Pokud si někdy kupujete citrusy po více kusech, určitě jste si všimli, že jsou prodávané v síťkách podobné barvy, tedy například citrony ve žluté síťce. Není to náhoda a řetězce dobře vědí, proč to dělají. Marketing je mocný nástroj a obchodníci ví, že to zákazníky podvědomě ovlivňuje.
Blíží se stěžejní období pro prodej citrusů. V chladných měsících viditelně roste množství prodeje jak citronů, tak pomerančů. Může za to období chřipek, ale i snaha lidí o zvýšení imunity, zároveň máme s pomeranči spojenou návštěvu Mikuláše, přičemž citrusy bývají zdravou součástí dětské nadílky společně s dalšími druhy ovoce.
Pokud nejdete pouze pro pár kusů citrusů, ale máte v plánu nakoupit jich více, pravděpodobně sáhnete po celé síťce, což vyjde levněji, a navíc je vám takové balení i sympatické. Není to totiž náhoda. Podle IFL Science se jedná o marketingový trik, prostřednictvím kterého se obchody snaží přimět zákazníky ke koupi. Hlavní roli hraje barva plastové síťky, která je shodná s barvou citrusů. Náhoda? Rozhodně ne.
Křiklavá barva síťky způsobí, že citrusy vypadají barevněji, lákavěji a máte pocit, že jsou zralé a šťavnaté. Jedná se o optický klam, který ve vašem mozku vyvolá pouhou iluzi.
Psycholog Karl R. Gegenfurtner z německé univerzity ve studii podrobně popisuje, jak funguje tzv. iluze konfet: „Každou sobotu na místním trhu kupuji pomerančovou šťávu od své oblíbené prodavačky ovoce Helgy. Poslední den neměla žádné pěkné zralé pomeranče, což se dalo během německého léta očekávat. Později, když jsem se zastavil v supermarketu, se zdálo, že je tam spousta zralých pomerančů. Všechny byly zabalené do síťky a já jsem jich samozřejmě koupil spoustu. Když jsem doma pomeranče vyndal ze síťky, stalo se něco nečekaného – každý pomeranč najednou jako by změnil barvu z oranžové na propastný odstín zelené.“
Jde o vizuální fenomén, kdy je vnímání barev ovlivněno okolním prostředím. Pokud jsou nazelenalé citrony umístěny do jasně žluté síťky, dojde k neutralizaci a potlačení zelené, přičemž citrony působí, že jsou krásně žluté a zralé. Obchodníci tento trik nepoužívají pouze u citronů a pomerančů, ale například i u brambor nebo cibule. Schválně, až půjdete do obchodu, prohlédněte si sekci s ovocem a zeleninou a všimnete si, kolik kusů je dáno pospolu a umístěno do síťky příslušné barvy.
Ať chceme, nebo ne, obchody marketingové triky, které vedou k pravděpodobnější koupi, používají a jsou si vědomy, že fungují. Příkladem může být používání žlutého světla uvnitř obchodu, pod kterým potraviny vypadají lákavěji. Příjemná hudba zákazníky také přiměje k nákupu a dražší produkty jsou umístěny do úrovně očí tak, aby si jich zákazníci všimli a koupili je.
Z výše napsaného plyne ponaučení, že bychom neměli soudit knihu podle obalu a nedat na první dobrou v rámci počátečního dojmu. Potraviny si prohlížejme, zkoumejme etikety a nenechme se ovlivnit marketingovými taktikami.
Zdroj: IFL Science, Studie, CNA, Times of India