Co se stane s neprodaným ovocem a zeleninou? Obchody mají své způsoby, jak neplýtvat

Žena s nákupním vozíkem si bere jablko Stock-Asso / Shutterstock.com

V obchodech si můžeme vybírat z nespočtu ovoce a zeleniny, která je stále čerstvá. Možná jste si už ale někdy položili otázku, co se vlastně děje se zeleninou, která se neprodá? Každý obchod má své řešení. Pojďte se podívat, jaká to jsou.

Přečtěte si také

I potraviny, které jíte mohou způsobovat bolesti hlavy. Těm s vysokým obsahem tyraminu se raději vyhněte

Penny má využití pro téměř každou potravinu

Co dělat s neprodaným ovocem a zeleninou, ale i pečivem a mléčnými výrobky, kterým se blíží datum spotřeby? Penny v tom má jasno. Prodává balíčky s potravinami 2. jakosti, které nahradily dřívější bedýnky. Balíčky Penny prodává za 79 Kč s tím, že hodnota potravin je minimálně dvojnásobná. V těchto balíčcích ale není pouze ovoce a zelenina, ale také mléčné výrobky a uzeniny s blížícím se datem spotřeby.

„Ovoce a zelenina, kterou už nechceme nabízet k prodeji, ale přitom je z hlediska kvality ještě zcela v pořádku, nejčastěji najde uplatnění společně s dalšími čerstvými potravinami v rámci zlevněných balíčků. Nejčastěji se jedná například o zeleninu s lehce oschlou natí, nebo ovoce z roztržených balení,“ sdělil pro Kupi mluvčí Penny Tomáš Kubík. „Vedle balíčků pro zákazníky spolupracujeme s více než 30 zoologickými zahradami a zooparky po celé republice. Ovoce a zeleninu, kterou si nezakoupí v rámci zvýhodněných balíčků zákazníci, poskytujeme jako krmení pro zvířata,“ dodává.

Podle průzkumu Penny lidé nakupují potraviny před expirací alespoň někdy v 97 % případů, při každém nákupu pak nějakou takovou potravinu koupí 36 % zákazníků. Téměř polovina lidí (49 %) takto nakupuje kvůli úspoře peněz, 44 % pak kvůli tomu, že nemají rádi plýtvání potravinami. Za to však zákazníci očekávají slevu 30–50 %, někteří i více než polovinu.

Ovoce a zelenina na hromadě v obchodě tolem929 / Shutterstock.com

Albert je největší zvířecí sponzor

Zákazníci v Albertu kupují ovoce a zeleninu se samolepkou „Pomozte nám neplýtvat“, kterou často doplňuje 30 % sleva. Albert ale takto zlevňuje i další zboží, protože aktivně bojuje proti plýtvání. Řetězec se v minulých letech zavázal, že v roce 2024 daruje minimálně 3 800 tun jídla a také chce do roku 2025 snížit potravinový odpad o 65 % oproti roku 2016.

Neprodejné ovoce a zelenina nepřijde ani v Albertu nazmar, řetězec je pravidelně daruje zvířatům. Například v roce 2022 daroval Albert rekordních 165 tun jídla, které se rozdělily mezi 24 organizací, mezi které patří záchranné stanice, a dokonce i hmyzí farma.

I Kaufland se snaží předcházet potravinovému odpadu

Kaufland je známý svými slevami na ovoce a zeleninu, které zákazníci mohou objevit na cenovkách ve večerních hodinách. „Ve všech našich prodejnách v úseku ovoce a zeleniny jsme nově zavedli specializované stojany s balenými produkty ovoce a zeleniny, které během dne zlevňujeme. Neprodané produkty vhodné ke konzumaci pak věnujeme České federaci potravinových bank, se kterou dlouhodobě spolupracujeme. Produkty nevhodné k dalšímu prodeji věnujeme za symbolickou částku lokálním ZOO parkům a mysliveckým spolkům,“ sdělila pro Kupi Renata Maierl, mluvčí společnosti Kaufland.

Pokud některé ovoce a zelenina nejsou v takovém stavu, aby se mohly darovat, pak nezbývá nic jiného než je zlikvidovat do bio odpadu.

Spousta jablek v obchodě umitc / Shutterstock.com

Lidl vyměnil bedýnky za tašky a podporuje i útulky

Plýtvání nedává šanci ani Lidl, který neprodané ovoce a zeleninu nabízí v první řadě se slevou zákazníkům, kteří tyto slevy oceňují. „Lidl se aktivně snaží bojovat proti plýtvání potravinami. Jedním z hlavních kroků, které společnost podnikla, je zahájení projektu ‚S Lidlem šetříme jídlem‘. V jeho rámci nabízí k prodeji potraviny, jimž se blíží datum spotřeby, se slevou. Obchodní řetězec projekt zahájil před třemi lety, kdy zákazníkům začal nabízet bedýnky plné ovoce a zeleniny s poškozenými obaly. Projekt se rychle stal oblíbeným a rozrostl se. Lidl následně vyměnil bedýnky za tašky, které jsou praktičtější na převoz, což umožňuje jejich zakoupení i zákazníkům bez auta,“ sdělila pro Kupi mluvčí Lidl Česká republika Eliška Froschová Stehlíková.

Mluvčí Lidlu zároveň prozradila, kolik tašek se stihlo prodat během půl roku. „Obsah a cena tašek zůstaly stejné. Od března 2023 jsou tašky s 3 kg ovoce a zeleniny k dostání za jednotnou cenu 25 Kč. Od ledna do června letošního roku se prodalo 827 365 tašek, což znamená, že bylo zachráněno 2 483 tun potravin. V loňském roce se celkem prodalo 1 586 754 tašek, zachránilo se tedy téměř 5 157 tun,“ dodává.

Ovoce a zelenina, která se již prodat nedá, putuje do zoologických zahrad i zooparků – ty Lidl podporuje od roku 2020. Nepoužitelné ovoce a zelenina pak míří do bioplynové stanice nebo kafierie. Lidl podporuje také zvířecí útulky, kterým daruje neprodejné krmivo pro psy a kočky.

Zdroj: Penny, Kaufland, Lidl, Albert, SOCR ČR, Kupi