Zpožděné lety: Víte, na co máte nárok?

Žena čekající na letišti tativophotos / Shutterstock.com

Při cestování letadlem se často setkáte se zpožděním, které vám může způsobit nemalé komplikace. Máte však právo na kompenzace, které vám mohou usnadnit čekání a vyrovnat ztracený čas. Jaká jsou vaše práva a jak o ně zažádat? Přečtěte si náš článek a zjistěte, na co máte nárok podle evropského nařízení.

Přečtěte si také

Akční letáky týdne od 13. 11. do 19. 11. plné slev na pečení: Kam skočit pro levné máslo a vejce?

Kdy vzniká nárok na kompenzace při zpoždění letu

Ne každé zpoždění letu automaticky znamená nárok na kompenzaci. Podle nařízení Evropského parlamentu a Rady (ES) č. 261/2004 máte nárok na kompenzace v následujících případech:

1. Let začíná nebo končí v členské zemi EU: Kompenzace se vztahuje na lety, které začínají v EU nebo končí v EU a jsou operovány evropskou leteckou společností. 

  • Členské státy zahrnují všech 27 zemí Evropské unie, mezi nimiž jsou i zámořské regiony jako Guadeloupe, Francouzská Guyana, Martinik, Réunion, Mayotte, Svatý Martin a ostrovy Azory, Madeira a Kanárské ostrovy. Zároveň k členským státům patří také Norsko, Švýcarsko a Island.

2. Délka zpoždění: Nárok na kompenzaci vzniká při:

  • Zpoždění 2 hodin u letů do 1 500 km
  • Zpoždění 3 hodin u letů od 1 500 km do 3 500 km.
  • Zpoždění 4 hodin u letů nad 3 500 km.

U finančních náhrad platí pravidlo, že zpoždění musí přesáhnout tři hodiny na cílovém letišti.

Na co mám nárok při zpoždění letu

Občerstvení a komunikace 

V případě zpoždění delšího než 2 hodiny máte nárok na občerstvení úměrné době čekání a na dva telefonické hovory či e-maily zdarma. Letecké společnosti obvykle poskytují vouchery na občerstvení

Ubytování a transfer 

Pokud zpoždění přesáhne noc, máte nárok na bezplatné ubytování v hotelu včetně transferu. V případě, že si musíte ubytování zařídit sami, uschovejte si účtenky pro pozdější proplacení.

Finanční odškodnění

Pokud je let zpožděn o více než 3 hodiny, máte nárok na finanční kompenzaci až do výše 600 EUR, v závislosti na délce letu:

  • 250 EUR pro lety do 1 500 km.
  • 400 EUR pro lety od 1 500 km do 3 500 km.
  • 600 EUR pro lety nad 3 500 km.

Tisková mluvčí Kateřina Pavlíková ze společnosti Čedok k tématu pro Kupi řekla: „Pokud nás dopravce na výraznější zpoždění našeho letu předem upozorní, klienty informujeme prostřednictvím delegátů nebo formou SMS. Doporučujeme všem cestujícím, ať už letí na dovolenou s cestovní kanceláří nebo na vlastní pěst, sledovat odletové informace na letištích a poslouchat hlášení a v případě, že se jich dotkne zpoždění, aby byli také trpěliví. Letecké společnosti dělají maximum, aby dostaly své cestující co nejdříve do cílové destinace. Ohledně případné kompenzace u delších zpoždění se mohou turisté obracet na dopravce.“ Dále dodala, že záleží na tom, jaký důvod zpoždění byl; pokud je to např. počasí nebo vyšší moc, tak nárok na kompenzaci nevzniká.

Žena čeká na letišti Frau aus UA / Shutterstock.com

Jak zažádat o finanční kompenzaci při zpoždění letu

O finanční kompenzaci můžete žádat sami nebo prostřednictvím specializovaných agentur. Pokud se rozhodnete postupovat samostatně, budete potřebovat:

  • Elektronickou letenku - potvrzení o koupi letenky nebo zájezdu.
  • Palubní vstupenku - doklad o tom, že jste byli na letu.
  • Potvrzení o zpožděném letu - může to být oficiální potvrzení od letecké společnosti, fotografie příletové tabule nebo printscreen z webu jako Flightradar24.

Poté vyplňte žádost o kompenzaci na webu letecké společnosti nebo zašlete e-mail s požadavkem na kompenzaci dle nařízení (ES) č. 261/2004. Uveďte všechny potřebné detaily a nezapomeňte na údaje o bankovním účtu.

Kde žádat o kompenzace u vybraných aerolinií:

Pokud se rozhodnete využít služeb agentury, bude proces jednodušší. Agentura si vezme provizi z vymožené částky, obvykle kolem jedné pětiny, a vy se nemusíte starat o formality.

Zpožděný let je nepříjemností, která však díky evropskému nařízení nemusí být finanční katastrofou. Vědět, na co máte nárok, je klíčem k tomu, jak z takové situace vytěžit maximum a zvládnout čekání s co nejmenším stresem.

Zdroj: Úřad pro civilní letectví, Smartwings, Ryanair, Wizzair, Flightradar24