Scan&Go si lidé oblíbili. Urychluje nakupování i placení, navíc skenování umožňuje stále víc obchodů

Pokladní v supermarketu Jacob Lund / Shutterstock.com

Vzít scanner, naskenovat zboží a rovnou zaplatit – zn. ideál. Odpadá nutnost chodit na pokladnu a vykládat zboží na pás a zpět do tašky. Lidé to milují a nyní bude skenování dostupné i v dalších řetězcích.

Přečtěte si také

Nestárnoucí klasika pod stromeček? Nadělte letos retro hry a hračky, které možná sami pamatujete z dětství

Jak Scan&Go funguje?

Zákazníci vítají cokoliv, co urychlí a zjednoduší nakupování, stejně tak řetězce vymýšlí postupy, které pomohou jim samotným v odbavování, ale samozřejmě chtějí zejména vyhovět zákazníkům. Proto vznikl systém Scan&Go.

Spočívá to v samoskenování každého produktu, který zákazník hodí do košíku. Nakupující má k dispozici scanner, jímž skenuje čárové kódy výrobků, hned tak vidí kolik co stojí a navíc i celkovou cenu nákupu, což se mnohdy může hodit. Má to své výhody i nevýhody, ale je vidět, že si to nakupující oblíbili.

Má to i své mouchy

U systému skenování, asi jako u všeho, najdeme pozitivní, ale i negativní stránky. K plusům patří rychlost, průběžné sledování cen jednotlivých položek, ale i celkové ceny nákupu a odpadá i potřeba na konci nákupu chodit na pokladnu, vykládat zboží a dávat ho do tašky. U skenování si můžete své produkty rovnou skládat tak, jak vám to vyhovuje.

Jasnou nevýhodou je zodpovědnost a dostatečná pozornost, kterou skenování vyžaduje. Může se stát, že zapomenete skenovat položky a následně budete muset na konci nákupu projít kontrolou, což spočívá ve vybalení nákupu a prověření veškerých položek. Tento proces může být zdlouhavý, a to zvlášť, pokud máte velký nákup, takže se vám nakupování může spíše prodloužit.

Někteří nepoctiví zákazníci se snaží systém zneužít a „schválně zapomenout“ naskenovat položky. Obchody ale mají své prověřené mechanismy, které tyto nekalé praktiky mohou odhalit.

Obchody už mají Scan&Go zavedené

Scan&Go u nás v Česku není žádná novinka. Tento systém nabízejí řetězce, jako je Globus, Tesco, Billa a Kaufland nebo drogerie dm. Někteří obchodníci dokonce umožňují skenování chytrým telefonem, takže nepotřebujete ani žádný speciální přístroj a stačí vám aplikace.

Stanice se skenery v supermarketu Pili Greem / Shutterstock.com

Nově v Lidlu?

Dle dostupných informací v německých Lidlech aktuálně dochází k testování systému Scan&Go. Skenování by mělo probíhat prostřednictvím aplikace, kterou mají zákazníci nainstalovanou ve svých smartphonech. Ke skenování budou sloužit čárové kódy na obalech, nikoliv kódy u regálů. Pro načtení ovoce, zeleniny a pečiva budou k dispozici QR kódy.

Aplikace pak sama dle lokace zjistí, ve kterém obchodě se dotyčný nachází, a aktualizují se veškeré ceny včetně akcí. Zákazník zaplatí celkovou částku na samoobslužných pokladnách. Monitoring i namátkové kontroly by měly fungovat stejně jako u jiných prodejců.

Zajímalo nás, zda se novinka chystá i v českých Lidlech. „Technologie Scan and Go se aktuálně v zahraničí testuje. Po ukončení testování a pilotního provozu je plánováno zavedení i do dalších zemí, zákazníky budeme samozřejmě včas o všem informovat,“ uvedla pro Kupi tisková mluvčí Eliška Froschová Stehlíková.

Zákazníci to vítají

„Přiznám se, že jsem si skenování velmi rychle oblíbila a nedám na to dopustit. Tolik mi to urychluje nakupování, že už nic jiného nevyužívám, pokud mám velký nákup. Na začátku jsem občas zapomněla něco naskenovat, ale už to dělám automaticky. Také mě čekala kontrola, kde jsme zjistili, že jsem zapomněla načíst asi 4 rohlíky. Nevím, jak na to přišli, možná náhoda, ale je to skvělé, protože se zabrání krádežím. Kontrola sice trvala trochu déle, ale chápu, že je to nezbytné,” uvedla zákaznice Martina.

Podobné pocity měl i další zákazník, Michal. „Když byla služba nová, přišlo mi to jako zbytečné, ani po prvním vyzkoušení jsem nebyl nadšený, ale jakmile si člověk zvykne a zautomatizuje si to, už nechce nic jiného. Využívám to i na malé nákupy a nemusím se stresovat a rozčilovat u pokladny, když nestíhám,” komentuje respondent Michal.

Zdroj: Retaildetail, The Grocer, Kupi