Zvýhodněné nabídky u pokladny: Češi je nesnášejí, obchody to ale ignorují

Zákaznice je obsluhována na pokladně v obchodě Olena Yakobchuk /Shutterstock.com

Stojíte v obchodě ve frontě a čekáte, než na vás dojde řada. Jakmile se dostanete ke kase, musíte čelit otázkám, zda k nákupu nechcete přihodit ještě něco dalšího. Může se jednat například o zubní pastu v drogerii nebo čokoládu v supermarketu. Prozradíme, z jakého důvodu to obchody dělají, ale i co si o tom myslí samotní zákazníci.

Přečtěte si také

Spolupráce PENNY s Nesnězeno překonává očekávání: Češi v obchodě zachrání 95 % potravin, které by jinak skončily v koši

Nabídky k nákupu dalšího zboží

Některé řetězce, zejména ty, které prodávají drogistické zboží, mají zajímavý a již dlouholetý způsob marketingu. Jak jsme ovšem zjistili, pro mnohé z vás je spíše otravný a nevede k nákupu dalších položek. Jedná se o nabídky pokladních k dalšímu, často zvýhodněnému nákupu.

Většinou jde o lákavé zboží či sortiment denní potřeby, který uvedou do akce nebo výhodné koupě, kdy k nákupu dostanete ještě něco navíc, buď tu stejnou věc ještě jednou, body navíc nebo velkou slevu. Nastává situace, kdy se musíte rozhodnout a máte na to jen pár vteřin.

Fenomén zvýhodněného zboží

Kdo by odolal lákavé nabídce houbiček či utěrek za výhodnou cenu při nákupu v Jysku? A co teprve ty neodolatelné akční baterie, které nám pravidelně u pokladen v Datartu nabízejí prodavači? Vystavené zboží se slevou je zkrátka všude kolem nás a obchodníci dobře vědí, jak na naše peněženky.

Dříve to bylo trochu jinak. U pokladny bylo vystaveno zboží a u něj cedule s cenou. Jenže to všichni zákazníci přehlíželi, takže se pokladní museli začít ptát napřímo. Jenže to má spíše obtěžující efekt než prodejní. Existují ale i lidé, kteří mají takovou povahu, že nedokážou odmítnout a kývnou i přesto, že o nic takového nestojí. V dalších případech to zákazníka odradí natolik, že příště nepřijde.

Pokud se takovým nabídkám chtějí lidé vyhnout, je dnes možnost výběru jít k samoobslužným pokladnám, kde s nikým nemusíte mluvit ani odpovídat na otázky, zda si nechcete koupit ještě něco navíc.

Obsluha pokladny Marius Pirvu / Shutterstock.com

Funguje to?

Pokud jde člověk do obchodu, většinou ví, pro co jde, a nic jiného už nechce. Jsou ale lidé, kteří se nechají zlákat výhodnou nabídkou, takže i kdyby se to povedlo jen u pár lidí, obchodům se tato strategie vyplatí. Řetězce sázejí na to, že máte na rozhodnutí jen pár vteřin a nemáte čas se zdlouhavě rozmýšlet. Spoléhají na to, že řeknete ano.

Často se tato taktika využívá i při přispění na charitu. Je to lehké hraní na city, kdy pokladní na konci nákupu položí otázku, zda nechcete dát nějaké korunky na nadaci. Obchody očekávají, že se necháte strhnout lidmi okolo a tím, že nechcete vypadat jako člověk, co nemá dobré srdce.

Takové nabídky zkrátka fungují, jen je otázka, zda je to i morální. Na druhou stranu je to jen otázka a člověk může odpovědět, jak chce, a nemusí ho zajímat, co si o něm budou myslet ostatní. Lehké podsouvání nechtěných nákupů to ale je.

Co si o tom myslí Češi?

Na našem facebooku jsme se vás zeptali, co si o nabídkách u pokladen myslíte. Odpovědi byly zpravidla shodné. Téměř všichni komentující souhlasí, že jsou tyto nabídky velmi otravné a obtěžující, a dokonce i trapné. A to nejen pro zákazníka, ale i pro prodávající. Ty jste zmiňovali také a uvedli jste, že je vám takových zaměstnanců líto, protože to mají nařízené a ani jim to není příjemné.

Pouze jeden komentář byl neutrální s tím, že nejde o nic, co by se mělo řešit. Komentující uvedla, že zkrátka poděkuje a tím to pro ni končí.

A co vy, obtěžují vás nabídky u pokladny, nebo vás nechávají chladnými? Nebo je pravidelně využíváte? Dejte nám vědět do komentářů.

Zdroj: Kupi