Nový leták se hemží zajímavými slevami, jenže jakmile dorazíte do obchodu, nenajdete téměř nic z toho, pro co jste šli. Přesně to je problém spousty zákazníků, kteří si stěžují na vyprodané zboží v obchodech už na začátku akce. Co za tím stojí a co na to říkají obchody?
Když si člověk udělá čas a vyrazí do obchodu koupit zboží, které obchodník inzeruje jako výhodné, očekává, že si jej bude moct zakoupit. Jenže čím dál častěji se stává, že zboží vůbec není skladem.
Zákazníci se čím dál více ozývají se stížnostmi o neustále vyprodaném zboží. Trápí je, že přestože se vydají do obchodu v první den platnosti akce, regály zejí prázdnotou. V lepším případě najdou štítek „Omlouváme se, zboží je momentálně vyprodáno,“ v tom horším nenajdou ani zboží, ani omluvu. To se děje tak často, že se zákazníci začínají přemýšlet, jestli se nejedná o nekalou praktiku.
Obchodník nabízející akční cenu musí mít zajištěný dostatečný počet kusů. V úvahu musí vzít nejen to, jak dlouho bude akce trvat, ale také výši slevy a rozsah reklamy, kterou pro danou akci vytvořil. Pokud tak neučiní, jednalo by se o klamavou reklamu, jíž by se obchodník snažil zákazníka pouze nalákat do prodejny. Tyto informace ostatně nařizuje i zákon. Přesněji to stanovuje Příloha č. 1 písm. d), § 24 odst. 1 písm. a) zákona č. 634/1992 Sb., o ochraně spotřebitele.
Každý obchod má své způsoby, jak se na slevové akce připravuje, občas je ale zájem zákazníků zkrátka příliš vysoký a přesný počet zásob nelze přesně odhadnout. Například Lidl má jasné postupy, které se odvíjí třeba i podle běžného nákupního chování zákazníků v dané prodejně.
„O naše akční nabídky je zpravidla velký zájem a může se tak stát, že dojde k rychlému vyprodání zboží. Akční nabídky se totiž plánují s velkým časovým předstihem a pro každou prodejnu existuje stanovený příděl daného výrobku,“ vysvětlila pro Kupi tisková mluvčí Lidlu Eliška Froschová Stehlíková.
Plánování slevových akcí probíhá tak, aby měly jednotlivé pobočky obchodů nachystané zásoby co možná nejpřesněji. Obchod k tomu potřebuje spoustu informací o svých prodejnách i zákaznících.
„Jedná se například o předchozí zkušenosti s prodejem daného produktu v dané oblasti, specifika daného regionu (demografické faktory, socioekonomické podmínky, preference zákazníků), velikost prodejny, návštěvnost aj. I v rámci stálé nabídky se však našim zákazníkům snažíme vždy poskytnout široký výběr zboží vysoké kvality za nejnižší možnou cenu na trhu,“ dodává Eliška Froschová Stehlíková.
Kaufland údajně vyvinul velmi přesný systém plánování, díky němuž může dobře odhadnout potřebné zásoby. Není tedy obvyklé, že by neměli zboží skladem.
„Akci vždy plánujeme tak, aby množství vyšlo na celou dobu akce. V tomto ohledu máme velmi profesionální systémy, které nám umožňují plánovat relativně přesně. Naším cílem je přesné plánování odprodejů, aby nám zboží nezbývalo po akci,“ sdělila pro Kupi Renata Maierl, tisková mluvčí Kauflandu.
Že by neměli dostatek zboží při slevových akcích, se Kauflandu spíše neděje. „Nedostatek zboží nepociťujeme. Také se nám neděje to, že bychom vyprodali akční množství v prvním dni akce. Samozřejmě může existovat stav, kdy dodavatel zboží z nějakého důvodu nedodá (porucha kamionu, porucha linky), to se může při našich téměř 20 000 položkách v sortimentu někdy stát. Je to však velmi výjimečné a obvykle se to netýká akce nebo akčního množství. Naším cílem je, aby zákazník měl zboží dostupné v našich prodejnách po celou dobu trvání akce,“ dodává tisková mluvčí Kauflandu Renata Maierl.
Zdroj: Česká obchodní inspekce, Kupi