Obchody kvůli zboží pod regály přicházejí o tisíce. Zákazníci ho tam někdy i schválně zakopávají

Rozsypané jahody v obchodě na zemi 1000 Words / Shutterstock.com

Napadlo vás někdy podívat se pod regál v obchodě? Možná byste byli hodně překvapení! Často se tam totiž nachází zboží, které padá zákazníkům přímo z rukou. To se pak někdy i rozbije nebo rozlije. Někteří obchodníci tomu ale chytře předcházejí.

Přečtěte si také

Vyrazte na šípky! Domácí čaj a marmeláda jsou skvělé nejen na chřipku a nachlazení

Co je pod regálem, to se nepočítá

Dneska nebude hlavním tématem podpultové zboží, nýbrž podregálové. Jak tomu bývá zvykem, sem tam při nakupování někomu něco upadne a je jedno, jestli omylem, nebo záměrně. Ať tak, či tak, pod regálem mnohdy můžete najít opravdové poklady. Zakopnuté čerstvé i trvanlivé zboží může řetězcům zadělat na pořádné problémy. Zeptali jsme se, jak to vidí zaměstnanci, ale i zákazníci – jak se staví k tomu, když jim něco upadne?

Potraviny pod regálem mohou nejen přilákat kdejaká zvířátka, což je problém, a navíc zboží mohou obchody postrádat. Samozřejmě se může stát, že z občas děravých rukou něco vypadne, záleží ale, jak situaci daná osoba vyřeší. Situace je navíc jiná, pokud dojde nejen k upadnutí, ale i rozbití.

Personál má se zakopnutým zbožím četné zkušenosti

„Pracuji ve známém řetězci a každý týden uklízíme prostory pod regály. U pečiva, které drobí a padá na zem, je to normální, ale u baleného zboží už méně. Většinou je pod regály zakopnuté takové množství potravin, že ani není možné, aby to bylo omylem. A nejhorší je, když tam najdeme rozprsklý jogurt, rozbalené pečivo nebo rozmražené jídlo, které se stihlo rozmrazit a samozřejmě je poté neprodejné. Nejen, že nám to přidělává práci, ale přitahuje to zvířata, která v obchodě nechceme a ani nesmíme mít. V takovém případě to ale lze těžko zajistit,“ říká prodavačka Pavla.

Svůj postoj přidává i prodávající Barbora, která má názor jasný: „Jsem přesvědčená o tom, že to všichni dělají schválně a my pak můžeme veškeré zboží pod regálem vyhodit. Pokud má člověk obě ruce a obě nohy, jistě se může sehnout a zboží ze země sebrat. Několikrát jsem takhle i dospělé lidi viděla, jak jim něco spadlo a prostě to tam zakopli schválně. Když se to stane, jdu se slušně daného zákazníka zeptat, proč to udělal. Většinou se omluví a zboží vytáhneme.“

Rozlitý nápoj na podlaze v obchodu The Toidi / Shutterstock.com

A co vy, zákazníci, jak se v obchodě ke zboží chováte?

Zajímala nás i druhá strana, tedy nakupující a jejich postoj ke zboží. Otázka zněla: „Co děláte, když vám zboží spadne na zem?“

„Když mi něco spadne, tak se ohnu, seberu to a vrátím zpátky. Ale moc dobře vím, na co se tu naráží, a chápu to. Spoustu lidí to nechá na zemi, v horším případě to zakopnou pod regál a vezmou si nové balení. Obchody pak musí mít pěkná manka, zvlášť, pokud prostor pod regály nekontrolují.“ – Ivan

„Vzhledem k tomu, že jsem v důchodovém věku a zdravotních problémů mám hodně, včetně bolesti zad, odmítám se zbytečně ohýbat. Pokud se stane, že mi něco spadne, najdu někoho z personálu a oznámím mu to. Samozřejmě se omluvím a ještě se mi nestalo, že by s tím měl někdo problém, naopak vždy každý chápe.“ – Eva

„Tak jo, přiznám se. Někdy jsem líný, a tak se občas může stát, že danou věc nezvednu a nechám ji tam ležet. Ale rozhodně to nedělám schválně, že bych něco házel na zem a kopal to pod regál, kde to není vidět.“ – Petr

Lze se tomu i vyvarovat

Penny Market zapadání zboží pod regál předchází: „K těmto situacím v našem řetězci nedochází. Ve spodní části regálů máme umístěnou příčku, která právě zapadnutí pod regál zabraňuje,“ komentuje pro Kupi tiskový mluvčí Penny Tomáš Kubík.

„Vzhledem k umístění záslepek nebo zásuvek pod regály se v prodejnách dm s touto problematikou nesetkáváme. Přesto jsou tyto prostory pravidelně kontrolovány, a to v rámci zbožové inventury a úklidu,“ uvádí pro Kupi manažer komunikace pro dm Ing. Jiří Peroutka.

Vyjádřila se i Veronika Neradová za Teta drogerii: V naší síti prodejen tento problém neevidujeme, pod regály nemáme ani prostor.“

Zdroj: respondenti redakce, Penny Market, dm, teta