Konec opisování čísel platebních karet při online nákupech? Mastercard má ambiciózní plán!

Detail karty mastercard na černém podkladu hodim / Shutterstock.com

Společnost Mastercard oznámila svou vizi pro budoucnost online plateb v Evropě. Do roku 2030 chce kompletně eliminovat ruční zadávání čísel platebních karet při nákupech na internetu a nahradit ho bezpečnějším a pohodlnějším řešením. Cílem je zpříjemnit zákazníkům nakupování a zároveň snížit riziko podvodů. Jak bude tento ambiciózní plán vypadat v praxi?

Přečtěte si také

Kde najdete nejkrásnější vánoční trhy v Česku? Objevte pohádková místa, která stojí za návštěvu

Konec zdlouhavého opisování čísel

Pamatujete si ještě na doby, kdy jste při každém online nákupu museli pracně vyťukávat 16místné číslo své platební karty? Tento proces byl nejen zdlouhavý, ale také riskantní. Mastercard chce tento zastaralý způsob platby do roku 2030 zcela eliminovat a nahradit ho moderním řešením na jedno kliknutí, které bude fungovat na jakékoliv online platformě.

Tokenizace jako cesta k bezpečnějším platbám

Klíčem k této transformaci je technologie zvaná tokenizace. Ta nahrazuje skutečné číslo vaší karty náhodně vygenerovaným tokenem. Při platbě se pak nikdy nepřenáší citlivé údaje, takže i kdyby došlo k úniku dat, hackeři by získali pouze bezcenné tokeny. Mastercard tuto technologii vyvinul již v roce 2013 a dnes chrání každou čtvrtou platbu této společnosti po celém světě.

Click to Pay a biometrické ověřování

Samotná tokenizace ale nestačí. Mastercard proto intenzivně pracuje na rozšíření služby Click to Pay, která umožňuje dokončit platbu jediným kliknutím. Zároveň zavádí platební klíče využívající biometrické ověřování přímo v zařízení uživatele, podobně jako při odemykání telefonu otiskem prstu nebo skenem obličeje. Odpadne tak nutnost pamatovat si hesla nebo zadávat ověřovací kódy zaslané e-mailem či SMS.

Spolupráce s bankami a obchodníky

Aby se vize Mastercard stala realitou, je nutná úzká spolupráce s vydavatelskými a přijímajícími bankami i samotnými obchodníky. Cílem je zajistit hladké a rychlé nasazení nových platebních metod tak, aby zákazníci mohli co nejdříve využívat výhody moderních a bezpečných online plateb na co nejvíce místech.

Člověk drží digitální platební kartu ArmadilloPhotograp / Shutterstock.com

Evropa jako lídr inovací

Není náhodou, že se Mastercard rozhodl začít právě v Evropě. Náš kontinent má dlouhou historii inovací v oblasti platebních technologií, stačí si vzpomenout třeba na bezkontaktní platby. Očekává se, že po vzoru Evropy budou následovat i další regiony světa a ruční zadávání čísel karet při online platbách se tak brzy stane minulostí.

Budoucnost online nakupování

S plánem Mastercard na eliminaci ručního zadávání platebních údajů by se mělo online nakupování stát ještě pohodlnějším a bezpečnějším. Zákazníci ocení rychlost a jednoduchost plateb, obchodníci zase vyšší míru dokončených transakcí a menší riziko podvodů. Až příště budete nakupovat na internetu a vaše platba proběhne jedním kliknutím nebo otiskem prstu, nejspíš za to budete moct vděčit inovacím, které dnes Mastercard představil.

Zdroj: Kupi, Mastercard