Skenování položek je jedním z dalších způsobů, kterým chtějí velké řetězce šetřit zákazníkům čas při nakupování. Zboží stačí načíst zapůjčeným skenerem nebo mobilní aplikací, rovnou uložit do nákupní tašky a následně snadno zaplatit. Jak si ale služby typu Scan&Go stojí v porovnání s klasickými pokladnami nebo stále populárnějšími samoobslužnými? A je o ně vůbec zájem? Zeptali jsme se řetězců i zákazníků samotných.
První skenery byly v Česku zavedeny v Globusu (Scan&Go) v roce 2013. Postupně pak přibývaly ve všech pobočkách a následně v dalších řetězcích. Dnes vlastní skenování přímo během nákupů umožňuje rovněž Kaufland (K-scan) a Tesco (Scan&Shop). Standardem jsou již také v prodejnách Hornbach nebo IKEA a v nedávné době je začala testovat i desítka prodejen dm drogerie.
V některých obchodech se lze setkat s ručními skenery (např. v Globusu a ve vybraných pobočkách Tesca a Kauflandu), mnohem rozšířenější je ale skenování čárových kódů přímo z vlastního mobilního telefonu. Stačí mít staženou věrnostní aplikaci daného řetězce a povolit přístup k fotoaparátu.
Oblibu tohoto způsobu nakupování i rostoucí zájem nám potvrdili oslovení zástupci Tesca, Kauflandu i Globusu. Ve všech zmíněných řetězcích zatím převládá placení u klasických, případně bezkontaktních pokladen. Nicméně je to dáno hlavně tím, že skenování v posledních letech zákazníci teprve objevují, každopádně každým rokem jejich počet narůstá.
„Scan&Go pokladny si oblíbili zákazníci pro velké rodinné nákupy. Aplikace Můj Globus spolu se skenery Scan&Go představují cca 20 % z celkového počtu nákupů a toto číslo pozvolna stále narůstá,“ sdělila pro Kupi Aneta Turnovská, mluvčí společnosti Globus.
Používání skenerů nám potvrdila i Renata Maierl, tisková mluvčí Kauflandu: „Nákup s ručními skenery využívá průměrně 6 % našich zákazníků. Na některých prodejnách dosahuje zájem o skenery až 16 %. Obliba nakupování touto formou stoupá. Z tohoto důvodu chceme v následujících letech vybavit všechny prodejny ručními skenery K-Scan a nabídnout tento způsob nakupování všem našim zákazníkům.“
Čím dál častěji si zboží sami skenují i nakupující v Tescu. „Procento zákazníků využívající službu Scan&Shop při placení roste, protože jim výrazně šetří čas,“ potvrdila pro Kupi mluvčí společnosti Tesco Iva Pavlousková a dále vysvětlila: „Nejvíce zákazníků nakupuje přes samoobslužné pokladny, pak přes klasické pokladny s obsluhou a pak přes Scan&Shop. Služba Scan&Shop je nejnovější služba pro placení, počet zákazníků, kteří ji využívají, však roste rok od roku.“
Pizza šneky se šunkou a sýrem jsou jednoduchý a velmi rychlý recept na občerstvení pro nečekanou návštěvu, ale také na dětskou párty nebo k posezení s přáteli. Stačí vám jen rozválené listové těsto, šunka, tvrdý sýr, krémový sýr a pár minut času.
Skenování si přitom zkouší nejrůznější skupiny zákazníků. Na chuť mu přichází jak mladší generace, tak starší. „Služba Scan&Shop se těší velké oblibě i mezi zákazníky v kategorii zákazníků 60+. (...) Z analýz vyplývá, že zákazník, který jednou vyzkouší při placení službu Scan&Shop, tak ji pak využívá pravidelně,“ uvedla pro Kupi Pavlousková ze společnosti Tesco.
Díky propojení s mobilní aplikací navíc může služba nabízet i různé benefity usnadňující nakupování a je možné ji přizpůsobovat nákupním trendům a požadavkům. Jako je tomu například v řetězcích Globus. „Dnes již známé skenery Scan&Go neustále modernizujeme a je možné je kombinovat s aplikací Můj Globus. Technologie jsme propojili tak, aby zákazník mohl udělat v aplikaci nákupní seznam a ten se zobrazuje i na displeji nových skenerů. Zde se zboží po naskenování zboží z nákupního seznamu odškrtne, stejně jako to umí i mobilní aplikace,“ přiblížila Turnovská.
Názory na službu jsou podobné jako u samoobslužných pokladen. Zatímco jedni oceňují úsporu času a nervů namísto stání front a zběsilého házení položek do tašky, jiní si myslí, že by načítání a kasírování položek mělo náležet pouze pokladním, u kterých také neprojdou případné krádeže.
„Já osobně mám skenování radši než samoobslužné pokladny. Nikde na mě nic nekřičí pokyny a je to nejrychlejší způsob, jak zboží zaplatit a v klidu balit do tašek. Tam, kde to jde, vždycky využívám skenování,“ prozradila Kupi zákaznice Globusu Alena H.
„Ještě jsem to nezkoušel, nemám v mobilu tu jejich aplikaci. Radši jdu na klasickou pokladnu, přeci jenom já tu nejsem od toho, abych si zboží markoval sám. Navíc si myslím, že tyhle novinky svádí lidi akorát k tomu, aby nakupovali nepoctivě a podporují zloděje,“ sdělil nám naopak zákazník Zdeněk P.
Proti případným krádežím v rámci samoobslužných nákupů obchody zavádí různá opatření. V některých řetězcích probíhají náhodné kontroly, jinde je například nutné se při odchodu prokázat zaplacenou účtenkou.
Zdroje: Globus, Tesco, Kaufland, Kupi