Lidl se v Německu popral s Ikeou. Kdo cenový souboj vyhrál a jaký trumf vytáhl poražený?

Detail na logo Lidlu na německém letáku Ralf Liebhold / Shutterstock.com

Jak to dopadne, když si ceny porovnají dva řetězce známé pro své příznivé a dostupné ceny? Lidl v Německu vyvolal před pár dny pořádné pozdvižení. V rámci své marketingové strategie si posvítil na téměř totožné tři kousky nábytku, které nabízí i konkurenční Ikea, a zákazníkům jasně ukázal, kdo vychází levněji. Jak souboj dopadl a k jakému překvapivému kroku se poražený odhodlal?

Přečtěte si také

Už vás nebaví pořád ta stejná rýže? Přidání těchto surovin ji skvěle oživí

Pro nejlevnější nábytek do Lidlu?

Pod nadpisem „Bezkonkurenčně nejlevnější“ zahájil Lidl začátkem tohoto týdne kampaň, kterou uvedl ve svých německých letácích. Řetězec zveřejnil tři výrobky: Botník, nástěnný věšák a polici, jež prodává pod svými značkami a které jsou svým designem téměř k nerozeznání od podobných výrobků z kolekce TJUSIG od Ikea.

Co se však významně lišilo, byly ceny. Produkty Lidlu vycházely na první pohled výrazně levněji a společnost tímto krokem zákazníkům jasně demonstrovala, že v Lidlu se vyplatí nakupovat nejen potraviny, ale klidně i nábytek.

Leták Lidlu srovnávající věšák s identickým věšákem z Ikey Lidl

Ikea „o Lidl levnější“

Po takovém mediálním útoku na sebe samozřejmě pohotová reakce švédského nábytkářského giganta nenechala dlouho čekat. Ikea na německých stránkách brzy zveřejnila reakci. Všechny tři výrobky okamžitě zlevnila, a to ještě na ceny nižší, než uváděl během srovnání Lidl.

V překladu pod heslem „O Lidl levnější“ tak například představila botník TJUSIG za novou cenu 34 euro (cca 859 korun) namísto původních 79,99 euro, zatímco v německém Lidlu se stále prodává za 49,99 euro (cca 1263 korun). Polici zase zlevnila na 12 euro (kolem 300 korun), aby Lidl s cenovkou 19,99 euro (kolem 500 korun) již rozhodně nejlevnější nebyl.

Lidl vs. Ikea

Marketingová bitva v zahraničí samozřejmě neunikla ani ohromné pozornosti médií a uživatelů sociálních sítí. Někteří komentující na síti X, TikTok nebo LinkedIn například poukázali na skutečnost, že Ikea na nuceném zlevnění buďto velmi prodělává, nebo naopak nechtěně přiznala „nechutně“ vysoké marže, když je možné jít s cenami ze dne na den takto dolů.

Jiní zase ocenili pohotovou a vtipnou reakci nábytkářského řetězce, případně se postavili na stranu Lidlu a s tvrzením „špatná reklama, taky reklama“ odhadovali příznivý dopad této kontroverzní kampaně.

Leták německé Ikey Ikea

Český Lidl porovnává účtenky s Penny

Není to přitom rozhodně poprvé, kdy se Lidl pustil do konkurenčního boje a natvrdo zákazníkům ukázal, že v jeho prodejnách nakoupí výrobky komerčních i privátních značek levněji. V Německu například nedávno provedl porovnání totožného nákupu s diskontem Action. U nás v Česku pravidelně srovnává účtenky s Penny Marketem, naposledy „vítězství v cenovém souboji“ zveřejnila společnost v dubnu 2024.

Rohlík si to před lety rozdal s Tescem

Možná si také ještě vzpomenete na podobnou kampaň, kterou před dvěma roky inicioval náš největší internetový supermarket Rohlík.cz. Ten podobným způsobem srovnal cenu košíku totožných výrobků nejen s řetězcem Tesco (které mj. rovněž nabízí službu doručování nákupů domů) a prohlásil, že jeho ceny jsou stejně výhodné nebo lepší než v jiných kamenných obchodech.

A podobně jako nyní Ikea, ani tehdy si Tesco nenechalo nic líbit a okamžitě zahájilo odvetu. Pod heslem „Nenechte se opít...“ zveřejnilo vlastní cenové srovnání. Spor nakonec málem skončil u soudu a dnes se raději oba řetězce zaměřují na jiné marketingové strategie.

Zdroj: Lidl, Ikea, TikTok, sociální síť X, Kupi