Mnoho zákazníků si neuvědomuje, že zboží je až do okamžiku zakoupení stále vlastnictvím obchodu. Z právního pohledu je tedy problematické, když dítěti před zaplacením dáte jíst pečivo, otevřete mu nápoj, nebo když si sami „na zkoušku“ stříkáte deodorant či mačkáte ovoce, abyste zjistili, zda je měkké. Zeptali jsme se velkých supermarketů, jak se k tomuto problému staví.
Sepsali jsme 5 největších zlozvyků zákazníků, které jsou často skloňovány v diskusních fórech. Někteří je obhajují, jiní jsou zásadně proti. Kupi oslovilo osobně několik zákazníků a také získalo vyjádření od supermarketů, jako jsou Albert, Kaufland nebo Globus. Napište nám do diskuze, jakých zlozvyků si všímáte vy a jestli vám vadí.
„Vím, že by se to asi nemělo, ale přiznám se, že voňavku si před koupením stříknu. Přece potřebuju vědět, jak voní,“ prozradila pro Kupi zákaznice Ivana. Co na to supermarkety? „Počítáme s tím, že zákazník si přivoní nebo zkusí parfém,“ odpověděla na dotaz Kupi Aneta Turnovská, tisková mluvčí Globusu.
Tyto malé prohřešky neřeší ani Kaufland. „Snažíme si udržet prozákaznický, aktivní a vstřícný přístup. Naším cílem je pomáhat zákazníkům s přátelským a nekomplikovaným řešením, aby jejich nákupní zážitek byl co nejlepší,“ odpověděla Kupi Renata Maierl za Kaufland.
Nicméně v pořádku to není a dle legislativy i oficiálních provozních řádů supermarketů zákazníci nesmí zboží nijak užívat, dokud jej nezaplatí. Problém nastává v případě, kdy si zákazník produkt nakonec nekoupí a přenechá jej v regálu někomu jinému. Ten chce samozřejmě nový, nerozbalený produkt, a tak vzniká problém.
Kdo má dítě, zřejmě to chápe, ale mnozí nemůžou tento zlozvyk ostatních zákazníků přenést přes srdce. Jak může někdo dát dítěti jíst rohlík nebo mu otevřít džus ještě mezi regály? Tato otázka velmi rezonuje v diskusích.
„Kus rohlíku v krámu neřeším, taky občas dám třeba půlku rohlíku synovi do ruky, aby byl klid a mohla jsem v klidu nakoupit (půlku proto, abych tu druhou měla v sáčku a nezapomněla ho zaplatit ),“ píše pod příspěvkem na facebooku Kupi paní Anna.
„Běžně dávám dítěti jídlo ještě v obchodě. Nakupuji už pouze se skenerem, takže nejdřív pípnu a pak si to může dát. Stejně tak si rozdělám třeba vodu, když mám žízeň já. A nikdy se nestalo, že bych nezaplatila,“ obhajuje své jednání ve stejné diskusi Daniela. Co na to prodejci?
Známe postoj například supermarketu Albert: „Maminky i tatínkové jsou samozřejmě velmi vítaným zákaznictvem v našich prodejnách. Situace, kdy dají rodiče během nákupu svým dětem pití nebo tyčinku či rohlík a zaplatí ji až při odchodu, jsou běžné a nákup nijak neomezují,“ řekl Kupi za Albert Jiří Mareček.
Správně by měl zákazník při nakupování použít nákupní košík nebo vozík, ovšem ani zde není personál v praxi tak přísný, jak hovoří regule. Dávání zboží do kočárku nebo vlastní tašky neřeší, naopak někdy to vítají.
„V hypermarketech Globus lze vídat velké množství zákazníků, kteří vkládají nákup rovnou do své tašky. Činí tak naprosto běžně ti, kteří u nás kupříkladu používají k nákupu technologii Scan&Go, ta na tomto principu totiž stojí,“ říká Aneta Turnovská z Globusu.
Podobně to vidí i Kaufland a také zmiňuje technologii, která umožňuje nakupování se skenerem nebo telefonem. „Pokud použijí při svém nákupu skener nebo skenují svůj nákup do mobilu, nemusí nákup vykládat u pokladny a jen naskenují na samoobslužné pokladně svůj nákup a zaplatí. Je to oblíbená forma nákupu,“ uvedla pro Kupi Renata Maierl z Kauflandu.
Asi každému se v obchodě někdy stalo, že něco rozbil. Je zákazník povinen danou věc zaplatit?
„Jednou jsem, ještě snad na základce, batohem rozbil víno. Všude na zemi byla červená voda a bylo to hrozný, všichni se na mě koukali a nevěděl jsem, co mám dělat,“ svěřil se Kupi dnes už třicátník Michal. Pokud se jedná o nešťastnou náhodu, supermarkety zpravidla vzniklou škodu neřeší a zboží zákazníkovi neúčtují. Situace se samozřejmě nesmí opakovat a nesmí se jednat o evidentní úmysl.
„V případě drobné nehody, kterou uvádíte, je zapotřebí pouze upozornit personál prodejny,“ uvádí Albert. „V případě nějaké nestandardní situace na prodejně si toto řeší naši kolegové v dané prodejně,“ potvrzuje Kaufland.
A co supermarkety říkají k mačkání ovoce? Na tento dotaz Kupi neodpověděl žádný z oslovených supermarketů, z čehož lze usuzovat jediné – jedná se o praktiku, která se prodejcům zřejmě moc nelíbí (z principu ani nemůže), ale nechtějí ztratit přízeň svých zákazníků.
Mačkáním totiž dochází k poškození ovoce, které může začít hnít, nehledě na to, že je to velmi nehygienické a zákazníci by k manipulaci s ovocem zeleninou, ale i pečivem měli vždy používat igelitové nebo papírové sáčky.
Všechny oslovené řetězce se ve svých vyjádřeních shodly na tom, že drobné nešvary tolerují. Důvodem je nepochybně prozákaznický přístup, vytvoření příjemného zázemí pro opakované nákupy a také to, že při zlozvycích zákazníků zpravidla nedochází k žádným velkým finančním škodám, nebo v kontextu denních tržeb jen k minimálním.
Zdroj: Kupi