Smrskflace aneb Když gramáž ubývá a cena stoupá

Muž v supermarketu si vybírá zboží bodnar.photo / Shutterstock.com

Také jste si toho v poslední době všimli? Kupujeme menší balení za vyšší cenu! V našem článku se podíváme na fenomén smrskflace v Česku – zjistěte, jak nás potravinářské firmy šikovně obírají o gramy, ale zároveň navyšují ceny.

Přečtěte si také

PENNY nechává zákazníky hlasovat o slevách. Co bude v letáku, můžete ovlivnit i vy

Co je to „smrskflace“?

Smrskflace (z anglického slova „shrinkflation“) je fenomén, který se v posledních letech stal běžnou praxí výrobců potravin, nápojů i dalších spotřebních produktů.

Místo toho, aby otevřeně zvyšovali ceny, volí taktiku, které si mnoho spotřebitelů nevšimne, a neodradí je proto od nákupu. Cena produktu zůstává stejná, ale snižuje se jeho hmotnost či objem. Zákazníci tak za své peníze dostanou méně, aniž by si to uvědomili.

Jak smrskflace ovlivňuje spotřebitele?

Smrskflace může být frustrující, protože změny v balení produktů jsou často nenápadné. Spotřebitelé si nemusí okamžitě všimnout, že produkt, který pravidelně nakupují, je menší než dříve, jelikož se mnoho lidí soustředí spíše na cenu než na váhu či objem výrobku. Postupem času však tento fenomén vede k tomu, že spotřebitelé zaplatí více za méně.

Nákupní rádce Kupi.cz změny cen i gramáže několik let sleduje a již dříve čtenáře informoval o zmenšení tatarské omáčky Hellmann’s nebo čokolády Studentská pečeť. Nyní datová analytička Kupi.cz Monika Kopčilová shromáždila další data, z nichž je zřejmé, jak smrskflace v posledních letech ovlivnila český trh.

Tři kelímky na nápoj od nejmenšího po největší best pixels / Shutterstock.com

Příklady smrskflace v České republice

1. Čokoláda na vaření Orion

Čokoláda na vaření Orion je typickým příkladem produktu, který prošel smrksflací. Do roku 2018 se v letácích pravidelně objevovalo velké 200g balení, které se v akcích prodávalo za cenu kolem 25 Kč. Na jaře 2018 však výrobce začal místo toho nabízet menší, 180g balení. To v roce 2018 stálo v akci 29,90 Kč a do roku 2024 jeho cena vzrostla na 36,90 Kč.

2. Tyčinka Margot

Tyčinka Margot prošla v posledním desetiletí hned několika změnami velikosti. V roce 2012 bylo standardní balení 100 g, ale dnes je nejčastěji dostupné 80g balení. Přestože hmotnost klesla, cena vzrostla. Například v roce 2012 stála 100g tyčinka 10,50 Kč, zatímco v roce 2024 zaplatíme za 80g verzi 14 Kč.

3. Dezert Bobík

Oblíbený dezert Bobík se také nevyhnul smrskflaci. Do roku 2021 se v letácích objevovalo balení o hmotnosti 140 g, které bylo následně nahrazeno menším, 130g balením. Cena samozřejmě také vzrostla – v roce 2021 stál dezert 14,70 Kč, zatímco v roce 2024 už zaplatíme 16,70 Kč.

4. Instantní kakao Granko

Instantní kakao Granko prošlo smrskflací v několika krocích. Původní 900g balení bylo postupně zmenšeno na 800 g, poté na 500 g a dnes se nejčastěji vyskytuje 400g varianta. Cena však neustále roste. V roce 2012 stálo 500g balení 64,90 Kč, zatímco dnes stojí 79,90 Kč. Nejčastěji dostupné 400g balení se v roce 2024 prodává za 95 Kč.

5. Margarín Classic Rama

Margarín Classic Rama byl původně dostupný v 1 000g balení, které se v letácích vyskytovalo do roku 2021. Poté bylo balení zmenšeno na 950 g, ale cena se samozřejmě zvyšovala. Dnes se nejčastěji setkáváme s 400g balením, které stojí 85,78 Kč a v akci i 39,90 Kč.

Zdroj: Kupi