Prodejce Shein spadá do kategorie ultra fast fashion, díky čemuž byly jeho ceny vždy velmi nízké. E-shop si oblíbili i zákazníci z Česka, protože tam lze oblečení, obuv i doplňky sehnat za zlomek ceny oproti zdejším obchodům. Nedávno se ale ceny výrazně zvýšily.
Shein je poslední dobou před konkurencí výrazně napřed, za což vděčí zejména svým dlouhodobě nízkým cenám. Ještě nedávno byly ceny ve výprodejích tak nízké, že si zákazníci mohli nakoupit poslední kusy věcí ve slevě klidně i za 1–5 €. Jenže jak se zdá, to je nyní minulostí. Vrátí se ceny ještě někdy zpět?
Shein plánuje vstoupit na burzu a zvýšením cen se údajně snaží zvýšit své příjmy, aby byla společnost na burze lépe oceněna. To ale netěší zákazníky, kteří si všimli, že jsou ceny oproti minulému roku až o třetinu vyšší. Spousta lidí se ke zdražování vyjadřovalo i na sociální síti Tiktok, později zvyšování cen potvrdila i společnost United ve svém průzkumu, který odhalil, že v několika evropských zemích vzrostla průměrná cena oblečení o 36 %, v USA pak o 28 %.
Podle několika odborníků Shein skutečně usiluje o zvýšení příjmů před vstupem na londýnskou burzu, kde nabídne k prodeji své akcie. Doufat má o ocenění ve výši přibližně 60 miliard eur. K samotnému zdražování a ani k plánům společnosti se prodejce však zatím nevyjádřil. Pokud by to Shein se zdražováním přehnal, odradil by tím zákazníky a příjmy firmy by mohly začít naopak klesat.
Shein má kromě nízkých cen další jistotu, jak si udržet své zákazníky. Denně totiž nabízí tisíce nových kusů oblečení, které na skladě dlouho nevydrží. Každý den se na e-shopu objevují nové vzory a střihy, takže má zákazník stále co nakupovat.
Nejeden zákazník se nechá zlákat výhodnými cenami, jenže mnozí jsou kvalitou doručeného zboží zklamaní. Drtivá většina oblečení je vyrobena z nekvalitního polyesteru a dalších syntetických materiálů, které někdy dokonce i pouští barvu. Je známo, že nejvíce trpí právě zaměstnanci Sheinu, kteří pracují přibližně 75 hodin týdně za velmi nízkou mzdu. Bohužel se však nedá očekávat, že by Shein zisky ze zdražení zboží investoval do svých zaměstnanců.
Nedávné studie odhalily, že se v oblečení vyskytují nebezpečné chemikálie, a to i v tom pro miminka a malé děti. Konkrétně se jednalo o obsah olova v oděvech určených pro děti, který byl až dvacetkrát vyšší, než je považováno za bezpečné.
Levné zboží ve velkém množství má podle portálu Earth.org velmi negativní vliv na naši planetu. Shein patří v oděvním průmyslu mezi největší znečišťovatele v posledních několika letech. Není tedy žádným tajemstvím, že prodejce nebere ohled na planetu a ani na své zaměstnance. Společnost se to snaží alespoň částečně vyřešit opětovným prodejem použitého zboží, to však podle mnohých odborníků ani zdaleka nestačí.
Zdroje: Kronen Zeitung, Reuters, CBC, Earth.org, Voxpot, Seznam Zprávy