Všimli jste si? Velikosti oblečení se postupně změnily aneb Proč už nám nesedí stejná velikost

Ramínka s cedulkami různých velikostí, XS-XL Master the moment / Shutterstock.com

Pokud jste si někdy všimli, že vaše obvyklá velikost oblečení už nesedí tak jako dříve, nejste sami. Tento fenomén známý jako „velikostní inflace“ nebo „vanity sizing“ se stal běžným v módním průmyslu. Proč už nám není stejná velikost jako před deseti lety a proč se velikosti liší i v rámci jedné značky?

Přečtěte si také

3 nepřekonatelně vláčné buchty, které ohromí rodinu i návštěvu. Rozplývají se na jazyku!

Co je velikostní inflace?

Všimli jste si, že oblékáte jinou velikost než dříve, ale vaše tělesné proporce se nijak nezměnily? Vinit z toho můžete velikostní inflaci (či anglicky „vanity sizing“). Velikostní inflace není nový jev – tento trend začal už v polovině 20. století a stále pokračuje. Před deseti lety by vám možná seděla velikost M, ale dnes si kupujete velikost S. Značky totiž postupně zvětšují velikosti, aniž by měnily označení na štítcích.

Cílí tím na psychologii zákazníků, kteří ze sebe mají lepší pocit, když jim sedí menší velikost, než očekávali. Zákazník se díky tomu cítí dobře a sebevědomě, což zvyšuje pravděpodobnost, že si oblečení opravdu koupí. Módní značky si jsou tohoto efektu vědomy a využívají ho ve svůj prospěch.

Proč se velikosti změnily?

Jak jsme již zmínili, důležitým faktorem pro existenci velikostní inflace je psychika zákazníků. Ať se nám to líbí, nebo ne, žijeme v době, kdy se pro velkou část společnosti „hubenější“ rovná „krásnější“. Především ženy jsou tímto standardem krásy výrazně ovlivněny, a proto jim často udělá radost, když jim sedne oblečení s nižším číslem na cedulce.

Významným důvodem pro změnu velikostí je také zvýšení průměrné výšky a váhy populace. Například v Americe je nyní oblečení velikosti 6 stejně velké, jako bylo oblečení velikosti 12 v 50. letech minulého století.

Mladá žena si zkouší džíny H_Ko / Shutterstock.com

Proč se velikosti liší i v rámci jedné značky?

Dalším problémem, se kterým se u velikostí můžeme setkat, je nekonzistentnost velikostí i v rámci jedné značky. Například si můžete všimnout, že kalhoty v bílé barvě vám sedí ve velikosti M, zatímco stejné kalhoty v modré barvě potřebujete ve velikosti L. Tento nesoulad je často důsledkem nízké kvality výroby a nedostatku standardizace. Materiály a výrobní procesy mohou ovlivnit velikost a střih oblečení, a to samozřejmě vede k frustraci zákazníků.

Tento problém je obzvlášť nepříjemný, když si objednáváte oblečení online. Počítáte s tím, že kousek, který jste si objednali v další barvě, vám bude sedět stejně dobře jako ten, co už máte doma. Jenže tomu tak velmi často není. To vám nejenže zkazí náladu, ale také sebere čas, protože musíte jít balíček poslat zpátky. Mnohdy utratíte i víc peněz, jelikož ne vždy je u vrácení zboží poštovné zdarma. V neposlední řadě to škodí planetě.

Jak tedy vybrat správnou velikost?

Nejosvědčenějším způsobem, jak trefit velikost, je se přeměřit a své rozměry porovnat s tabulkou velikostí, kterou by každý e-shop měl mít na svých stránkách. A pokud se vám nechce riskovat objednávat zboží online, nejlepší bude strávit trochu času v kabinkách v kamenném obchodě.

Zdroj: Kupi, Time, BBC