Uhádnete, které české pivo leje do reklamy nejvíc peněz? Analýza výzkumných agentur Nielsen a Nada odhalila největší pivní investory do marketingových aktivit, ale i TOP 5 značek, které lidem vytanou na mysli jako první. Pilsner Urquell je sice nejznámější, ale do masivní propagace šlapou i mnohem menší pivovary.
Pro mnohé může být překvapením, že nejznámější české pivo v tuzemsku i ve světě – Pilsner Urquell – není největším investorem do reklamy. Z analýzy výzkumných společností Nielsen a NADA Research za rok 2023 vyplynulo, že plzeňský zlatavý mok skončil na druhém místě.
„Za rok 2023 do reklamy nejvíce investovala značka Krušovice, která se snaží v oblasti znalosti pivních značek v populaci dostat do první pětky. Z NÁRODNÍCH DAT je ale patrné, že zatím tyto výdaje na první pětici nestačí,“ okomentoval výsledky Martin Chalupník z NADA Research. Krušovice na základě ceníkových cen za prostor v TV, rádiu, tiskovinách, na billboardech nebo na internetu utratily odhadem přes 198 milionů korun!
Na druhém místě skončil už zmíněný Pilsner Urquell s útratou 176 milionů Kč, na třetím místě Radegast s částkou přes 114 milionů Kč a čtvrtou příčku obsadil Gambrinus s účtem něco přes 108 milionů Kč.
Do propagace v posledních letech šlape také Ostravar, který na celorepublikový trh vstoupil teprve v roce 2022. Rozdíl investic oproti velkým hráčům je ale značný – na páté místo dosáhl Ostravar s částkou okolo 84 milionů Kč.
Kromě mediálních investic se výzkumníci zaměřili i na spontánní znalost značek piva mezi běžnou populací. Na základě statistik z projektu NÁRODNÍ DATA porovnali období od prosince 2022 do prosince 2023 a došli k závěru, že pětice nejznámějších piv se oproti předchozímu roku nezměnila. Přední pozice obsadila piva Pilsner Urquell, Gambrinus, Velkopopovický Kozel, Staropramen a Radegast.
„Meziročně si Krušovice sice polepšily, ale stále ztrácí na pátý Radegast kolem jednoho procentního bodu znalosti,“ vysvětluje Chalupník.
Svařené pivo vás překvapí svou chutí. Jde o ideální nápoj na zahřátí do mrazivých dnů a připravuje se podobně jako tradiční svařák z vína.
Všechna nejpopulárnější piva v České republice si vylepšila už tak velmi dobré výsledky z předchozích let – spontánní znalost u občanů je u nich aktuálně vždy nad 94 %, tedy bezpečně je zná 9 z 10 dotázaných. Průzkum byl proveden na respondentech starších 15 let.
Podle loňských dat, které zpracovaly agentura ResSOLUTION a Nielsen pije alkohol alespoň jedenkrát do měsíce 70 % Čechů. Výzkumu se účastnily osoby starší 18 let.
Pivo se už tradičně drží na první příčce – jednou týdně si ho dá 39 % lidí, kteří aspoň někdy pijí alkohol. Zajímavostí je, že v letních měsících si pivo dá minimálně jednou za týden dokonce 65 % lidí. Druhým celoročně nejoblíbenějším alkoholem je v tuzemsku víno s 22 %. Oblíbené jsou také cidery, míchané drinky a tvrdý alkohol.
Podle Národního monitorovacího střediska pro drogy a závislosti jsou Češi stále na špici s nejvyšší průměrnou spotřebou alkoholu na obyvatele – 10 litrů ethanolu na jednoho obyvatele ročně, včetně dětí a seniorů.
Pokud porovnáme nejaktuálnější data z let 2020–2022, zjistíme, že stoupající popularitě se těší ochucená piva neboli radlery. Denně si je podle výsledků průzkumu sice dá jen 2 % dotázaných, ale aspoň jednou týdně po nich sáhne 20 % milovníků ovocně-chmelové chuti.
Popularita těchto piv se v porovnání s výsledky z roku 2020 zvýšila hlavně u mužů (o 19 procentních bodů), kteří radlery pijí ve srovnatelné míře jako ženy – alespoň někdy po nich sáhne 70 % mužů a 74 % žen.
Kromě velkých značek piv, která nemůžou chybět v restauracích po celé české a moravské kotlině, konzumenti rádi pijí i piva z malých lokálních pivovarů. Přibližně 25 % respondentů-pivařů uvedlo, že preferují malé pivovary nad těmi velkými. Asi 14 % má opačný postoj, tedy dává prostor velkým pivovarům.
1. Marie, 34 let: „Myslím, že nejvíc do reklamy investují Krušovice. Vidím jejich reklamy všude – na billboardech, v televizi, a dokonce i na internetu. Jejich kampaně mi přijdou docela výrazné.“
2. Petr, 45 let: „Podle mě je to Pilsner Urquell. Nerozlučně ho spojuji s různými sportovními akcemi, kde je jejich logo vidět všude. Navíc mají hodně reklam i online.“
3. Jana, 29 let: „Moje první volba by byly Krušovice, protože je vídám často v televizních reklamách. Ale také si myslím, že Gambrinus investuje dost do kampaní zaměřených na mladší lidi, což mě oslovuje.“
Zdroje: Kupi, Nielsen Admosphere, NADA, ResSOLUTION, Národní monitorovací středisko pro drogy