Zvyšující se regulace a inflace vedou supermarkety v USA k opětovnému zavádění tzv. grocerants, což je kombinace supermarketů a restaurací. Tento přístup je známý i v Česku, kde ho provozuje například Globus nebo IKEA. Jsou tyto prodejny budoucností nakupování?
Supermarkety nabízející také hotová jídla v restauracích zažívají v USA velký návrat, protože v restauracích se výrazně zvyšují ceny. Supermarkety se tímto způsobem snaží nalákat zákazníky na levnější jídlo a zároveň tak zvýšit své tržby. Nabízejí přitom výživnější jídlo, než jaké lidé koupí ve fast foodech. Podobný koncept máme i u nás v Česku.
Spojení supermarketů a restaurací je pro zákazníky výhodné nejen časově, ale také finančně. Lidé se mohou hned po nákupu potravin v obchodě i najíst za výhodnou cenu a nemusí přitom cestovat do odlehlejších restaurací, popřípadě si vařit. To může být zajímavé jak pro jednotlivce, tak i pro rodiny, protože ceny jsou v těchto restauracích mnohdy skutečně nízké. Výhodné je to i pro samotné řetězce, které vaří ze surovin, které prodávají, díky čemuž mohou mít nižší náklady.
V České republice máme několik restaurací se stejným konceptem. Mezi nejoblíbenější nepochybně patří Globus a IKEA. Zrovna IKEA je legendární pro své masové i vegetariánské kuličky, pro které si zákazníci při návštěvě obchodních domů s chutí chodí. „V Česku jsme ve finančním roce 2023 v našich restauracích a bistrech přivítali 4,6 milionu zákazníků. Prodali jsme 1 083 000 hot dogů a 1 560 000 kuliček. Na našich celkových tržbách se provozovny IKEA Food podílely více než 6 procenty,“ řekl pro Kupi mluvčí IKEA Petr Šašek.
V Globusu si zákazníci mohou podobně jako v obchodních domech IKEA pochutnat jak na hlavním jídle, tak i na dezertu či svačině. Pobočky tohoto řetězce mohou zákazníci najít v Praze, Brně, Olomouci, ale i v Karlových Varech a v Ostravě.
„Globus nabízí jedinečný koncept, který spojuje na jediném místě široké spektrum nákupů a kvalitní stravování. Všechny naše hypermarkety disponují od roku 2017 vlastní restaurací. Ty denně připravují desítky čerstvých jídel, které si lze v klidu vychutnat v kultivovaném prostředí naší restaurace, nebo si jídlo lidé mohou odnést domů, přičemž pokrmy jsou k dispozici i v krabičkách v chlazeném regálu v obchodu,“ sdělila pro Kupi Aneta Turnovská, mluvčí společnosti Globus.
„Při každém hypermarketu Globus zákazníci najdou nejen restauraci, ale také naše Café a řeznický pult. Většina potravin od pečiva, zákusků přes uzeniny až po další speciality a kompletní jídla pro tyto provozy se vyrábí přímo v každém Globusu, což zaručuje čerstvost a vysokou kvalitu. O vysokou úroveň gastronomie se u nás starají stovky skutečných kuchařů, pekařů, cukrářů a řezníků,“ dodává Aneta Turnovská.
Globus skutečně nabízí velký výběr ve svých restauracích i bistrech, bohužel ale stejně jako IKEA nemá pobočky ve všech městech, tudíž může někde zákazníkům podobný koncept chybět. Obchodů s podobným konceptem přitom jinak moc není.
Dočkáme se v budoucnu tohoto konceptu i u dalších řetězců? Těžko říct. Například Kaufland má kolem svého obchodu různé provozovny, často i bistra, restauraci pod svým jménem však pravděpodobně neplánuje. „Ve většině našich obchodních domů mohou zákazníci využít nabídku restaurace, kterou provozují koncesionáři,“ řekla pro Kupi mluvčí Kauflandu Renata Maierl.
Ocenili byste v České republice více podobných obchodů založených na konceptu grocerants?
Zdroj: RetailWire, IKEA, Globus, Kaufland, Kupi