Dokonalá čistota nákupních vozíků a košíků je nedosažitelná. Vzhledem k vysokému pohybu lidí v supermarketech a obchodech je téměř jisté, že se na madlech vždy objeví bakterie. Kromě nich v nich často zůstávají i letáky nebo plastové sáčky. Jaké kroky podnikají supermarkety pro zajištění lepší hygieny a jak se chrání samotní zákazníci?
Studie a výzkumy potvrzují, že nákupní košíky a vozíky můžou být přenašeči bakterií, virů a dalších pro zdraví lidí potenciálně rizikových mikročástic. Ohledně hygieny Kupi oslovilo supermarkety i zákazníky.
Co nám řekli, najdete níže. Napište nám i vy do diskuze, jestli jste spokojení s čistotou nákupních vozíků a košíků u marketů ve vašem městě, nebo jestli by podle vás situace mohla být lepší. Pozorujete nějaké změny a myslíte si, že k větší hygieně pomohlo období covidu?
„Všechny nákupní vozíky a košíky pravidelně myjeme a dezinfikujeme. Nákupní košíky s dětskou kolíbkou pro uložení batolat čistíme denně. Každý den také myjeme povrchy a vnitřní části nákupního košíku, jehož součástí je autíčko pro děti,“ říká pro Kupi mluvčí Globusu Aneta Turnovská.
V podobném duchu Kupi ujistil i supermarket Penny. „Nákupní vozíky čistíme pravidelně tak, abychom zajistili jejich dobrý vzhled stejně jako hygienu pro zákazníky. Čištění drobných nečistot probíhá průběžně na každodenní bázi, minimálně jedenkrát do měsíce potom provádíme čištění většího rozsahu,“ říká Tomáš Kubík, tiskový mluvčí Penny.
A jak jsou s čistotou spokojení zákazníci? Kupi provedlo malou anketu. „Je pravda, že madlo občas vypadá všelijak, ale řeším to tak, že si prostě vezmu jiný vozík. Po nákupu si ruce nedezinfikuju, vím, že bych měla, ale umyju si je až doma,“ říká pro Kupi zákaznice Naďa.
„Jestli košíky a vozíky opravdu každý týden čistí, tak to je dobře. Myslel jsem si, že se to skoro nedělá. Ale bůhví, jestli je to pravda,“ je skeptický senior Milan. „Nepřijde mi, že by byly vozíky nějak špinavé, spíš tam občas zůstanou ty účtenky. Co se týče dezinfekce, vím, že v obchodech i teď po covidu bývá, ale jsem zvyklá nosit si vlastní,“ říká pro Kupi zákaznice Monika.
Redakce Kupi vyrazila do terénu a namátkově zkontrolovala stav nákupních vozíků a košíků. Vzorek byl sice malý, ale překvapilo nás, že jejich stav byl velmi dobrý (fotky najdete ve fotogalerii). S viditelně špinavými madly jsme se téměř nesetkali, maximálně jsme našli stopy lepidla po odlepených letácích nebo lístečků ze sáčků od ovoce či zeleniny. Už zmíněné mikroskopické organizmy zde ale určitě jsou.
„Každý týden čistíme košíky do ruky a plastové vozíky na kolečkách. Madla kovových nákupních košíků otíráme průběžně a několikrát ročně jsou tyto košíky čištěné kompletně celé tlakovým mytím,“ vysvětluje Turnovská z Globusu.
Nicméně potvrdila se naše hypotéza, že v košících a vozících zůstávají různé předměty nebo drobky z pečiva, lístky zeleniny apod. Naše objektivy zachytily třeba sáčky, letáky nebo ramínka z oblečení. V několika případech jsme objevili i skvrny po rozlitých tekutinách – zřejmě tedy čerstvé, když nás zástupci supermarketů ujistili, že čištění probíhá cca na týdenní bázi.
Oslovené supermarkety potvrdily, že v době koronavirové krize výrazně zvýšili péči o hygienu a řadu návyků si zachovaly dodnes. „V průběhu covidu jsme na všech prodejnách zavedli dezinfekční stojany pro potřeby zákazníků a tento standard jsme zachovali. Zákazníci mohou stojany s dezinfekcí využít nejen pro dezinfekci rukou, ale i například pro individuální dezinfekci držadel nákupních vozíků,“ dodává Kubík z Penny. Prakticky to samé nám potvrdil i Globus.
Dospělí vědí, že nákupní košíky můžou být stejně jako třeba kliky od dveří na úřadě nebo držadla v MHD rizikové, takže se snaží nesahat si v obchodě na tvář a doma si pořádně umýt ruce, ale s dětmi je to náročnější.
„Nikdy jsem to moc neřešila, ale co mám dítě, tak si všímám, jestli je madlo vozíku špinavé. Dítě neuhlídáte, takže než ho posadím, tak tu tyčku utřu dezinfekcí a papírovým kapesníčkem,“ vysvětluje svůj postup Andrea. Podobný postup doporučuje i naše redakce:
Těmito kroky minimalizujete riziko přenesení bakterií či virů na sebe, ale i na ostatní nakupující.
Za vynálezce nákupního vozíku je považován Sylvan Goldman, který svým zákazníkům nabídl první prototyp v roce 1937 v americké Oklahomě.
Goldman, majitel řetězce supermarketů, chtěl usnadnit zákazníkům nákup a zároveň zvýšit prodeje. Vozík vznikl přidáním košíku na skládací kovový rám s kolečky, který se dal snadno tlačit. Na nového pomocníka si prý lidé zvykali postupně, ale nakonec se rozšířil po celém světě.
Před zavedením nákupního vozíku zákazníci používali k nákupu malé košíky, které se nosily v ruce – tedy obdoba dnešních plastových či drátěných košíků. Nicméně tyto košíky byly nepraktické pro větší nákupy. Díky Goldmanovu inovativnímu vozíku mohli zákazníci nakupovat více a pohodlněji, což vedlo k jeho současné popularitě. Bez vozíků se neobejde žádný velký supermarket, respektive jeho zákazníci.
Zdroje: Kupi, National Library of Medicine, ResearchGate, National Consumer Panel