Jsou budoucností supermarketů tzv. grocerants? V Česku jich několik máme

Interiér restaurace Noah Sauve / Shutterstock.com

Rostoucí regulace a inflace přivádí supermarkety v USA k obnovení tzv. grocerants, což je spojení supermarketů a restaurací. Tento koncept známe i v Česku, provozuje jej například Globus nebo IKEA. Jsou tyto obchody budoucností nakupování?

Přečtěte si také

Zmizík na skvrny: Vychytávka z drogerie, kterou by měl mít v tašce každý

Supermarkety nabízející také hotová jídla v restauracích zažívají v USA velký návrat, protože v restauracích se výrazně zvyšují ceny. Supermarkety se tímto způsobem snaží nalákat zákazníky na levnější jídlo a zároveň tak zvýšit své tržby. Nabízejí přitom výživnější jídlo, než jaké lidé koupí ve fast foodech. Podobný koncept máme i u nás v Česku.

Grocerants aneb spojení supermarketu a restaurace

Spojení supermarketů a restaurací je pro zákazníky výhodné nejen časově, ale také finančně. Lidé se mohou hned po nákupu potravin v obchodě i najíst za výhodnou cenu a nemusí přitom cestovat do odlehlejších restaurací, popřípadě si vařit. To může být zajímavé jak pro jednotlivce, tak i pro rodiny, protože ceny jsou v těchto restauracích mnohdy skutečně nízké. Výhodné je to i pro samotné řetězce, které vaří ze surovin, které prodávají, díky čemuž mohou mít nižší náklady.

V Česku se tomuto konceptu daří, podobných obchodů je však málo

V České republice máme několik restaurací se stejným konceptem. Mezi nejoblíbenější nepochybně patří Globus a IKEA. Zrovna IKEA je legendární pro své masové i vegetariánské kuličky, pro které si zákazníci při návštěvě obchodních domů s chutí chodí. „V Česku jsme ve finančním roce 2023 v našich restauracích a bistrech přivítali 4,6 milionu zákazníků. Prodali jsme 1 083 000 hot dogů a 1 560 000 kuliček. Na našich celkových tržbách se provozovny IKEA Food podílely více než 6 procenty, řekl pro Kupi mluvčí IKEA Petr Šašek.

Interiér restaurace August_0802 / Shutterstock.com

V Globusu si zákazníci mohou podobně jako v obchodních domech IKEA pochutnat jak na hlavním jídle, tak i na dezertu či svačině. Pobočky tohoto řetězce mohou zákazníci najít v Praze, Brně, Olomouci, ale i v Karlových Varech a v Ostravě.

Globus nabízí jedinečný koncept, který spojuje na jediném místě široké spektrum nákupů a kvalitní stravování. Všechny naše hypermarkety disponují od roku 2017 vlastní restaurací. Ty denně připravují desítky čerstvých jídel, které si lze v klidu vychutnat v kultivovaném prostředí naší restaurace, nebo si jídlo lidé mohou odnést domů, přičemž pokrmy jsou k dispozici i v krabičkách v chlazeném regálu v obchodu,“ sdělila pro Kupi Aneta Turnovská, mluvčí společnosti Globus.

Při každém hypermarketu Globus zákazníci najdou nejen restauraci, ale také naše Café a řeznický pult. Většina potravin od pečiva, zákusků přes uzeniny až po další speciality a kompletní jídla pro tyto provozy se vyrábí přímo v každém Globusu, což zaručuje čerstvost a vysokou kvalitu. O vysokou úroveň gastronomie se u nás starají stovky skutečných kuchařů, pekařů, cukrářů a řezníků,dodává Aneta Turnovská.

Globus skutečně nabízí velký výběr ve svých restauracích i bistrech, bohužel ale stejně jako IKEA nemá pobočky ve všech městech, tudíž může někde zákazníkům podobný koncept chybět. Obchodů s podobným konceptem přitom jinak moc není.

Značka Globus Mino Surkala / Shutterstock.com

Plánují tento koncept i další řetězce?

Dočkáme se v budoucnu tohoto konceptu i u dalších řetězců? Těžko říct. Například Kaufland má kolem svého obchodu různé provozovny, často i bistra, restauraci pod svým jménem však pravděpodobně neplánuje. „Ve většině našich obchodních domů mohou zákazníci využít nabídku restaurace, kterou provozují koncesionáři,“ řekla pro Kupi mluvčí Kauflandu Renata Maierl.

Ocenili byste v České republice více podobných obchodů založených na konceptu grocerants?

Zdroj: RetailWire, IKEA, Globus, Kaufland, Kupi