Nejstarší česká cestovní kancelář Čedok právě slaví své 104. výročí. Od svého založení v roce 1920 byla svědkem mnoha historických událostí a hrála klíčovou roli v tom, jak Češi a Slováci objevovali svět. Jak se cestovní ruch za ta léta změnil a jaké fascinující příběhy skrývá historie Čedoku?
Krátce po vytvoření Protektorátu Čechy a Morava v roce 1939 se Čedok zapojil do záchrany židovských uprchlíků. Mnozí měli československé pasy s povolením k vycestování, ale chyběla jim tranzitní víza. Čedok našel řešení: pronajímal lodě v Bělehradě a přepravoval uprchlíky po neutrálním Dunaji až k Černému moři. Odtud pokračovali do přístavu Haifa v dnešním Izraeli. Tento chytrý manévr zachránil tisíce životů.
V 60. letech, po politickém uvolnění, Čedok přišel s novým konceptem seznamovacích zájezdů. Ve spolupráci s časopisem „100+1 zahraniční zajímavost“ organizoval akce nazvané Rendez-vous s Čedokem. Zájemci vyplňovali dotazníky, na jejichž základě počítač sestavoval skupiny mužů a žen, kteří se měli k sobě nejvíce hodit. Po počátečních problémech s účastí mužů se tyto zájezdy staly velmi populárními.
Na konci 60. let Čedok zavedl polopenzi pro zájezdy do Jugoslávie. Kvůli nízkému kapesnému si mnoho turistů vozilo jídlo s sebou, což vedlo k přezdívce “paštikáři“. Tento trend se však změnil a dnes většina turistů volí all-inclusive pobyty v luxusních hotelech. Změnila se také doprava – z dřívějších vlaků “Myší expres” se přešlo na pohodlné letecké zájezdy.
Během socialismu bylo kapesné pro cesty do zahraničí velmi nízké. Turisté tak hledali různé způsoby, jak pašovat peníze – skrývali je v zubních pastách, knížkách nebo dokonce v autobusech. Když tyto peníze celníci objevili, nikdo se k nim ze strachu nehlásil a nikoho tak nemohli ani postihnout. A co se našlo, to se také odevzdalo – Československé státní bance.
Čedok vždy stál u zrodu novinek v cestovním ruchu. Zaváděl nové dopravní prostředky a dnes se zaměřuje na rozvoj regionálních letišť. Jako první na trhu začal provozovat dálkové lety z nově otevřeného letiště v Českých Budějovicích. Dnes mohou čeští turisté cestovat do exotických destinací nejen z Prahy, ale také z Brna či Ostravy.
Přestože Čedok patří mezi nejstarší a nejdůležitější hráče na českém trhu cestovního ruchu, čelí značné konkurenci. Hlavními rivaly Čedoku jsou cestovní kanceláře jako Fischer, Exim Tours, Blue Style a Invia. Každá z těchto společností se snaží přilákat klienty svou jedinečnou nabídkou – Fischer se specializuje na širokou škálu rodinných dovolených, Exim Tours se zaměřuje na exotické destinace, Blue Style nabízí cenově dostupné zájezdy a Invia vyniká v online prodeji. Tato silná konkurence nutí Čedok neustále inovovat a rozšiřovat svou nabídku, aby si udržel své postavení na trhu a přitáhl nové zákazníky.
Zdroj: Čedok, Kupi