Poplatek za papírové letáky: Podle odpůrců může znamenat velké zdražení v obchodech

Leták Lidlu, ve kterém si někdo kroužkuje slevu Ioannis7 / Shutterstock.com

V současné době se stále častěji diskutuje o ekologii a udržitelnosti. S tímto tématem souvisí i návrh ministra životního prostředí Petra Hladíka na zpoplatnění letáků a propagačních materiálů, které však může vést ke zdražení zboží a služeb. Mnoho malých a středních podnikatelů, kteří jsou na letácích a propagačních kampaních silně závislí, by totiž mohlo přijít o finanční stabilitu.

Přečtěte si také

Acidofilní mléko, kefír a podmáslí: Jaký je mezi nimi rozdíl a který produkt upřednostnit?

Ze schránky do koše

Ministerstvo životního prostředí chce obchodníkům stanovit povinnosti, jak mají doručovat reklamní letáky. V rámci novely zákona o obalech chce ministerstvo vyřešit problematiku slevových letáků, které mnohdy téměř okamžitě po prolistování končí v koši.

Papírové letáky přitom tvoří až 30 % objemu kontejnerů na papír a náklady na jejich likvidaci platí přímo obce. To by se mělo díky připravované novele změnit. „Nejedná se o zákaz letáků. (…) Snahou ministerstva je narovnat současný nevyvážený systém, kdy za odvoz a recyklaci reklamních letáků platí obce a nikoliv ti, kteří je dostávají na trh,“ sdělil ministr životního prostředí Petr Hladík na tiskové konferenci.

Letáky ve schránkách KYNA STUDIO / Shutterstock.com

Letáky jen pro ty, kdo o ně stojí

Podle vize ministerstva životního prostředí by měly být tištěné letáky doručovány pouze lidem, kteří o ně mají zájem. Letáky chce totiž nově zdanit recyklačním poplatkem, který má za cíl motivovat firmy k využívání ekologičtějších metod marketingu a minimalizaci tištěného odpadu. Tak alespoň zní návrh ministra životního prostředí Petra Hladíka, který byl zveřejněn počátkem měsíce.

Dle mnohých odpůrců je však ministrův návrh v rozporu s realitou tržního hospodářství a nezohledňuje dopady, které by poplatek mohl mít na spotřebitele i obchodníky. Mnohé podniky, zejména menší a střední firmy, mohou totiž čelit vyšším nákladům, které budou muset přenést na své zákazníky. To znamená, že ceny produktů a služeb mohou vzrůst.

Spolupráce ministerstev bude nutná

Návrh ministra Hladíka vzbudil rozporuplné reakce. Přímá regulace reklamy je totiž v gesci ministerstva průmyslu a obchodu. „Opomíjím teď skutečnost, že MŽP dlouhodobě prokazuje totální neznalost tržního prostředí reklamních letáků. Nemohu však nechat bez povšimnutí, že pan ministr Hladík chce zdanit reklamní letáky, a ještě říká obchodníkům, jak by v budoucnu měli postupovat při jejich distribuci. MŽP zde výrazně překračuje své kompetence, neboť jakákoli regulace reklamy spadá do gesce ministerstva průmyslu a obchodu,“ uvedl Tomáš Prouza, prezident Svazu obchodu a cestovního ruchu (SOCR).

SOCR vyzývá obě ministerstva k úzké spolupráci. Stát nemůže firmám nařizovat, jak a komu mají doručovat své reklamní materiály. Z pohledu obchodníků je tento přístup zcela nepřípustný, a proto vyzýváme obě ministerstva ke společnému jednání,“ dodal Prouza.

Žena je na notebooku, před ní je grafika reklamy dee karen / Shutterstock.com

Očekává se růst digitálního marketingu

Zavedení recyklačního poplatku může vést k zásadním otázkám o udržitelnosti ekonomiky a životního prostředí. Na jedné straně je snaha o recyklaci a snížení odpadu více než nutná, na druhé straně je potřeba brát v úvahu, jak takové legislativní kroky zasáhnou do každodenního života občanů a fungování podniků.

Vzhledem ke zpoplatnění je možné, že firmy začnou upřednostňovat alternativní formy marketingu. Mnohdy se jedna o digitální kanály, které jsou nejen ekologičtější, ale často i efektivnější. To však může být pro některé firmy problematické, protože ztratí svůj nejčastější způsob komunikace se zákazníky.

Online letáky jsou stále oblíbenější

Vzhledem k rozšiřujícím se trendům v online marketingu začínají zákazníci vnímat digitální způsoby propagace jako rovnocenné. Také v Kupi dlouhodobě pozorujeme, že řada spotřebitelů postupně přechází na online verze letáků a stále více jich využívá také mobilní aplikaci Kupi, případně aplikace obchodů. Ty mají o využití online prostředí velký zájem.

„Dle našich dat navštívilo minulý měsíc webovou stránku Kupi.cz 2,2 milionu reálných uživatelů. Trend konzumace letáků v digitální podobě je tedy dlouhodobě rostoucí," říká David Kopčil, jednatel Kupi.„Předpokládáme, že v dlouhodobém horizontu se papírové letáky stanou neudržitelnými. Důvody jsou například vyšší náklady, neekologičnost, nižší flexibilita, nemožnost vyhodnocení zásahu atd. Očekáváme, že klienti tuto variantu postupně opustí, což se v nějaké míře už děje,“ dodává.

Nakupování přes internet Art_Photo / Shutterstock.com

Co na to spotřebitelé?

Otázkou je, zda jsou spotřebitelé ochotni ve prospěch životního prostředí akceptovat vyšší ceny za produkty, nebo převládne obava z nedostatku peněz v rozpočtu domácností. Pro zákazníky to znamená, že s největší pravděpodobností zaznamenají nárůst cen v obchodech.

Zdražení by se mohlo projevit nejen na cenovkách supermarketů, ale i v restauracích, službách a dalších oblastech. Spotřebitelé tak nakonec budou muset slevit ze svých očekávání a dát přednost levnějším alternativám oblíbených produktů, což by mohlo vést ke zvýšení zájmu o privátní značky českých obchodních řetězců.

Největší ránu způsobí seniorům

Skupinou, kterou tato změna zasáhne nejvíce, jsou bezesporu senioři, kteří jsou při hledání slev ve většině případů přímo odkázáni na tištěná média. „Dnes stojí doručení jednoho letáku zhruba 50 haléřů. V případě adresného doručení jde o částku 10 korun za kus nebo více. To je zdražení o 2 000 %. (...) V případě zájmu o několik letáků svých oblíbených obchodů každý týden se bavíme o výdajích v řádech stovek korun měsíčně. Opravdu chce pan ministr zatížit seniory dalším takto nesmyslným poplatkem? uvedl v tiskové zprávě Pavel Březina, předseda představenstva Asociace českého tradičního obchodu.

Podle jednatele Kupi Davida Kopčila však situace není tak tristní. Řada seniorů je již digitálně zdatná, což můžeme potvrdit i u našich uživatelů na Kupi. V některých případech je pro ně digitální verze letáků v počítači i v mobilním zařízení dokonce pohodlnější. Mohou si nastavit velikost písma podle svých potřeb, využít přímého hledání v letácích apod. Pro omezené počty zákazníků nevlastnících počítač pak mají prodejci připravené tištěné letáky přímo na prodejnách.“

Seniorka se dívá ustaraně na účet z obchodu Prostock-studio / Shutterstock.com

Je třeba zohlednit také inflaci

Zpoplatnění letáků navíc přichází v době, kdy se ekonomika již potýká s tlakem inflace, která v posledních letech znatelně zvyšuje ceny zboží a služeb. O to více je pravděpodobné, že budou podnikatelé nuceni zohlednit své výdaje na konečných cenách.

„Místo toho, aby vláda dále zmírňovala dopady inflace posledních let, přichází s návrhem, který ještě více, a hlavně zbytečně, zatíží trh i občany. Negativní dopady novely zcela zastíní sporné ekologické přínosy, na které se ministr Hladík tolik upíná. Očekávané zdražení zboží a služeb nejvíce odnesou ekonomicky nejzranitelnější skupiny obyvatelstva, včetně seniorů. Ministr Hladík tímto návrhem zvedá byrokracii a náklady firem v době, kdy by měla být prioritou podpora obyvatelstva a podnikatelského prostředí,“ dodal Prouza.

Zdroje: Ministerstvo životního prostředí, SOCR ČR, Retail News, Kupi