Pamatujete obchod Julius Meinl? V devadesátkách po něm byli Češi hladoví, nakonec jeho prodejny převzal jiný řetězec

Detail staré budovy, na které je připevněn červený vývěsní štít s logem společnosti Julius Meinl Karolis Kavolelis / Shutterstock.com

Pamatujete si na obchody Julius Meinl? V devadesátých letech byly téměř v každém větším městě. Na tvrdém konkurenčním trhu však značka nakonec neobstála. Po sérii nepříznivých finančních výsledků opustila český trh a její prodejny převzala společnost Ahold, která dodnes v Česku provozuje supermarkety a hypermarkety Albert.

Přečtěte si také

ČOI rozdala pokuty nad 5 milionů Kč nejen za prodej alkoholu a cigaret dětem. Co dalšího prodejci ignorují?

Od popularity k neúspěchu

První obchod rakouského řetězce Julius Meinl se v samostatném Česku nacházel už v roce 1994. Šlo o pobočku v pražské Vinohradské ulici, která byla v devadesátých letech velmi oblíbená. V té době se totiž Česko teprve otevíralo zahraničním investicím a mnozí tuzemští zákazníci tak byli i po tomto řetězci hladoví.

Julius Meinl se následně rozrostl do celé řady měst. Firma ale poté začala bojovat s obrovskými ztrátami, které pro ni přestaly být udržitelné. Problém s financemi se ve velkém měřítku začal objevovat hlavně po roce 2000. I proto se prodejny s typickým logem černouška v červeném fezu z Česka postupně stáhly. Třeba v roce 2003 se ztráta tohoto podniku na českém trhu vyšplhala až na hranici půl miliardy korun a firma zavelela, že je na čase se z Česka stáhnout.

Na konci své existence měl maloobchodní řetězec Julius Meinl v Česku 67 supermarketů a hypermarketů, z nichž se následně staly prodejny Albert, které patří do skupiny Ahold. I díky tomu se význam nizozemské společnosti Ahold v Česku velmi rozšířil a po akvizici se počet hypermarketů a supermarketů Aholdu zvýšil v Česku zhruba na tři stovky.

Julius Meinl se z Česka nikdy úplně nestáhl

Značka Julius Meinl se však na českém trhu objevovala i následně. V roce 2013 se rakouská firma rozhodla zaměřit na luxusní potraviny. Ani tentokrát však podnikatelský záměr s luxusním lahůdkářstvím v centru Prahy nevyšel. K zavření této provozovny došlo jen o další rok později. Firma k tomuto opakovanému odchodu z trhu uvedla, že její podnikatelský model nebyl šťastně zvolený.

Přitom v rámci České republiky má značka Julius Meinl obrovský význam. První takové lahůdkářství přímo pod značkou Julius Meinl se v českých zemích objevilo už v roce 1900, a to konkrétně v Brně. Krátce před vypuknutím první světové války se počet prodejen rozšířil dokonce na 8 a k Brnu se přidala i Praha.

Pro podnikání rakouské společnosti Julius Meinl je dlouhodobě důležitý hlavně i výběr kvalitní kávy a čajů. Firma se totiž zaměřuje na její výrobu i následnou distribuci. Tyto produkty jsou v České republice stále dostupné hned v několika obchodních řetězcích. Po celé České republice se navíc nachází i několik stejnojmenných kaváren, a to třeba v Brně nebo Praze.

Ještě v devadesátých letech se Meinlu dařilo

I proto se po období komunistického režimu firma rozhodla do Česka vrátit a v roce 1994 i díky privatizaci podniků Pramen Morava a Pramen Praha – Červený Dvůr začala na tuzemském trhu opět bojovat o své zákazníky. V prvních letech to byl boj poměrně úspěšný, neboť třeba v roce 1997 se tržby rakouské firmy v Česku pohybovaly okolo hranice 5,1 miliard korun. Julius Meinl byl dokonce sedmým největším maloobchodním řetězcem v Česku.

Na konci roku 1998 měl Julius Meinl, v dobách své největší české slávy, celkem 128 prodejen. Firma se zaměřovala hlavně na města, ve kterých tehdy žilo cca 30 tisíc lidí. Řetězec v Česku jako první přišel se zákaznickým věrnostním programem a značce se dařilo tak výrazně, že v roce 1998 koupila i 25 supermarketů značky Pronto Plus. Po roce 2000 se ale lesk rakouské firmy v Česku začal postupně vytrácet, až z tuzemské maloobchodní sféry zmizela úplně.

V posledních letech se z České republiky stáhly i další zahraniční řetězce. Ty doplatily mimo jiné na to, že český trh je z pohledu konkurence velmi náročný, což dostalo do finančních problémů nejednu firmu. Příkladem jsou třeba i značky jako Nordsee, Plus nebo Delvita.

Zdroje: Kupi.cz