Z pohodlí domova lidé třídění zvládají. Rohlík rozšiřuje vybírání použitých PET lahví

Muž nese papírovou krabici s pet lahvemi Wanan Wanan / Shutterstock.com

Je tomu necelý rok, kdy internetový supermarket Rohlík umožnil zákazníkům při převzetí svých nákupů kurýrům odevzdat také použité PET lahve. Pilotní projekt ověřil poměrně velký zájem účastnit se recyklace a plánovaného zálohování, na základě čehož prodejce rozšířil možnost zpětného odběru plastových lahví. Jak ale Rohlík současně zjistil, ochota lidí recyklovat a vracet PETky má jeden velký háček.

Přečtěte si také

Lidl otevírá samostatné prodejny Parkside pro kutily

Konec hromadícím se PETkám

Pilotní projekt Rohlíku funguje od loňského listopadu. Za tu dobu zákazníci k recyklaci vrátili více než 6 tisíc kusů obalů. Největší zájem je o zpětný odběr ve velkých městech, konkrétně v Praze a v Brně.

A protože se testovací provoz mezi lidmi osvědčil, rozhodl se Rohlík zrušit stávající limit 6 kusů plastových lahví, které bylo až dosud možné s jednou návštěvou kurýra odevzdat. Od června je možné vracet neomezený počet nesešlapaných PET lahví. Jejich sbírání, skladování i předávání potom mají usnadnit recyklační sáčky, které si lze zdarma vyžádat u kurýrů Rohlíku.

„Rohlík zrušil limit na počet vrácených PET lahví, protože zákazníci byli s pilotním zálohováním velmi spokojení. Nyní můžete při nákupu vrátit neomezené množství lahví, a pokud projevíte zájem, kurýr vám nabídne speciální recyklační sáček,“ potvrdila pro Kupi tisková mluvčí Rohlíku Denisa Morgensteinová.

Muž a dívka třídí doma plastové lahve Pinkyone / Shutterstock.com

Příprava na blížící se zálohování

Cílem projektu je podle CEO Martina Beháňa nejen příprava na plánovaný systém zálohování, ale také aktivní ochrana životního prostředí a usnadnění třídění odpadu.

Jako první na trhu jsme zavedli pilotní zálohování PET lahví, u online služby šlo dosud o bezprecedentní krok. Chtěli jsme tak aktivně přispět k ochraně životního prostředí a usnadnit našim zákazníkům recyklaci,“ vysvětlil rozšiřování služby Beháň, jak uvedl Deník.cz. Právě pohodlí recyklace je mezi lidmi klíčovým faktorem, který do velké míry ovlivňuje jejich ochotu se na třídění podílet.

80 % lidí by třídilo více, kdyby to šlo z domu

Jak totiž Rohlík zjistil na základě průzkumu, který si v loňském roce nechal realizovat společností IPSOS na tisícovce respondentů, motivace recyklovat se u lidí zvyšuje s možností vyhazovat nebo odevzdávat použité PET lahve v co nejtěsnější blízkosti domova nebo práce.

„Průzkum IPSOS ukázal, že 80 % lidí by třídilo více, pokud by recyklace byla dostupná přímo z domova. Tento systém na Rohlíku usnadňuje třídění a motivuje k ekologickému chování. Kurýři sbírají lahve a Rohlík data používá k dalšímu zlepšování svých služeb. V rámci projektu spolupracujeme i s Ministerstvem životního prostředí, kterému sdílíme data,“ doplnila pro Kupi Morgensteinová.

Dávání plastové lahve do kontejneru Scharfsinn / Shutterstock.com

Zálohování si lze vyzkoušet i jinde

Na podobném principu bylo možné si zálohování vyzkoušet také díky spolupráci Mattoni a internetového Košíku. Při zakoupení speciální edice minerálních vod byla zákazníkům naúčtována záloha 3 koruny. A jakmile se prázdné a nesešlapané obaly vrátily kurýrovi, záloha byla vrácena v plné výši.

Aktuálně je rovněž možné si odevzdávání PET lahví a průběh blížícího se zálohování vyzkoušet i osobně, a to prostřednictvím vratných automatů. Ty jsou napříč celou republikou dostupné například u vybraných prodejen Kaufland nebo Lidl. Za vrácené lahve či plechovky zatím obdržíte slevové kupony. Loni se do testovacího provozu výkopových automatů zapojily i některé prodejny Albert.

Zavedení plošného zálohového systému na PET lahve a plechovky by potom v České republice mělo oficiálně začít již v příštím roce.

Zdroje: Rohlík, ČTK, Mattoni, Lidl, Kaufland, Deník