Co dělat, pokud ztratíte malé dítě v obchodě, nebo nějaké zatoulané najdete?

Malé dítě se samo prochází mezi regály s oblečením. Gorloff-KV / Shutterstock.com

Stačí chvilka nepozornosti nebo zmatku v davu a malé dítě se vám snadno ztratí z očí. Pokud se tak stane v prodejně, hypermarketu nebo obchodním centru, je dobré jednat rychle a s rozvahou. Jak se nejlépe zachovat a koho požádat o pomoc? A co dělat, pokud naopak najdete zatoulané dítko vy?

Přečtěte si také

Do Česka míří německý řetězec Woolworth. Konkurence pro Pepco, Action i Kik

Hledejte a požádejte pracovníky o pomoc

Podle společnosti SSI Group, která zajišťuje ostrahu v mnoha obchodních centrech po celé České republice, dochází k hledání dětí poměrně často, případů přibývá hlavně o prázdninách. Ve většině situací se zaběhlé děti velmi rychle najdou. I přesto je dobré zachovat chladnou hlavu a postupovat racionálně, přesto rychle.

Jako první se doporučuje dobře rozhlédnout po svém okolí a volat na dítě jménem. Pokud vám zmizelo z očí v prodejně, je pravděpodobné, že v ní stále je. Následně je nejlepší se co nejdříve obrátit na prodavače, personál nebo pracovníky informačního stánku, kteří vám pomohou dítě vyhlásit.

„Pokud se dítě ztratí v nákupním centru, rodiče by měli neprodleně informovat pracovníka na informacích, na pokladně nebo ostrahu, prostřednictvím kterých se tato informace rozšíří co nejrychleji mezi ostatní návštěvníky a zaměstnance centra. Chybou by bylo sami zmateně pobíhat mezi regály,“ radí občanům například Městská policie Zlín.

Žena v uniformě Security hovoří v obchodě do vysílačky. New Africa / Shutterstock.com

Jaké informace ochrance nebo infostánku sdělit?

Budou se vás ptát především na popis dítěte, jeho věk, oblečení a poslední místo, kde bylo spatřeno, případně na to, zda má u sebe mobilní telefon a umí ho používat, nebo zda máte domluvené nějaké místo setkání. Nezapomeňte si rovněž s pracovníky vyměnit telefonní číslo či jiné kontaktní údaje na sebe.

Nebojte se ztrátu ohlásit na policii

Vyhlášení mikrofonem na prodejně nebo v obchodním centru nepomohlo? Zavolat v této chvíli samozřejmě můžete i na policii, případně o takové ohlášení požádat pracovníky ostrahy nebo informací nákupního centra.

„Pokud se totiž hledané dítě do pravidly určeného času nenajde, voláme na pomoc policii. S hlášením na linku 158 nebo nejbližší policejní služebnu není dobré otálet. Počítá se každá minuta,“ uvedl Daniel Knápek z SSI Group. Před příjezdem policistů si připravte doklady (své i dítěte), které po vás budou vyžadovány.

Jak se zachovat při nalezení ztraceného dítěte?

Setkat se při nákupech můžeme i s opačnou situací, kdy dítě bez rodičů najdeme. V takovém případě je nejlepší s ním promluvit (pokud to jeho věk či stav dovoluje) a pokusit se ho uklidnit. Následně dát vědět pracovníkům obchodu, případně zavolat policii.

„Není nic jednoduššího, zejména, pokud dítě nekomunikuje, tak klidně hned zavolat policii,“ doporučil pro Kupi Jakub Halfar, Area Manager SSI Group, a dále dodal: „Pokud to situace umožňuje a dítě komunikuje, tak pak – zeptat se na jméno a s kým přišlo (maminka, tatínek, babička, ), pak případně požádat nejprve pokladní v obchodní jednotce pokud mají rozhlas, mohou jako první zkusit vyhlásit tam – popřípadě se obrátit na infostánek nebo klidně hned volat policii.

Není-li to navíc nutné a personál obchodu o ztraceném dítku již ví, je dobré zůstat s ním na místě a nikam jej neodvádět. Mnohé děti jsou naučené, že nemají s cizími lidmi nikam chodit a mohli bychom je ještě více rozrušit. Navíc je možné, že se rodiče nebo kdokoliv z hledajících bude na dané místo vracet.

Plačící dívka na lavičce v obchodním centru Andrew Angelov / Shutterstock.com

Na případné zatoulání se s dětmi připravte

  • Nejen na nákupy, ale i při cestování, festivalech a jiných hromadných akcích je dobré mít pro děti připravené cedulky, visačky nebo speciální náramky, na které napíšete jejich a své kontaktní údaje.
  • Ke sledování zatoulaných dětí mohou pomoci i různé aplikace instalované do jejich telefonu nebo hodinek, případně uložení lokalizačního čipu do batohu nebo kapsy.
  • Doma si promluvte o tom, jak se při ztrátě zachovat. „Dítěti je dobré vysvětlit, na koho se může obrátit o pomoc a jakých lidí se by naopak mělo stranit. Bezpečnou osobou může být maminka s kočárkem, prodavačka nebo policista, doporučil Knápek.
  • Před nákupy, návštěvami neznámých míst nebo rušnými akcemi je dobré si rovněž ujasnit místo, na kterém se v případě rozdělení opět potkáte.

Zdroje: SSI Group, Městská policie Zlín