Zákazníci od obchodů očekávají jen to nejlepší a neodpustí jim žádné chyby. Tentokrát vyjadřují nespokojenost se zásobováním, které dle jejich slov některé řetězce nezvládají.
Všimli jsme si, že si zákazníci čím dál tím častěji stěžují na nezvládnuté zásobování v obchodech. A protože za své nákupy nechávají nemalé peníze, očekávají perfektní přístup a precizní doplňování zboží od obchodníků, potažmo jejich zaměstnanců. Proto jsme se zeptali přímo vás, zákazníků, s čím máte v supermarketech nyní největší problémy. Na některé z vašich podnětů se nám podařilo sehnat i reakce přímo od obchodníků.
Kolikrát se vám stalo, že jste si v letáku našli dlouho očekávanou novinku v sortimentu, ale jakmile jste si ji chtěli jít koupit, byla už vyprodaná, a to i přesto, že jste si přivstali a o koupi jste se pokusili hned ze začátku dne?
„Vždycky se těším na nějakou novinku a ať se snažím, jak chci, dlouho trvá, než na ni narazím. Záměrně jdu do obchodu klidně i ráno, ale většinou už mi jen personál řekne, že pokud není v regálu a jsou tam prázdné krabice, už je to vyprodané. Proč tedy obchody neobjednají produkt ve větším množství, aby k tomuto nedocházelo?“ – Petra (45)
K tématu doplňování novinek se pro Kupi vyjádřila tisková mluvčí společnosti Lidl, Eliška Froschová Stehlíková: „Proces přidělování množství produktů do konkrétních prodejen se odvíjí od mnoha faktorů. Jedná se například o předchozí zkušenosti s prodejem daného produktu v dané oblasti, specifika daného regionu (demografické faktory, socioekonomické podmínky, preference zákazníků), velikost prodejny, návštěvnost aj. Vždy se ale snažíme reagovat na poptávku našich zákazníků a v případě, že u vybraných produktů dochází k rychlému vyprodání, optimalizujeme množství tak, aby si vyhlédnuté zboží mohli zájemci zakoupit.“
Vypadá to, jako by měly obchody málo zaměstnanců nebo personál nestíhal, protože další věc, na kterou si často stěžujete, je chybějící zboží v regálech. Zajímá nás, co je příčinou, je to snad fakt, že více zboží obchod nemá, personál má příliš práce nebo snad pracovat nechce?
„Moje vášeň je prohledávání letáků a hledání akčních cen a slev. Jenže v poslední době se mi stává, že je cena rozdílná v obchodě a v letáku. Nebo zboží v řetězci chybí úplně. Jsem pak zklamaná, protože nemám to, co jsem si pracně našla. Sama sebe se ptám, proč to obchody do letáku dávají, když je realita ve výsledku jiná?“ – Jarmila (63)
Chybějící pečivo vás také znepokojuje. Někdy se stává, že máte dle vašich slov výběr pouze ze starších kousků nebo je celkový výběr pečiva omezený a vybrat si nemůžete tak, jak byste si přáli. „Je mi jedno, jestli jsem v obchodě ráno, odpoledne nebo večer a jestli je všední den nebo víkend. Očekávám neustále čerstvé a hlavně doplněné pečivo. Jsem tam v jejich otevírací době, takže požaduji perfektní stav a maximální výběr. To, co občas v obchodech je, je směšné. Chlubí se, že si pečivo pečou sami, ale nejsou schopni ho ani doplnit. Neříkám, že se to stává všude a pokaždé, ale už jsem to zažil a taková situace mi zůstala v hlavě.“ – Michal (35)
Ohledně otázky systému doplňování pečiva jsme se obrátili na obchodní řetězec Kaufland. „Při ranním otevření prodejny je v oddělení pečiva prezentovaný plný sortiment. Pravidelné kontroly dostupnosti všech artiklů v rámci sortimentu v úseku pečiva probíhají během celého dne. Nástrojem, který slouží k zajištění optimálního množství prezentovaného sortimentu je systém tzv. „Plánu pečení“. Pečení prostřednictvím denního „Plánu pečení“ je u akčních a ostatních artiklů přizpůsobeno momentálním potřebám zákazníků dané prodejny a udržení jejich spokojenosti s čerstvostí a dostupností,“ komentuje pro Kupi mluvčí řetězce Renata Maierl.
Obchody se snaží své zákazníky naučit používat samoobslužné pokladny, ale někdy se stane, že zboží, které je potřeba namarkovat, v systému úplně chybí. Někteří to řeší tak, že nákup v obchodě nechají a odcházejí, protože nemají čas to řešit.
„Pokud řetězce chtějí, abychom si na prodavače hráli sami, musí nám to taky umožnit. Jak je možné, že si nemůžu načíst zboží, protože ho nemohu najít? Po zavolání asistentky zjišťujeme, že opravdu chybí v seznamu. Tak buď na samoobsluhu chodit nebudu, protože mě to zdržuje, nebo ať mi to dají zadarmo. Tohle mě teda štve.“ – Tomáš (51)
„Ke kontrole zboží u samoobslužných pokladen dochází dvakrát týdně, v případě nahlášení problému z prodejny jej kolegové řeší kterýkoliv den. Zákazníci mohou využít abecední a fulltextové vyhledávání, případně se mohou obrátit přímo na personál v prodejně, který mohou přivolat stisknutím tlačítka na pokladně,“ říká za Lidl Eliška Froschová Stehlíková.
Poprosili jsme také obchodní řetězec Tesco o vyjádření ke kritice zákazníků. Tisková mluvčí Ivana Pavlousková komentuje: „Z našich zkušeností víme, že zákazníci velmi pozitivně reagují na atraktivní promoční aktivity, jako jsou slevy a kupóny na produkty, stejně jako na novinky, pokud jsou dobře vystavené a prezentované v prodejnách. Zákazník je pro nás vždy na prvním místě, a proto se snažíme co nejlépe plnit jeho očekávání. Optimalizaci velikosti objednávek a zásobování provádíme na základě analýzy historických dat a předpovědí. Klíčové je pro nás najít rovnováhu mezi dostatečným množstvím zboží pro zákazníky a minimalizací potravinových přebytků, pokud se produkt neprodá.“
Zdroje: Kupi, respondenti redakce, Kaufland, Tesco