Vadí vám papírová brčka? Nápoj Capri-Sun založil petici proti EU a požaduje zpět plastová

Nápoj Capri-Sun v supermarketu WonderPix / Shutterstock.com

Německá společnost Capri-Sun, která vyrábí stejnojmenný sladký nápoj, zveřejnila petici pro znovu zavedení plastových brček. Zákazníkům údajně na papírových brčkách vadí, že se brzy rozmočí a je z nich cítit papírová chuť. Přestože petici podepsalo už přes 40 tisíc lidí, podle odborníků nemá moc šancí na úspěch.

Přečtěte si také

Voňavé i toxické! Těmto druhům svíček se v obchodě radši vyhněte obloukem

V České republice platí zákaz jednorázových plastových brček od roku 2022. Výjimku mají například speciální široká brčka, která deklarují, že jsou znovu použitelná. V EU platí nařízení už od roku 2021. Jaký máte názor na papírová brčka vy? Napište nám svůj názor do diskuze.

Capri-Sun spustil online petici

Výrobce oblíbených ovocných nápojů, které se v Česku proslavily díky televizním reklamám na přelomu tisíciletí, zveřejnil svou petici v srpnu. Evropskou unii vyzývá ke zvážení zákazu plastových brček, respektive ke zrušení nařízení používat papírová brčka, protože zákazníkům údajně nevyhovují.

„Uvědomuju si, že papírová brčka jsou k přírodě šetrnější, ale plastová mi vyhovovala víc. Nerozmočí se a hlavně se dají vymýt a použít znova, což jsme doma dělali,“ říká pro Kupi mladá maminka Veronika. „Mně to vadí třeba u McDonalda. Tam jsem si dával kolu nebo shake a nebyl problém, ale teď s těma papírovýma brčkama je to hrůza. Je to rozmočené,“ přidává se pětatřicetiletý Michal.

Podobné ohlasy zřejmě dostává i Capri-Sun. „Potřebujeme vaši pomoc, abychom dosáhli pozitivní změny,“ píše vedení v petici. „Ve firmě Capri-Sun se snažíme o inovace směrem k udržitelnosti a zároveň dbáme na pohodlí a funkčnost pro naše zákazníky. Víme, že přechod na papírová brčka v roce 2021 nebyl pro mnohé z vás ideální, protože jsou méně funkční a sáček a papírové brčko je třeba pro recyklaci oddělit, což není vždy praktické,“ píše Capri Sun.

V současné době je pod online peticí podepsáno přes 40 000 lidí z celé EU. Cílem je 1 milion.

Nápoj Capri-Sun na zemi Jose HERNANDEZ Camera 51 / Shutterstock.com

Firma chce recyklovat plastový obal i brčko

Capri-Sun se neprodává v plastové lahvi, ale ve specifickém pytlíčku. Ten byl dříve vyroben z vícero materiálů, takže jej nebylo možné společně s plastovým brčkem vhodit do žlutého kontejneru. Nyní ale společnost chce přejít kompletně na plast.

„Myslíme si, že existuje lepší způsob. Naše staré sáčky byly vyrobeny z více materiálů a nebylo možné je recyklovat. Začátkem tohoto roku jsme představili nový sáček vyrobený z recyklovatelného monomateriálu (PP). Naším cílem je vrátit na trh recyklovatelná plastová brčka, aby bylo možné sáček i brčko recyklovat společně. Tímto způsobem můžete obojí snadno zlikvidovat,“ argumentují autoři petice.

Šéf Capri Sun Roland Weening řekl, že společnost pracuje na vyjednání výjimky od EU.

Situace v ČR a cíl EU

V České republice sněmovna přijala výše zmíněné nařízení v roce 2022, ale mělo platit už o rok dříve jako ve zbytku Evropské unie. Podmínkou pro zákaz konkrétních druhů plastových výrobků bylo podle důvodové zprávy ministerstva životního prostředí vždy to, aby existovala dostupná a cenově přijatelná alternativa.

Zákon pak kromě zákazu některých výrobků zavedl také některé další kontroverzní požadavky. Například nádoby do objemu tří litrů s uzávěry a víčky z plastu musí mít tyto uzávěry připevněny k výrobku.

Různé plastové kelímky, brčka a příbory na hromadě Prostock-studio / Shutterstock.com

A co další související opatření? Třeba u hygienických vložek, tamponů, vlhčených ubrousků či tabákových výrobků s filtry musí výrobci uživatele informovat o tom, jak se jich po použití správně zbavit. Výrobci některých produktů také musí uživatele upozornit na dostupnost opakovaně použitelných alternativ.

Cílem EU je snížit podíl plastů v potravinovém průmyslu a naopak zvýšit recyklaci například lahví. V roce 2025 to má být 77 % hmotnosti obalů uvedených v daném roce na trh nebo do oběhu, v roce 2029 až 90 %.

Zdroje: Kupi, Ekonews, Change, MŽP ČR, Business Green, Stern