Konec sójového párku i rostlinného řízku? Odborníci se bouří proti novele zákona

Rostlinné karbanátky v obalu Chay_Tee / Shutterstock.com

Milovníci rostlinných alternativ masných výrobků budou mít možná nakupování těchto výrobků složitější. Ministerstvo zemědělství totiž chystá novelizaci vyhlášky, která by měla u rostlinných výrobků zakázat názvy, které mají nést pouze masné výrobky.

Přečtěte si také

Lahodné chia lívance s citronovou polevou: Zdravá pochoutka nejen ke snídani

Ministerstvo zemědělství ČR přichází s novelizací vyhlášky č. 69/2016 Sb., která bude mít zásadní vliv na označování rostlinných alternativ masných výrobků. Pokud tato vyhláška nabyde účinnosti, pak by bylo zakázáno u rostlinných výrobků používat názvy jako paštika, slanina nebo šunka včetně názvů veganský párek nebo rostlinný řízek. To může vést k tomu, že zákazník nebude před nákupem daného výrobku dostatečně informovaný a nebude vědět, k čemu přesně výrobek slouží. 

Odborníkům se plánovaná změna nelíbí

Namísto označení například šunka by výrobek musel nést název sójové plátky, což mnohým zákazníkům ohledně využití produktu příliš nenapoví. Tato restrikce by mohla diskriminovat české výrobce rostlinných produktů, kteří by pak museli zvednout ceny nebo by zákazník mohl zvolit zcela jiný produkt.

„Rostlinné alternativy nejsou pro Česko hrozbou, ale příležitostí. Je důležité, aby stát ponechal lidem v České republice možnost informované volby potravin a podpořil naše výrobce,“ řekla Lucia Milec, Public Affairs specialistka ProVeg Česko.

Rostlinné hamburgery Very Hungry Owl / Shutterstock.com

V jiných zemích se označení rostlinných výrobků nezakázalo

Podobný problém řešily i další země jako například Francie, Polsko a Belgie, kde odborníci vyjadřovali svůj nesouhlas se zákazem až do té doby, než byly podobné snahy zcela zastaveny. Čeští odborníci se snaží dosáhnout stejných výsledků. Podle jejich názorů pojmy jako rostlinný řízek nebo veganské párky zákazníky rozhodně nematou.

Podle odborníků je tento krok zcela zbytečný a jediné, čeho se docílí, je matení spotřebitelů a vytváření názvů výrobků, které nebudou zcela srozumitelné. Kromě toho by změny v zákoně byly nákladné i pro samotné výrobce, kteří by museli měnit obaly, což by bylo také neekologické.

Zdroj: SOCR ČR, Kupi