Zrušením papírových letáků nic nekončí: Senioři jsou stále technologicky gramotnější a přechází na digitální akce

Poštovní boxy plné letáků KYNA STUDIO/Shutterstock.com

V České republice se každoročně vyprodukují miliardy reklamních letáků, které se aktuálně stávají tématem vášnivé debaty. Ministerstvo životního prostředí navrhuje jejich zpoplatnění z důvodu ekologických i ekonomických. Senioři se však obávají, že přijdou o důležitý zdroj informací. Přitom většina z nich již zvládá moderní technologie, jako jsou mobilní telefony a tablety.

Přečtěte si také

V Česku otevřela první SMS prodejna. Pomocí zpráv nakoupíte ve Veverských Knínicích

Výzva pro seniory: Od papíru k digitálu

Senioři v České republice se obávají, že plánované omezení papírových letáků by mohlo narušit jejich každodenní život. Pro mnohé z nich jsou tištěné letáky důležité při rozhodování o nákupech.

Předsedkyně Rady seniorů ČR Lenka Desatová uvedla pro Českou televizi: „Pokud seniorům vezmete tištěný leták, v podstatě je tím odříznete od informací a sociálně diskriminujete. Když jsme Ministerstvo životního prostředí upozorňovali na negativní sociální dopady novely, bylo nám řečeno, že na její přijetí to nemá a nemůže mít vliv,“ tvrdí šéfka seniorské organizace.

Avšak s narůstající digitalizací a dostupností technologií, jako jsou chytré telefony a tablety, se nabízí alternativa v podobě elektronických letáků, například prostřednictvím platformy nákupních rádců jako je Kupi.cz.

Ekologický pohled: Zátěž pro přírodu

Ministerstvo životního prostředí vnímá tištěné letáky jako významnou ekologickou zátěž. „Každý rok se v Česku produkují přibližně čtyři miliardy kusů, což odpovídá zhruba dvaceti tisícům tun odpadu,“ uvedl Jan Maršák, ředitel odboru cirkulární ekonomiky a odpadů. Náklady na likvidaci tohoto odpadu nesou především obce, což ministerstvo považuje za neudržitelné. Navrhovaný recyklační poplatek by měl přenést část těchto nákladů na výrobce letáků.

Senioři a moderní technologie: Překážka, nebo příležitost?

Navzdory obavám seniorů ze ztráty papírových letáků průzkumy ukazují, že většina z nich již ovládá základní funkce mobilních zařízení. Elektronické letáky by mohly nabídnout nejen ekologičtější alternativu, ale také pohodlnější přístup ke slevám a akcím, a to kdykoliv a kdekoliv.

„Zákazníci stále častěji dávají přednost prohlížení akčních nabídek hypermarketů a supermarketů v digitální formě. Tento trend potvrzuje rostoucí počet uživatelů, kteří navštěvují webové stránky Kupi nebo používají mobilní aplikaci, a to včetně seniorů. Jedním z hlavních nedostatků papírových letáků je jejich drobné písmo. Oproti tomu digitální verze nabízí možnost upravit velikost textu pro lepší čitelnost, což představuje významnou výhodu zejména pro seniory,“ uvedla pro redakci specialistka z nákupního rádce Kupi.cz Monika Kopčilová.

Dle dat z Netmonitor navštívilo v červenci webovou stránku nákupního rádce Kupi.cz 2,2 milionu reálných uživatelů, což dokazuje, že trend konzumace letáků v digitální podobě je rostoucí.

Seniorka drží v ruce telefon, v pozadí nákupní vozík a zboží Stokkete / Shutterstock.com

Výhody digitálních letáků očima seniorů

Mezi hlavní benefity digitálních letáků patří kromě možnosti zvětšit si písmo zejména snadné srovnání cen z různých obchodů. Tato možnost je v tištěné formě obtížně realizovatelná a časově náročná. „V papírovém letáku nikdy nemáte jistotu, že zrovna ta nabídka je tou nejvýhodnější,“ poznamenal jeden ze seniorů aktivních v diskuzi na Kupi.cz.

„Upřímně mě vytáčí, jak se ti, co tisknou letáky, ohání seniory. Je mi 69 a já ani nikdo z mého okruhu známých v důchodu papírové letáky nečte. Schránky jsou v našem paneláku polepené samolepkami s textem NEVHAZOVAT LETÁKY, a tak k nám už ani nikdo z distribuce nechodí. Na tabletu jsem denně, a ač mám akce rád, tak si je hledám už jen na internetu, kde máte mnohdy letáky s předstihem,“ píše další diskutující pan Petr.

Zatímco Ministerstvo životního prostředí usiluje o snížení ekologické stopy, zástupci seniorů se obávají ztráty důležitého zdroje informací. Řešením by mohlo být podporování spolků pro seniory spojené se vzděláváním v oblasti digitální gramotnosti mezi starší generací a díky tomu zajištění přístupu k elektronickým letákům. Senioři by tak mohli těžit z moderních technologií a nebyli by ochuzeni o důležité informace o slevách a akcích.

Zdroj: Kupi, Výzva k zastavení novely obalového zákona, ČT24, Facebook, Netmonitor