Řetězce využívají fotovoltaiky čím dál víc. Globus nově postavil elektrárny za 100 milionů korun

Pohled na střechu prodejny Globus pokrytou solárními panely Globus

Velké řetězce hledají způsoby, jak využívat obnovitelných zdrojů energie, v současné době začaly hojně vsázet na fotovoltaiku. U nás ji využívá hned několik společností, nedávno výstavbu fotovoltaické elektrárny oznámil hypermarket Globus. Dokonce se velikostně jedná o jeden z největších projektů střešních solárních elektráren v Česku. Proč se řetězcům vyplatí do této technologie investovat a jakými dalšími způsoby se snaží v poslední době šetřit životní prostředí?

Přečtěte si také

Potěší oko i zdraví: Léčivá echinacea by neměla chybět ani na vaší zahrádce

Obří solární elektrárna na střeše

Střechy čtyř hypermarketů Globus byly v nedávné době osázeny fotovoltaickými solárními panely. Celkem byste v Plzni, Ostravě, Liberci a Havířově napočítali 7381 panelů, které tak daly vzniknout jedné z doposud největších střešních solárních elektráren na našem území. Pro představu, celkem panely zaberou plochu dvou Václavských náměstí. Zanedlouho by se měly další objevit také v Karlových Varech.

Společnost vyrobenou energii využije nejen k běžnému provozu obchodu, ale také pro svou vlastní pekařskou, řeznickou a gastronomickou výrobu.

„V první fázi budou fotovoltaiky vyrábět energii pro každý svůj hypermarket, v druhé fázi počítáme s připojením do sítě, abychom mohli předávat případnou nespotřebovanou elektřinu dál,“ přiblížila za Globus tisková mluvčí Aneta Turnovská.

Pohled na střechu hypermarketu se solárními panely Globus

Proč řetězce investují do fotovoltaiky?

Hlavním důvodem je úspora energie i ochrana životního prostředí. Globus si například za jediný rok sám vyrobí tolik energie, kolik průměrně spotřebuje tisícovka domácností (3 280 MWh), současně dosáhne snížení emisí CO2 a provozních nákladů na energii. Za rok provozu by se měla hodnota úspor v součtu rovnat částce necelých 10 milionů korun.

„Již nyní lze uvést konkrétní benefity z provozu fotovoltaiky. Například v jednom ze jmenovaných hypermarketů jsme každý rok museli mít zvýšenou rezervovanou kapacitu elektrické energie kvůli nárůstu spotřeby energie na chlazení potravin v letních měsících. Instalací fotovoltaiky se nám díky výrobě elektrické energie tento zvýšený objem podařilo vynulovat,“ uvedla dále Turnovská.

Rostoucí zájem o využívání obnovitelných zdrojů potvrdila i společnost E.ON, se kterou Globus na tomto projektu spolupracoval. „Během posledních let se setkáváme se zvýšeným zájmem velkých společností o energeticky úsporná řešení,“ potvrdil Jan Zápotočný, místopředseda představenstva E.ON Energie.

PENNY vyrábí energii na střeše parkoviště

Podobným způsobem se rozhodla šetřit energii i společnost PENNY. Kromě instalace fotovoltaických panelů na střechách několika svých hypermarketů otevřela v Počátkách na Vysočině během letošních prázdnin také největší veřejné solární parkoviště (tzv. carport) v České republice.

Přímo před prodejnou se nyní nachází 70 zastřešených parkovacích míst, která během slunečných dnů ochrání majitelům auta, zároveň zajistí energetickou soběstačnost prodejny.

„Přebytky elektřiny vyrobené přes den se budou skladovat v nově vybudovaném velkokapacitním bateriovém úložišti, odkud ji bude prodejna využívat v nočních hodinách,“ uvedl vedoucí stavebního oddělení PENNY Václav Šíma s tím, že v plánu je rovněž její distribuce do dalších prodejen.

Zastřešené parkoviště se solárními panely před prodejnou PENNY PENNY

BILLA instaluje fotovoltaiku a staví dřevěné prodejny

Ve fotovoltaické elektrárny začíná přeměňovat střechy svých obchodů i společnost BILLA. Panely se koncem srpna objevily na střeše v Třebíči, prodejně ušetří přibližně 20 % elektrické energie z veřejné sítě. Postupně se podle tiskového vyjádření Petera Filipíka, vedoucího technického oddělení společnosti BILLA ČR, bude fotovoltaika instalovat také na prodejny ve Slaném, Berouně, Říčanech, Rokycanech nebo Hranicích na Moravě.

Chybět v budoucnu nebude ani na celodřevěné ekologické prodejně BILLA nové generace, která v blízké době vyroste ve Vracově na Hodonínsku. Má se jednat o zcela unikátní a jednu z nejekologičtějších prodejen tohoto typu v České republice.

Lidl ekologizuje svou logistiku

Společnost Lidl se zase zaměřuje na ekologičnost logistických aktivit. Začátkem září zahájila provoz nového ekologického logistického centra v Bravanticích u Ostravy, které využívá špičkové technologie k optimalizaci provozu a minimalizaci dopadů na životní prostředí. Většinu spotřeby elektrické energie zde například pokrývá výroba z plynové kogenerační jednotky.

V únoru rovněž řetězec navázal spolupráci s největší sítí plnicích stanic LNG u nás, kterou provozuje skupina GasNet, a jako první v Česku začal při dopravě zboží využívat zkapalněný biometan (bioLNG). Ten se vyrábí ze zbytků potravin, zemědělského odpadu nebo dokonce z kalu odpadní vody, díky tomu je plně obnovitelným bio palivem. LNG motory současně vypouští méně oxidů dusíku, neznečišťují tolik ovzduší a jsou tišší.

K ekologizaci logistiky dochází i na Slovensku, kde Lidl rozšiřuje používání zásobovacích kamiónů s kombinovaným pohonem CNG/LNG, který vytváří jen minimální emise. Společnost je plánuje přednostně využívat především v hustě osídlených zónách.

Zdroje: Globus, PENNY, BILLA, Lidl ČR, Lidl SK, LNG, E.ON