážová osuška k make-upu a taštička k šamponům. Dárky k nákupům jsou populárním tahákem, kvůli kterému jsme mnohdy ochotni nakoupit více zboží, než pro kolik jsme do obchodu přišli. Jsou mezi zákazníky velmi oblíbenými, a ještě oblíbenějšími u výrobců a prodejců. Proč jsou dárky tak úspěšným marketingem? A co si o nich myslí Češi?
Z pohledu prodejců patří dárky zdarma k jednomu z nejoblíbenějších a nejlépe fungujících marketingových triků. Je přitom jedno, zda nás chce značka přetáhnout od konkurence, donutit nás utratit více, než jsme původně zamýšleli, nebo si z nás rozdáváním batohů, čepic nebo ručníků dělá chodící reklamu. Jedno je jisté. Dárky fungují a zákazníci na magické slůvko „zdarma“ slyší, někdy dokonce natolik, že je důvodem k samotnému nákupu nebo vyzkoušení nové značky.
Vše totiž funguje na základě tzv. pravidla reciprocity. Tím, že nám někdo udělá radost „za nic“, máme tendenci mu tuto laskavost oplatit – v případě obchodů například naší loajalitou, dobrou recenzí, větší útratou nebo opakovaným nákupem.
I pro spotřebitele ovšem mohou mít takové promo akce spoustu benefitů. Zejména, pokud dané výrobky často nakupují a dárkový předmět je pro ně milou pozorností, kterou využijí. Ať už se jedná o samostatně neprodejné produkty s logem značky (typicky například kosmetické taštičky, rukavice nebo čepice, batůžky, ručníky, dózy na potraviny, svačinové boxy, hrnečky atd.) nebo běžně nabízené zboží, které jde koupit (například balení vitamínů zdarma k nákupu jiných doplňků stravy dané značky, maska na vlasy k zakoupeným barvám, sluchátka k telefonům či notebooku a podobně).
Vždy je ovšem dobré si nákup dobře promyslet a zvážit, zda nám předmět zdarma stojí za potřebné množství nebo částku, kterou prodejce limituje jeho vydávání. Obvykle se jedná o podmínky typu „nakupte výrobky dané značky za více než 499 Kč a získejte dárek...“
Všeobecně potom platí, že čím vyšší má produkt zdarma hodnotu, tím vyšší je i částka, kterou pro jeho získání musíme v prodejně nebo na e-shopu utratit.
A co samotní zákazníci? Opravdu dárky zdarma tak milují, nebo je nechávají při nákupech chladnými? A které dárky je případně v nabídkách zaujmou? Zeptali jsme se zákazníků v pražském obchodním centru a zde jsou odpovědi.
„Některé věci bývají fajn. Doma máme rádi třeba boxy na svačiny, co se rozdávají k müsli tyčinkám, nebo různé vánoční dózy, co bývají třeba k sušenkám. To využijeme a vždycky se hodí nové, takže na to v letácích i čekám,“ prozradila nám například zákaznice Petra.
„Pokud je dárek k mé oblíbené značce, pak nemám problém nakoupit víc do zásoby, protože vím, že ty věci spotřebuji a dárek je tak dobrým benefitem navíc,“ sdělila Kupi zase paní Kateřina s tím, že nejčastěji těchto akcí využívá u značek vlasové nebo pleťové kosmetiky.
Najdou se ale i zákazníci, které produkty zdarma při nákupu neovlivňují a nemají o ně zájem.
„Nemám moc ráda tady ty obrandované předměty, nakonec se to doma akorát válí a hromadí a radši si stejně koupím věci podle svého vkusu,“ uvedla svou zkušenost paní Lenka.
„Kupu jen to, co potřebuju. Tyhle akce akorát nutí lidi vyprázdnit peněženky a obchody se snaží z lidí vytáhnout ještě víc peněz. Takové laciné triky na mě neplatí,“ řekl nám zase jiný zákazník.
A co vy? Máte rádi nákupy, při kterých dostáváte dárky zdarma? Nebo patříte k těm, kteří je považují za zbytečné?
Zdroje: Kupi