Ojeté elektromobily nejsou problém. Životnost baterií je vyšší, než se strašilo, ukázala studie

Nabíjení auta aappp / Shutterstock

Přemýšlíte, že byste si taky pořídili elektrické auto? Třeba i ojeté? Je vysoce ekologické při jízdě po městě, nové modely mají dojezd i stovky kilometrů a ceny těchto vozů padají na zajímavé úrovně. Nová studie ukázala, že jen 2 % moderních elektromobilů potřebuje výměnu akumulátoru.

Přečtěte si také

Nejhorší zlozvyky zákazníků: Jí nezaplacené zboží a stříkají si deodoranty. Supermarkety to radši přehlíží

Napište nám do diskuze, jestli byste si pořídili ojetý elektromobil a proč. Studie společnosti Recurrent Auto, publikovaná v polovině roku 2024, zahrnula do svého výzkumu více než 20 tisíc elektromobilů různého stáří. Co se týče značek, nechybí zde vozy oblíbené také v České republice od Ford, Hyundai, BMW nebo Tesla.

Pouze 2 % moderních elektroaut měnila baterii

Studie ukázala, že s věkem vozidla, respektive s jeho datem výroby, roste pravděpodobnost výměny baterie. Elektromobily, které přišly na svět před rokem 2011, potřebovaly výměnu akumulátoru ve 30 % případů, zatímco moderní elektroauta vyrobená po roce 2016 pouze v 2 % případů.

Nízká poruchovost baterií se stále snižuje s tím, jak se vyvíjejí technologie v automobilovém průmyslu a přichází se na efektivní zlepšení. Není překvapením, že nejvyšší počet výměn baterií výzkumníci zaznamenali u vozů z úplně první generace elektromobilů, které jsou nyní až 14 let staré. V takovém případě je lithium-iontová zásobárna elektrické energie často důvodem potíží a její výměna může dosahovat až 50 % celkové ceny automobilu.

Grafika zobrazující pokles četnosti výměny baterií u elektromobilů vyrobených po roce 2015. Recurrent Auto

Jaká je maximální životnost baterie?

Elektromobily nejsou na trhu dostatečně dlouho na to, aby odborníci mohli přesně posoudit jejich dlouhodobou degradaci v horizontu více než 20 let.

Ovšem z ostatních zařízení, která používají akumulátory, víme, že jejich kapacita a výkon s časem vždy klesá. Jde tedy jen o to, jak rychlá tato degradace bude. U starších elektromobilů s výrobou okolo roku 2015 mohlo docházet k ročnímu úbytku dojezdové vzdálenosti i o 10 km (maximální dojezd býval cca 150–200 km).

Moderní modely, jako jsou Nissan LEAF nebo Tesla Model S, nám však dávají představu o dlouhověkosti baterií, protože jen málo z nich bylo vyměněno po skončení 8leté záruky. Pro novější modely od roku 2016 klesla míra výměny baterie dokonce pod 1 %. U většiny nových elektromobilů se na výměny baterií vztahuje záruka, s výjimkou nehod či poškození. Vývoj technologií tedy opravdu naznačuje, že baterie elektromobilů mají delší životnost, než se původně předpokládalo.

Nabíjení elektromobilu na nabíječce Owlie Productions / Shutterstock

Životnost elektromobilu a spalováku vychází nastejno

Například podle českého uznávaného serveru pro automobilisty Portál řidiče už vychází domácí opotřebení a nutnost investice do auta u elektromobilů stejně jako u aut se spalovacími motory.

Průměrné 17–18 let staré auto se spalovacím motorem bude na konci své životnosti. V tu chvíli bude mít za sebou zhruba 200 tisíc kilometrů. Bude ho čekat (nebo už ji má za sebou) výměna turba, u dieselu vstřikovačů, EGR ventilu, dvouhmoty, DSG automat bude vyžadovat výměnu spojek.

Elektromobil se stejnou porcí nájezdu bude mít akumulátor s kapacitou 70 až 80 %. To znamená, že namísto 400 kilometrů na jedno nabití bude schopen ujet třeba 300 kilometrů. Motor bude s velkou pravděpodobností stále v pořádku a krom spotřebních dílů a dílů podvozku není, co by se na elektrickém autě mohlo pokazit.

Zdroje: Kupi, Recurrent, Portál řidiče, Autojournal.cz