České školní jídelny fungují podle třicet let staré vyhlášky o školním stravování. Tato pravidla už dnes ale rozhodně neodpovídají moderním výživovým doporučením ani změnám v dostupnosti potravin na trhu. Co tedy čeká školní jídelny za změny?
Školní jídelny se řídí 30 let starou vyhláškou, která už dávno není aktuální. Odborná skupina pro školní stravování v rámci iniciativy „Máme to na talíři a není nám to jedno“ proto pracuje na změnách. Na tvorbě nových pravidel se podílejí lékaři, nutriční terapeuti, metodici školního stravování, zástupci ministerstev, hygienici a další profesionálové.
Cílem je vytvořit nový spotřební koš – normu, která určuje složení jídelníčku podle jednotlivých potravinových skupin. Tento spotřební koš má reflektovat současné výživové potřeby dětí a zajistit, aby jídla byla chutná a zároveň snadno připravitelná v podmínkách školních jídelen.
Dosavadní spotřební koš vychází z podmínek, které platily před třemi desetiletími, kdy jídelny pracovaly především se základními surovinami, jako jsou brambory nebo treska. Dnes mají kuchaři přístup k širší nabídce potravin, od pohanky a quinoy po lososa a další ryby. Problémem je i to, že jídelny často užívají polotovary s velkým obsahem soli.
„Neadekvátní plnění výživových hodnot školní stravy ukázaly i studie SZÚ z let 2015/16 a 2017/18. Zjistili jsme nedostatečnou energetickou hodnotu, málo prospěšných tuků, nadbytek soli a celkově nesprávný poměr živin. Za chybami v plnění vyhlášky stojí její neaktuálnost, špatně formulovaná pravidla a velká obecnost zadání. To změní připravovaná novela, která by měla vejít v platnost již v příštím školním roce,“ uvádí k tématu ředitelka Státního zdravotního ústavu a hlavní hygienička Barbora Macková.
Nový spotřební koš přináší několik důležitých změn, které reflektují světová výživová doporučení. Konkrétně jde například o tyto:
Pohankové palačinky se špenátem a uzeným lososem jsou skvělou variantou pro rychlou a zdravou večeři pro celou rodinu i jako oběd do krabičky.
Pilotní projekt, který se konal letos na jaře, zkoumal proveditelnost a pochopitelnost nových pravidel v desítkách školních jídelen. Výsledky byly pozitivní – většina školních kuchařů dokázala zavést změny bez větších potíží. Podle vedoucí projektu Alexandry Košťálové byly chyby, které se objevily, způsobeny spíše drobným nepochopením nebo nepozorností a bude možné se jim snadno vyhnout.
Po pilotním testování se počítá s vydáním metodiky, která má pomoci jídelnám s implementací nových pravidel. Obsahovat by měla praktické rady, recepty či sezonní kalendář.
Zdroj: Bezpečnost potravin, Ministerstvo zdravotnictví, Kupi